ConversesIVAM Alcoi

Matriu N006 – Alcoi del projecte “Indústria / Matrius, trames i sons”.

El projecte ‘Indústria / Matrius, trames i sons’, desenvolupat per Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno, continua creixent amb una nova activitat: Matriu N006-Alcoi.

La proposta se suma a les anteriors cinc trobades (matrius) realitzades durant el procés de recerca i conformació de l’arxiu ‘Indústria’, dedicat al patrimoni industrial i els moviments socials. Un arxiu que, adoptant la forma d’instal·lació artística, ha estat visitable entre maig i octubre de 2021 a l’IVAM.

Amb motiu de la seua imminent itinerància a l’IVAM Alcoi, s’ha organitzat una trobada en la qual participaran persones que s’aproximen al patrimoni industrial alcoià des d’àmbits molt diversos, com la història, l’antropologia, la música, la fotografia o l’activisme. El propòsit és reflexionar sobre aquesta herència a través d’una mirada plural.

La sessió s’estructurarà en dues parts:

  • Intervencions:
    • El “Petrólio”. Diego L. Fernández Vilaplana.
    • Sons del teler, costures en la memòria. Sara Sierra.
    • El patrimoni abandonat com a refugi per a l’heterodòxia. Jordi Arques.
    • ‘Música de telers’, l’herència de ferides sense cicatritzar. Rebeca Sanjuan i Cano.
    • Racionament, estraperlo i control sindical en postguerra. Josep Lluís Santonja Cardona.
  • Diàleg entre els participants (obert al públic).
  • Reserva prèvia a través d’aquest formulari: https://forms.gle/rKCYQK69MqNkzFwf9

    Participants i resum de les seues intervencions

    Diego L. Fernández Vilaplana és professor d’Història a l’IES Andreu Sempere d’Alcoi. Llicenciat en Periodisme fa molts anys per l’Autònoma de Barcelona i Diploma d’Estudis Avançats en Comunicació per la Universitat de València. Després d’obtenir el títol de Màster a l’Espanya Contemporània per la UNED, actualment cursa estudis de doctorat a la Universitat d’Alacant. Compatibilitza la investigació sobre el “Petrólio” amb l’organització de la seua efemèride, a les portes del 150è aniversari, i la recuperació de la memòria del moviment obrer local.

    El “Petrólio”. Al juliol del 1873, per primera vegada “un grup que no pertanyia a l’església, ni a l’exèrcit, ni a la classe mitjana” va protagonitzar una revolució. Va ser a Alcoi, una ciutat amb un llarg historial d’enfrontaments entre obrers i burgesos. A les portes del 150 aniversari, podríem pensar que ja s’ha dit tot sobre la insurrecció del “Petrólio”. Però entre la bibliografia abunda més la propaganda que la investigació. Lluny del consens, el mite de la Comuna d’Alcoi continua tan present avui com al XIX.

    Sara Sierra. El meu avi em va dir que estudiara el món per a ‘entendre’, i em vaig convertir en Doctora en Ciències Socials. Ja fa anys que treballe deconstruint la pretesa frontera entre allò antròpic i allò natural. He participat en diversos projectes de memòria oral i ara, de tornada a la terreta, em trobe arrancant una nova investigació que busca recollir el paper de la dona en la història de la indústria tèxtil Alcoi-Ontinyent. Sóc part integrant de l’Associació Valenciana d’Antropologia.

    Sons del teler, costures en la memòria. Aquesta comunicació es una pinzellada d’un estudi incipient que no ha fet res més que començar. Estem obstinades a acostar-nos al complex entramat industrial de la ciutat d’Ontinyent per a recollir la memòria d’aquelles dones que van formar part de diferents sectors de la indústria en un temps passat. Aquesta investigació s’està realitzant a quatre mans, les d’Edurne Vaello i les meues, per a poder fer una comparativa entre Alcoi i Ontinyent. En aquest cas volem utilitzar el record dels sons com a forats de cuc que ens permeten viatjar a través del temps per a rescatar el patrimoni sonor dels treballs fabrils.

    Jordi Arques (Alcoi) és fotògraf. La seua producció és sobretot per a imatge promocional de grups de música en el vessant professional i al voltant del paisatge contemporani i quotidià en el vessant artístic. En la seua obra no es tracta tant mostrar bellesa paisatgística en els estàndards majoritaris sinó resignificar i valorar el fet quotidià i el nostre entorn més immediat.

