CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència de Lucas Platero “Políticas y genealogías trans*” organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

R. Lucas Platero Méndez és Doctor en Sociologia i CC. Polítiques per la UNED i en l’actualitat és docent en intervenció soci-comunitària i el programa de màster de Salut Mental Col·lectiva de la UOC. Dirigeix la col·lecció de publicacions en estudis trans*, de l’Editorial Bellaterra.
http://www.ed-bellaterra.com/admin2/uploads/docs/20170327160659-1.pdf

És membre de diversos projectes d’investigació, on destaquen: el Projecte Europeu HERA “Cruising the 1970s-CRUSEV” (2016-2018), i projecte i+d “Voces múltiples, saberes plurales y tecnologías biomédicas” (2016-2018), Dep. de Ciència, Tecnologia i Societat, Instituto de Filosofía del CSIC. Ha treballat en diversos projectes europeus d’investigació, amb èmfasi en interseccionalitat, ciutadania íntima i la construcció de l’agenda política LGTB. Ha publicat nombrosos articles en revistes d’investigació internacionals i estatals; els seus llibres publicats són: “Herramientas para combatir el bullying homofóbico” (Talasa, 2007); “Lesbianas. Discursos y representaciones” (Melusina, 2008)
http://www.melusina.com/libro.php?idg=16997
“Intersecciones. Cuerpos y sexualidades en la encrucijada” (Bellaterra, 2012)
http://www.ed-bellaterra.com/php/llibresinfo.php?idllibre=726 ;
“Trans*exualidades. Acompañamientos, factores de salud y recursos educativos” (Bellaterra, 2014)
http://www.ed-bellaterra.com/php/llibresinfo.php?idllibre=1033 ;
“Por un chato de vino. Historias de travestismo y masculinidad femenina” (Bellaterra, 2015)
http://www.ed-bellaterra.com/php/llibresinfo.php?idllibre=1089
i “Barbarismos queer y otras esdrújulas” (Bellaterra, 2017)
http://www.ed-bellaterra.com/php/llibresinfo.php?idllibre=1283

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

El disseny de la revolta. Maig del 68

ConversesIVAM Centre Julio González

Durant les sis setmanes que va durar allò que s’ha conegut com el Maig del 68, estudiants, artistes i obrers van ocupar un taller de l’Escola de Belles Arts de París. Una vegada col·lectivitzat, se li va canviar el nom pel d’Atelier Populaire (1). Aquell taller va ser la principal factoria de cartellisme que va omplir els carrers del Barri Llatí de París. De les seues taules de litografia i serigrafia van eixir més de cinc-cents cartells diferents i 120.000 còpies d’aquests. Aquests cartells, hui objectes de culte, són fruit de la urgència, del moment, de l’energia col·lectiva més tendent a l’entusiasme que a la reflexió. I, no obstant açò, encara hui, molts d’aquells cartells segueixen sent punxants dards de veritat i més d’un alça butllofes en la nostra societat “benpensant”.

Taula redona organitzada per l’IVAM, Tomás Gorria de Eina Cultural i Sergio González de la Casa de las ideas.

Participen els dissenyadors/dissenyadores Marisa Gallén, Virginia Lorente, Marta Negre i Antonio Ballesteros, acompanyats de Tomás Gorria i Sergio González.

CàtedraIVAM Centre Julio González

Aquesta jornada, ideada per l’artista Francesc Ruiz, vol acostarse a les diverses expressions i sensibilitats que recorren la riquesa de l’espectre del còmic LGTBIQ organitzada en col·laboració amb la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI (IVAM-UV-UPV-UMH).

S’articula per mitjà de quatre sessions que sense pretendre ser exhaustives oferiran experiències, imaginaris nous i eines per a l’autorepresentació. La jornada sorgeix, de la mateixa manera, amb el desig de posar en comú un públic interessat en el còmic LGTBIQ, descobrir autors i compartir sabers.

SESSIÓ 1 / 11.15 h. – 12.30 h.