    El patrimoni abandonat com a refugi per a l’heterodòxia. Aquesta intervenció girarà al voltant de la reutilització d’espais abandonats com a refugi, espais lluny de la mirada adulta i dels judicis morals així com de la persecució policial. Veurem com el patrimoni abandonat ha fet d’aixopluc on desenvolupar expressions artístiques com el grafiti, per a la creació d’espais d’oci i socialització a través de festes, d’espais per a l’experimentació de sexualitats dissidents o altra mena d’activitats per a les quals no es disposa de cap lloc on fer-les, o senzillament trobar racons propis on sentir-se còmodes.

    Rebeca Sanjuan i Cano. Ma mare i mon pare hagueren de deixar l’escola ben prompte per treballar a la precarietat de les fàbriques. Jo, gràcies a ells i a l’escola pública, he aconseguit el meu objectiu, ser mestra, rebel i lluitadora pels meus somnis. Amb Música de Telers vaig gaudir d’un procés fet amb les mans i les emocions compartides entre Arthur Caravan, Hugo Mas, Batà, Pelandruska, Verdcel, We are Not Brothers, el Diluvi i Pau Grau.

    ‘Música de telers’, l’herència de ferides sense cicatritzar. Fills i filles de pobles d’orígens tèxtils juntaren projectes musicals per fer allò que sabien fer, crear la seua infraestructura des dels marges. Un col·lectiu il·lusionat, un concert heterogeni amb un objectiu comú, un segell discogràfic, un recull de poemes i les ganes de crèixer a casa nostra, desnonades una vegada més per l’apatia institucional.

    Josep Lluís Santonja Cardona és doctor en Història i director de l’Arxiu Municipal d’Alcoi. En la seua trajectòria professional s’ha especialitzat en la gestió d’arxius i biblioteques, el tractament documental, l’edició i la implantació de la gestió electrònica en l’administració municipal. En 2020 va guanyar el Premi Bernat Capó de Difusió de la Cultura Popular, de la Diputació de València, pel seu treball Animetes santes. Com a investigador ha publicat més d’una vintena de monografies, com ara: Llibre de la Cort del Justicia Pere Penedés: Alcoi, 1320 (2021), Historias del Cuartel (2021) i Joan Valls i la recuperació literària a Alacant (2018).

    Racionament, estraperlo i control sindical en postguerra. Quan va finalitzar la Guerra del 36, Alcoi, igual que la resta del país, va entrar en una gran recessió per la caiguda de la producció i l’escassetat de matèries primeres i fonts d’energia. Tota l’economia va passar a estar intervinguda per l’Estat mitjançant les cartilles de racionament i els contingents (cast. “cupos”). Aquesta intervenció de l’economia va facilitar l’aparició d’un mercat negre que va estendre l’“estraperlo”. A més, la classe treballadora es va veure abocada a una situació de control sota un sindicat únic i les Magistratures de Treball, clarament favorables als interessos empresarials.

Relacionats

Indústria/Matrius, Trames i Sons

06 mai. 2021 – 17 oct. 2021
ExposicióIVAM Centre Julio González
EducacióIVAM Alcoi

La fotografia ens relata esdeveniments, però també ens inspira a inventar continguts. En aquest taller crearem el nostre propi conte familiar a través dels personatges i els escenaris presents en les obres de l’exposició La fotografia al mig (18 novembre 2021 – 24 abril 2022).

Idioma: valencià.
Dirigit a: famílies.
Mediació: Mari Llanos Iborra, Inés Vicens.

Relacionats

La fotografia al mig

18 nov. 2021 – 08 mai. 2022
Col·leccióIVAM Alcoi

Per Nadal… Ens veiem a l’IVAM!

13 des. 2021 – 06 gen. 2022
AltresIVAM Centre Julio González

Un projecte de Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno

ExposicióIVAM Alcoi

Indústria/Matrius, Trames i Sons és una proposta de caràcter híbrid que se situa entre la creació d’un arxiu i un projecte artístic. El seu objectiu és oferir una lectura necessàriament parcial del patrimoni industrial valencià basat en allò que és sonor, immaterial i els moviments socials. La proposta es desenvolupa mitjançant de la compilació de sons, processos, imatges, vídeos, música, peces d’art i discursos vinculats a les fàbriques en el seu context original d’ús, però també en el seu abandó i en la seua reconversió en espais patrimonials. Indústria es fixa particularment en els usos proactius del patrimoni industrial impulsats per la ciutadania.

A més de l’arxiu i de les trobades (anomenats «matrius») de debat i reflexió que ha generat, el projecte s’ha presentat en format expositiu a IVAM-Centre Julio González (maig-octubre 2021) i en l’IVAM Alcoi (gener-abril 2022). Aquesta exposició es planteja com l’adaptació museogràfica de l’arxiu en forma d’instal·lació, inspirada en el «Club Obrer» d’Aleksandr Rodchenko.