Roberta Marrero i El bebé verde en conversa amb Mery Cuesta

Al llarg d’aquesta conversa abordarem en profunditat el treball de Roberta Marrero, les seues diferents sèries de dibuixos i el seu còmic autobiogràfic El Bebé Verde,Infancia, transexualidady héroes del pop (Editorial Lunwerg, Barcelona, 2016). L’experimentació formal i la llibertat amb la qual aborda el seu relat ens parla també d’aqueix territori intermedi que se situa entre l’art, la il·lustració i el còmic. També tractarem com la seua pràctica s’inscriu en una genealogia camp que recorre gran part de la història de l’art i les manifestacions culturals LGTBIQ i que Roberta Marrero ha explorat en el recentment publicat We Can Be Heros. Una celebración de la cultura LGTBQ+, (Editorial Lunwerg, Barcelona, 2018).

SESSIÓ 2/ . 12.30h.- 14.00 h.

Nous desitjos/ Nous cossos a càrrec de Francesc Ruiz

La pornografia dibuixada i la seua capacitat per a construir cossos i situacions sense límits ens ha proporcionat des de ja fa molt amb un espai on concretar i testear nostres fantasies i fetitxes, apel·lant als nostres desitjos més ocults, buscant la nostra atracció o provocant el nostre rebuig. En aquesta sessió ens centrarem en les possibilitats que l’Hentai Alternatiu pot oferir-nos, així com els seus possibles vincles amb la realitat virtual, el trans-especismo i els cyborgs.

SESSIÓ 3/ . 17.00 h.-18.30 h.

Sebas Martí i Claro que si! en conversa amb Francesc Ruiz

Sebas Martí és un prolífic autor de novel·la gràfica, les seues històries relaten des d’una òptica costumista els esdevenirs de la comunitat gai en una gran ciutat, reflectint tant les preocupacions existencials dels seus protagonistes com l’evolució de la societat espanyola en qüestió de drets LGTBIQ. Entre 2005 i 2007, Sebas Martí va ser el director de la primera revista centrada en còmics exclusivament gais del territori espanyol: CLARO QUE SI! Publicada per La Cúpula. La revista recollia el treball de diversos autors que abastaven diferents sensibilitats, del manga bara de Gengoroh Tagame, a l’humor de Ralph König o la ciència-ficció d’Iván García…

Aquesta sessió es planteja com una conversa amb Sebas Martí sobre la seua trajectòria professional i sobre la seua experiència com a editor de Claro que SI!

SESSIÓ 4 / 18.30-21.30

Taller Som les altres, les cosses dissidents per Benzo Canelo

Un bombardeig d’imatges provinents d’arxius feministes i queer i una pregunta quan va ser l’última vegada que vas sentir que el teu cos era dissident?

El taller es planteja com un espai distés en el qual construir col·lectivament durant tres hores un imaginari per a altres cossos i altres desitjos, a través del dibuix i el còmic. El resultat; una col·lecció inèdita d’experiències LGTBIQ que es cristal·litzarà sota la forma d’un fanzine. Si no ho fan uns altres, fes-ho tu!

(El taller està obert a tothom. No és necessari saber dibuixar per a participar en ell).

Inscripcions a través de : actividades@ivam.es

Places limitades.

Quadern educatiu gratuït inspirat en l'obra d'artistes valencians/es presents a la col·lecció de l'IVAM

EducacióIVAM Centre Julio González

PDF Una col.lecció d’acció!

Quadern educatiu gratuït inspirat en l’obra d’artistes valencians/es presents a la col·lecció de l’IVAM

Autora: Èncar Martínez.

Idioma: valencià.

A l’Ivam- Centre Julio González hi ha una col·lecció que et deixarà… a quadres!

A partir de l’obra d’artistes valencians/es molt vinculats al museu descobriràs que es pot crear, actuar, improvisar, jugar i experimentar amb objectes quotidians que tens al voltant amb els quals inspirar-te i reptar el teu talent creatiu. Per exemple… series capaç de construir una ciutat amb objectes que tens escampats per l’escritori? O de dibuixar el que has somniat amb sucre o sorra?

Atura’t a descubrir-ho amb aquesta col·lecció d’acció de l’IVAM!

I si vols deixar a quadres a tothom… no oblides compartir les teues “accions” a Twitter i Instagram!!!