Indústria/Matrius, Trames i Sons és un procés de memòria que queda oberta a la negociació i a noves lectures. El projecte es posiciona fora de la imatge romanitzant de la ruïna industrial i entén el patrimoni i la història com a processos vius, no tancats, que permeten generar ferramentes conceptuals per a comprendre el passat, el present i el futur de la història del treball i les seues relacions amb la cultura. La proposta està desenvolupada per Lorenzo Sandoval, artista i curador, i Tono Vizcaíno, arqueòleg i gestor del patrimoni.

Els elements que componen aquest arxiu provenen de nombrosos arxius personals i institucionals: Salomé Moltó (CNT), Floreal Rodríguez de la Paz (CNT), Josep Fuster, Edurne Vaello, Nando Hervido, Damià Llorens / We Are not Brothers, Arxiu Municipal d’Alcoi, Universitat Politècnica de València – Campus d’Alcoi, Club d’Amigues i Amics de la Unesco d’Alcoi, Radio Alcoy, Vicent Cortés, Ateneu Cultural El Panical, Josep Tormo Colomina, Alcoy Industrial, Fani Grande, CCOO Camp de Morvedre – Alt Palància, Fundació de la Comunitat Valenciana de Patrimoni Industrial i Memòria Obrera de Port de Sagunt, Vic Pereiró, Miguel Ángel Martín, AMIMO – Associació Memòria Industrial i Moviment Obrer, Maria Hebenstreit, César Novella, Sagunt Territori Acústic, Arxiu Municipal de Sagunt, Arxiu Històric de CCOOPV «José Luis Borbolla», El Punt – Espai de Lliure Aprenentatge, Miguel Molina, Laboratorio de Creaciones Intermedia, Departament d’Escultura de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, Alfonso Civantos / Komakino / Subsist Records, José Miguel Requena Roselló / Excesivo.net, Txuki, Colectivo APA, Colectivo La Flem, Colectivo Resiste, Fran Lenaers, Für alle Fälle, José Azkárraga, Víctor Algarra y Paloma Berrocal, Diana Sánchez Mustieles, APIVA – Associació de Patrimoni Industrial Valencià, Cor de cambra Ad Libitum de l’Escola Coral Veus Juntes, Ajuntament de Quart de Poblet, Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana, Josep Vicent Frechina, Biblioteca Històrica de la Universitat de València, Biblioteca Valenciana «Nicolau Primitiu», Arxiu de la Democràcia y Fonoteca de la Universitat d’Alacant, Arxiu Històric Provincial d’Alacant, CanPop – Cançoner Popular Valencià, Teresa Lanceta, Coral Tabaquera Alicantina, Francisco Moreno, Vicent Oncina, Manuel Carreres, Biblioteca de la Universitat Jaume I de Castelló, Arxiu Municipal d’Onda, Museu del Taulell d’Onda “Manolo Safont”, Caixa Popular d’Onda, Fundació Caixa Benicarló, Manel Francesc Navarro i del Alar, Alejandro Torres Tomás, Pilar Beltrán, Museu de Ceràmica de l’Alcora, Juan Carlos Olària, Fundación Centro Etnográfico «Joaquín Díaz» de la Diputación de Valladolid, Centro Documental de la Memoria Histórica, e IVAM.

Videos

ConversesIVAM Alcoi

Nacho Paris ens proposa en la seua conferència un relat possible sobre l’escultura espanyola del segle XX, a través de reflexions i experiències dels artistes representats en l’exposició.

Compte Andreu Alfaro : «(…) jo mai hauria anat a París sense un empenyiment com el que em va donar Oteiza. Jo havia anat a Irun a veure a Jorge i em vaig atrevir a pujar darrere d’ell en una Lambretta amb ell davant conduint i sense parar de parlar amb mi, tornant-se, discutint i jo darrere cada vegada amb més perill i més por. Vaig resistir tot el temps que vaig estar en la Lambretta de Oteiza. Aquesta va ser la gran energia que em va transmetre i per a la meua maldestra memòria ha sigut inesborrable» I diu Jorge Oteiza: «L’escultor el que vol és saber d’escultura, aprendre escultura per a fabricar escultures, a mi em succeeix totalment diferent, jo he fet escultures per a saber de què tracta l’escultura, per a ser escultor; i quan m’he fet escultor perquè he deixat l’escultura… perquè les vull!» I estic jo veient en això com la imatge d’un temps i de l’esdevindre ací de l’escultura.