@GVA_IVAM @caixapopular

Relacionats

L’eclosió de l’abstracció

20 jul. 2017 – 21 oct. 2018
Col·leccióExposició

Quadern educatiu gratuït inspirat en l'obra d'artistes valencians/es presents a la col·lecció de l'IVAM

EducacióIVAM Centre Julio González

Quadern educatiu gratuït inspirat en l’obra d’artistes valencians/es presents a la col·lecció de l’IVAM

Autora: Èncar Martínez.

Idioma: valencià.

A l’Ivam- Centre Julio González hi ha una col·lecció que et deixarà… a quadres!

A partir de l’obra d’artistes valencians/es molt vinculats al museu descobriràs que es pot crear, actuar, improvisar, jugar i experimentar amb objectes quotidians que tens al voltant amb els quals inspirar-te i reptar el teu talent creatiu. Per exemple… series capaç de construir una ciutat amb objectes que tens escampats per l’escritori? O de dibuixar el que has somniat amb sucre o sorra?

Atura’t a descubrir-ho amb aquesta col·lecció d’acció de l’IVAM!

I si vols deixar a quadres a tothom… no oblides compartir les teues “accions” a Twitter i Instagram!!!

@GVA_IVAM @caixapopular

Relacionats

L’eclosió de l’abstracció

20 jul. 2017 – 21 oct. 2018
Col·leccióExposició

1936 - 1976

Col·leccióExposicióIVAM Centre Julio González

El 18 de juliol de 1976, coincidint amb el quaranta aniversari del colp d’estat militar amb què es va iniciar la Guerra Civil, s’inaugurava al Pavelló Internacional dels jardins de la Biennal de Venècia, l’exposició Espanya. Avantguarda artística i realitat social. 1936-1976. En aquesta ocasió, el Pavelló d’Espanya va romandre tancat perquè després dels esdeveniments de maig de 1968 i l’arribada a la presidència de la Biennal de Carlo Ripa di Meana, s’havien revisat els plantejaments originals de la més antiga i important de les biennals i s’havia posat en qüestió la invitació a participar a països governats per una dictadura. No obstant això, la presència espanyola va ser fonamental a través d’aquesta mostra organitzada fora de les institucions espanyoles amb la complicitat de Ripa di Meana per un grup d’artistes i intel·lectuals molt compromesos políticament, entre els quals es trobaven, Valeriano Bozal i Tomàs Llorens, que van actuar com a comissaris, o Eduardo Arroyo, Alberto Corazón, i Equipo Crónica, implicats en el desenvolupament de tot el procés i les obres van formar part de l’exposició. Tant la gestació del projecte com els seus resultats van ser molt polèmics i van suposar l’enfrontament entre diferents grups d’artistes i crítics.

La intenció d’Espanya. Avantguarda artística i realitat social. 1936-1976 era, en paraules de Tomàs Llorens, “explicitar com l’art espanyol d’avantguarda s’ha modelat, en la seua mateixa constitució interna -i sovint amb característiques ambiguitats- en el procés dialèctic de la lluita política i a un nivell molt més profund de la lluita de classes en la societat espanyola “. L’exposició es va dividir en diferents seccions que anaven des de la dedicada a l’pavelló espanyol a l’Exposició internacional de París en 1937 i els avantguardistes a l’exili, fins als plantejaments més recents vinculats a l’art conceptual, passant per les tendències properes al pop i el realisme social, construint un nou relat de la història de l’art d’Espanya durant aquestes quatre dècades que, d’alguna manera, ha determinat el que encara s’assumeix avui.

Considerant el paper que van jugar Tomás Llorens i alguns artistes valencians en el desenvolupament d’Espanya. Avantguarda artística i realitat social. 1936-1976, no és estrany que en la col·lecció de l’IVAM es conserven vora quaranta obres de les quals es van poder incloure en la Biennal de Venècia de 1976 segons el llistat que apareix en el seu catàleg. Aquesta mostra, que s’inclou dins de la programació de Casos d’estudi, té com a objectiu contextualitzar aqueix grup d’obres a través de la revisió d’una exposició que s’ha convertit en fonamental per a comprendre la producció artística en l’estat espanyol durant el segle passat.

Vídeo

SeminarisIVAM Centre Julio González

En el context actual el museu ha d’enfrontar-se a multitud de reptes. Un dels més difícils és avançar-se a un futur cada vegada més accelerat que va generant nous i moltes diferents maneres de relacionar-se. Avançant-se al 30º aniversari de la inauguració de l’IVAM, el museu vol reflexionar sobre què hauria de caracteritzar a aquestes institucions en el segle XXI i preguntar-se sobre quines són les seues fronteres o si ha d’haver-les.