Nacho París. Diletant, aficionat a l’art (encara sense saber que és o quan passa), ha coincidit amb ell interpretant diverses figures que el temps i la fortuna li han anat proposant: la d’estudiant, la d’espectador, la d’artista, la de teòric, la de crític i escriptor, la d’activista, la de transportista i muntador d’exposicions i la de comissari o curador —com de preferència—. (I molt breument i amb poca fortuna la del pedagog). En conseqüència, ha dibuixat, fotografiat, editat vídeo, ha escrit i parlat, ha penjat quadres seus i d’uns altres i organitzat algunes exposicions pròpies i alienes. I en tot això, per a no sentir-se només, ha creat i participat en diversos col·lectius.

S’oferirà servei gratuït d’autobús fins a Alcoi per a assistir a la conferència, amb eixida des de l’IVAM (C/ Guillem de Castro, 118 València) a les 16.45 hores i retorn a l’IVAM després de la finalització de l’activitat. A l’arribada a l’IVAM Alcoi es podrà visitar l’exposició Escultura Infinita abans de la conferència.

Relacionats

Escultura infinita

21 mai. 2021 – 24 oct. 2021
Col·leccióIVAM Alcoi
MúsicaIVAM Alcoi

La segona edició del cicle Esplai IVAM es desplaça a la seu de l’IVAM Alcoi, per a presentar dos concerts a l’aire lliure, els divendres 25 de juny i 2 de juliol.

Aquest cicle pretén mostrar propostes musicals actuals i introduir nous llenguatges al museu per mitjà de la proposta experimental de l’artista Clara Peya, que combina el piano clàssic amb sintetitzadors electrònics, i el folk a la valenciana del grup Senior i el Cor Brutal, que ho fan amb sons de fusta, tecles i cordes, tot seguint la tradició del rock-folk nord-americà.

Aforament limitat.
Entrada gratuïta amb reserva prèvia: https://home.ticketalcoi.com/

CONCERT CLARA PEYA

  • IVAM ALCOI
  • 25 de juny de 2021
  • 20:00h.
  • Pianista i compositora, Clara Peya és considerada una de les creadores més originals i úniques que han sorgit en els últims temps en l’escena musical del país. Una biografia frenètica que transita entre la música, el teatre i l’activisme.

    Musicalment, Clara Peya és inclassificable: bascula entre la música de cambra, el jazz, el pop i l’electrònica, mantenint com a centre de gravetat el piano. Ella és energia i sentiment en estat pur. En aquest concert la podrem veure a soles davant del piano, jugant amb les tecles i amb sintetitzadors, per a generar eixa atmosfera tan única i inclassificable.

    Clara Peya fa un recorregut per la seua carrera musical, adaptant temes ja publicats en discs anteriors i presentant-ne també altres inèdits.

    CONCERT SENIOR I EL COR BRUTAL

    • IVAM CADA ALCOI
    • 2 de juliol de 2021
    • 20:00h.
    • Inscripció prèvia. Aforament limitat.

    Landete (Senior) va fundar aquest projecte musical en 2007 i, des del principi, es va fer acompanyar pels músics d’El Cor Brutal, de caràcter polifacètic. En el seu estil són recognoscibles per les influències del country alternatiu i el folk americà amb cançons cantades en valencià. Per aquest motiu, i com afirmen ells mateixos, fan composicions “a l’estil de la valenciana, és a dir, música americana, però de València”. Al llarg de la seua carrera han editat els treballs L’experiència gratificant (2019), Gran (2011), València, Califòrnia (2013), El poder del voler (2014) i Valenciana Vol. 1 (2017).

    En formació de duo, el públic podrà gaudir d’un repàs als més de 10 anys de trajectòria de la banda amb sons de fusta, tecles i cordes. Segons Senior, “es tracta d’anar a l’arrel per a fer que les cançons parlen de tu a tu amb l’oient i, així, augmentar la interacció d’una forma més íntima i directa”. D’aquesta manera, exhibiran una sensibilitat més europea i menys ianqui, com “Ute Lemper, Kurt Weill o Edith Piaf”, hi afegeix el cantant.

VisitesIVAM Alcoi

Amb motiu de la inauguració de la mostra es proposa un recorregut en què, Teresa Millet, conservadora de l’IVAM i comissària del projecte, ens presentarà un relat possible sobre l’escultura espanyola en el nucli central del segle XX.