El Congrés Més enllà del museu se centrarà en la relació, actual i futura amb els agents i espais que conformen l’ecosistema artístic, així com afavorir la seua integració en la societat contemporània. En el Congrés:

  • Es presentaran nous models de museu i centres dedicats a l’art contemporani.
  • S’analitzarà la possibilitat de construir nous relats a partir dels fons de collecció.
  • Es plantejarà com el museu pot convertir-se en un centre de producció de coneixement.
  • S’interrogarà sobre la manera més adequada per a integrar o generar comunitats.
  • Es compartiran experiències en el desenvolupament de l’àmbit educatiu.

El contingut del congrés s’articularà a partir de conferències i taules redones en les quals participaran professionals vinculats als museus, i es completarà amb comunicacions, seleccionades a través d’una convocatòria internacional, que permetran mostrar la pluralitat de pensaments actius que estan generant idees i pràctiques entorn del museu.

 

PROGRAMA

Divendres, 19 d’octubre de 2018

10.00 h.-  Presentació a càrrec d’Albert Girona, Secretari Autonòmic de Cultura i Esport i José Miguel G. Cortés, Director de l’IVAM

10.30 h.- Conferència “Is the museum a Bunker ?” de Sjarel Ex, Director del Museum Boijmans Van Beuningen

12.00 h.-  Descans

12.30 h.-   Conferència “Do we need to expand the museum concept?” de Jean François Chougnet, Director del MUCEM  

14.00 h.-  Descans

16.00 h.- Comunicacions

18.00 h.-  Taula Redona, participen Gloria Picazo, Manuel Olveira y Sergio Rubira

19.00 h.-  Conferència “Cuando los subalternos entran en el museo: contra-públicos y rebelión institucional” a càrrec de Paul B. Preciado, filòsof i comissari.

Dissabte 20 d’octubre de 2018

10.30 h.-  Conferència “Gallery education, coloniality and white feminity” a càrrec de Carmen Mörsch

12.00 h.- Descans

12.30 h.-  Conferència “Per_forming a museum” a càrrec d’Andrea Viliani, Director del Donnaregina Foundation for Contemporary Arts, MARE

14.00 h.-   Descans

16.00 h.-  Comunicacions

18.00 h.- Taula Redona, participen María Inés Rodríguez, Katya García-Antón i Sandra Moros

19.00 h.- Conferència “Just what is it that makes today’s institutions so different, so appealing? (after Richard Hamilton)” de Iwona Blazwick, Directora de la Whitechapel Gallery

 

CONFERENCIANTS CONVIDATS 

  • Iwona Blazwick: Crítica d’art, professora universitària i directora de la Whitechapel Art Gallery de Londres des de 2001. Ha desenvolupat la seua carrera molt vinculada al context britànic, primer com a comissària de l’ICA, posteriorment va passar a ser directora d’exposicions i displays de la Tate Modern sent responsable de l’organització temàtica de la collecció.
  • Carmen Mörsch: Artista, educadora i investigadora. És directora del Institute for Art Education de la Universitat de les Arts de Zuric ZHdK (Suïssa). Ha sigut investigadora cap del programa d’educació de Documenta 12. El seu treball de recerca està focalitzat en l’educació dins de l’àmbit dels museus entesa com a pràctica crítica i col·laborativa.
  • Andrea Viliani: Crític d’art i comissari. Des de 2013 és director del MADRE a Nàpols. Anteriorment va ser director de la Fondazione Galleria Civica-Centro di Ricerca sulla Contemporaneità en Trento i conservador en el Mambo a Bolonya. En 2012 va pertànyer al grup de comissaris de la Documenta 13 que va treballar a Kabul, Bamiyan i Afghanistan.
  • Paul B. Preciado: Filòsof, escriptor i comissari. Internacionalment conegut pel seu treball sobre les polítiques de cos, gènere i sexualitat. Ha sigut director de Programes Públics del MACBA i de la Documenta 14.
  • Sjarel Ex: És el director del Museu Boijmans Van Beuningen de Rotterdam des de 2004, ha sigut el director artístic i comercial de el Centraal Museum Utrecht , així com escriptor, crític d’art i comissari.
  • Jean François Chougnet: Director del MUCEM, Musée des civilisations de l’Europe et de la Méditerranée .

TAULA REDONA

  • María Inés Rodríguez: Ex directora Musée d’art contemporain de Bordeaux.
  • Katya García-Antón: Director i Chief Curator. Office of Contemporary Art Norway.
  • Manuel Olveira: Director MUSAC.
  • Gloria Picazo, crítica d’art  i comissària independent d’exposicions

COMUNICACIONS

Divendres, 19 d’octubre 

  • Laura Silvestre. Universitat Politècnica de València: Influencia del IVAM en el contexto cultural valenciano. Una revisión de los espacios expositivos surgidos en Valencia hasta el 2000
  • Mª Dolores Barrena, Dalia Hernández: La construcción de relatos y colecciones [pre]Posición
  • Bàrbara Martínez: Entre el museu i la ciutat. Les Agències del MACBA
  • Haizea Salazar: Materialización de lo Intangible en el entorno museístico
  • Clara Solbes, María Roca: “Relecturas” Hacia una museología en clave de género.
  • Juan Luis Toboso: El museo como forma abierta. El encuentro como forma espacial. El conflicto como forma estética.

Disabte, 20 d’octubre, 

  • Christian Alonso, Anna María Guasch, Pablo Santa Olalla: Modos de abordar, formas de producir. Las potencialidades de la mediación cultural para el museo del siglo XXI: la experiencia de “On Mediation. Seminario de formación sobre teoría y prácticas curatoriales”
  • Nerea de Diego: Tentando otros modos de gestionar la Institución. La experiencia del Centro Huarte
  • Concepción Elorza, Arturo Cancio: Gestión en arte contemporáneo y actividad artística: desafíos y dilemas
  • Cristina Nualart: La cuarta punta del triángulo: discursos expositivos en Vietnam
  • Víctor Rabasco: Un factor educativo para la cohesión sociocultural: la colección del Museum of Islamic Art de El Cairo
  • David Serra Navarro, Carme Ortiz, Felip Vidal: Espacio integrador: prácticas y laboratorio de experiencia

 

INSCRIPCIONS

Les inscripcions hauran de formalitzar-se a través de la web de l’IVAM

–          Assistents al congrés: 30 euros

–          Estudiants (amb acreditació): 15 euros

–          Amics de l’IVAM: gratuït

–          Comunicacions acceptades: gratuït

 

CERTIFICATS

L’ IVAM expedirà certificats d’assistència per 15 hores, i comunicació als participants del congrés que hagen assistit a un 80% de les sessions.

VisitesIVAM Centre Julio González

Visites guiades a les exposicions a càrrec de Pilar Martínez, Llicenciada en Història de l’Art i Verónica Francés, artista i llicenciada en Belles Arts

Relació de visites:

Verónica Francés
DISSABTE 2 L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo a la col·lecció de l’IVAM

Pilar Martínez
DIUMENGE 3 A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)

Verónica Francés
DISSABTE 9 A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)
DIUMENGE 10 L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo a la col·lecció de l’IVAM

Verónica Francés
DISSABTE 16 L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo a la col·lecció de l’IVAM

Pilar Martínez
DIUMENGE 17 Joan Miró, order i desordre

Verónica Francés
DISSABTE 23 A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)

Pilar Martínez
DIUMENGE 24 A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)

Verónica Francés
DISSABTE 30 L’eclosió de l’abstracció. Línia i color en la col·lecció de l’IVAM (abstracció valenciana)

Relacionats

L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo

17 mai. 2018 – 31 gen. 2021
Col·leccióIVAM Centre Julio González

A contratemps

26 abr. 2018 – 02 set. 2018
Exposició

Joan Miró, ordre i desordre

15 feb. 2018 – 17 jun. 2018
Exposició

Dia Internacional dels Museus

AltresIVAM Centre Julio González

Amb motiu del lema proposat per l’ICOM, “Museus hiperconnectats: nous enfoques, nous públics”, els departaments de Didàctica i de Comunicació ens proposen Quiz l’IVAM?, on acostaran el treball que realitzen diferents departaments de l’IVAM, en directe, a qualsevol lloc, mitjançant les xarxes socials.

Les emissions es podran seguir en  Facebook live al compte del museu, @gvaIVAM. Durant tot el matí connectaran amb el públic en directe, en format de presentacions curtes on professionals del museu ens contaran les seues tasques més desconegudes, però igualment importants, així com alguns secrets i curiositats. Serà possible interactuar amb elles/ells a través de la xarxa social, enviant preguntes i consultes. Totes aquestes seran respostes posteriorment i recollides en un dossier que estarà l’abast de tothom a la nostra web.

El timing d’emissiò és:
9.15 Ana Moure. Sotsdirectora general de Comunicació i xarxes socials.
9.45 Pilar Martínez. Personal d’Atenció al públic.
10.30 Teresa Millet I. Conservadora.
11.00 Ramon Escrivà. Conservador.
11.30 Cristina Mulinas. Cap de Registre.
12.00 Jose Agustín Martínez. Tècnic de Didàctica.
12.30 Isidre Sabater. Restaurador.
13.00 Teresa Millet II. Conservadora.
13.30 Eloísa García. Cap de Biblioteca i centre de documentació.
14.00 Dani Llácer. Personal de Mantenimient.
14.30 Ana Moure. Sotsdirectora general de Comunicació i xarxes socials.

Relacionats

18 de maig, Dia Internacional dels Museus

18 mai. 2018
AltresIVAM Centre Julio González

Visites guiades especials amb motiu del Dia Internacional dels Museus 2018

18 mai. 2018
VisitesIVAM Centre Julio González
AltresIVAM Centre Julio González

Presentació de Picasso en la Guerra Civil de Daniel Torres (Norma Editorial), a càrrec de l’artista i el crític Álvaro Pons.

França, 1953. Picasso, amb 72 anys d’edat i establit en la Costa Blava, és des de fa temps l’artista més reconegut del segle XX, un geni sempre actiu que crea de forma compulsiva.

Però, turmentat per la situació d’una Espanya dominada per la dictadura franquista, i recordant que mai va poder combatre en la Guerra Civil, té la següent idea: I si a través de la historieta poguérem sotmetre a la tenaç realitat i transformar-la en el que hauria d’haver sigut?

En Picasso en la Guerra Civil Daniel Torres, un dels autors més rellevants del còmic espanyol, ens ofereix una captivadora història sobre els límits de la ficció i el seu poder per a transformar la realitat.

ConversesIVAM Centre Julio González

Linda Valdés, Equip re i Fundació Tàpies, Barcelona.

Linda Valdés (Valparaíso, Xile, 1980), és part de la plataforma de recerca Equipe re, des d’on treballa entorn de l’encreuament de les polítiques del cos amb les polítiques de l’arxiu al costat de Aimar Arriola i Nancy Garín. Actualment desenvolupen el projecte Anarchivo sida, col·laborant amb diferents institucions com Tabakalera, Sant Sebastià; Conde Duque, Madrid i MACBA, Barcelona. Així mateix, des de l’any 2008 treballa en la Fundació Antoni Tàpies de Barcleona com a coordinadora de programes públics i web, sent part de l’engegada de projectes com Arts combinatòries, Prototips en codi obert, i els projectes europeus Performing the Museum i Objections, entre uns altres.

Relacionats

Pepe Miralles

18 oct. 2018 – 03 feb. 2019
BibliotecaIVAM ProdueixIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Taula redona de presentació del catàleg de l’exposició “A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)”

Participen Maribel Domenech, Catedràtica d’Escultura de la UPV, Rosa Solbes, artista amb obra en l’exposició i periodista, al costat de les comissàries María Jesús Folch i Isabel Tejeda.

L’exposició recrea el camí lent i espinós que les artistes valencianes van haver de recórrer per a conquistar la seua visibilitat i professionalització des del final de la dictadura de Primo de Rivera i la Segona República –moment de verdadera emergència de les dones en la vida pública–, passant pel franquisme –període en què aquest procés va patir un aturada–, fins a la dècada dels anys huitanta –quan la integració i posicionament d’aquestes va experimentar una forta consolidació–.

Relacionats

A contratemps

26 abr. 2018 – 02 set. 2018
Exposició