Relacionats

Escultura infinita

21 mai. 2021 – 24 oct. 2021
Col·leccióIVAM Alcoi

Fotografia en la col·lecció de l'IVAM des de 1950

Col·leccióIVAM Alcoi

Aquest projecte expositiu enfoca el paper de la imatge fotográfica com a dispositiu d’especial significació en el si de les practiques artístiques a partir de 1950. Qüestions relacionades amb el cos i la identitat, la memòria i la història, l’esfera pública i política o el paper dels mitjans de comunicació i el fenomen del consum massiu, han permeat plantejaments artístics que, en un procés d’hibridació medial, han incorporat la fotografia com a llenguatge expressiu, codi o document.

Des de 1950, data que s’ha establit com a punt de partida, la col·lecció i fons de l’IVAM recullen una sèrie de destacades obres i autors que van des del nou documentalisme de Robert Frank i Lee Friedlander; les produccions de l’art pop i post-pop amb Baldessari, Sherman o Prince; les diferents derives de l’art conceptual i l’art d’acció com Matta-Clark, Fulton, Pane o Export; el tema de l’arxiu amb els Becher; la potència visual de la nova objectivitat alemanya de Ruff i Höffer, les estratègies narratives de Gordon o Wearing o el treball de l’arxiu amb Zaatari, entre altres.

A aquesta sèrie de noms internacionals s’han d’afegir els d’autors espanyols imprescindibles com Fontcuberta, Soto o Valldosera, entre altres. Noms que són una prova fefaent de la diversitat i la riquesa dels fons de l’IVAM.

Videos

Enguany vine a viure el Nadal a l'IVAM!

FamíliesBarriDansa i performanceRecursosIVAM Alcoi

Hem preparat tota una programació especial de cara a les festes nadalenques per a que pugues gaudir de l’IVAM en familia o amb qui més t’estimes:

Presentació del llibre: “Què hi ha davall de la terra?” d’Elisa Matallín i Aitana Carrasco

Dia: 23 de desembre, 11:30h i 12:30h

Presentem el llibre “Què hi ha davall de la terra?” d’Elisa M. Matallín amb il·lustracions d’Aitana Carrasco. El llibre s’ha fet en col·laboració de més de 100 persones entre famílies i gent curiosa que va participar a l’acció “A l’IVAM com a casa!” el passat dia 21 de novembre a l’IVAM.

Activitat familiar: Saitama. Experiències dansades en família

Cristina Cabo crea l’univers Saitama que tracta sobre la llar que hi ha en el nostre interior. Un lloc segur on nosaltres i la nostra tribu pot expressar-se lliurement. On el límit entre allò íntim i el que s’exposa és un fil fi i, alhora, segur. Veiem el món d’una determinada manera i és aquesta mateixa forma d’entendre i percebre el món el que ens fa únics i especials.

Activitat familiar: Què hi ha davall de la terra?Recorreguts dramatitzats per una estruç a l’exposició “Quina és la nostra llar?”

Elisa Matallín, crea específicament per a l’IVAM Què hi ha davall de la terra? un recorregut narrat que cobra vida a les sales de l’exposició “Quina és la nostra llar?” gràcies a les instal·lacions monumentals de Mario Merz, Alfredo Jaar, Kara Walker o William Kentridge provinents del museu MAXXI de Roma que funcionen com activadors i escenaris conscients de la narració per a gaudir en família.

Visites comentades

Dies: 19, 20, 26 de desembre i 2, 3, 9 i 10 de gener: 18h, 11h i 12h (depenent del centre) Visites a les exposicions de l’IVAM i l’IVAM Alcoi, de la mà de d’especialistes formats en història de l’art, belles arts i humanitats per oferir eines i acompanyament que faciliten lectures posicionades al públic assistent de manera àgil i enriquidora en ambdós idiomes oficials del territori valencià.

MESURES DE SEGURETAT

De cara al correcte funcionament dels tallers i visites i per desenvolupar-los amb total seguretat, totes i tots els assistents al taller hauran de fer ús obligatori de la mascareta (menys els menors de 6 anys) i es pregarà fer ús de gel hidroalcohólico abans de començar. Durant el temps de l’activitat es guardarà la distància de seguretat de més de metre i mig entre cada unitat familiar.

Col·leccióIVAM Alcoi

Escultura infinita reuneix el treball de quaranta-un artistes de nacionalitat espanyola per mitjà de noranta-una obres procedents, fonamentalment, de les col·leccions d’IVAM – Institut Valencià d’Art Modern, Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, Museu Patio Herreriano d’Art Contemporani Espanyol i Fundació Antoni Tàpies. Aquesta exposició proposa una mirada, un relat possible entre aquells que la museografia actual ofereix, sobre l’escultura espanyola en el nucli central del segle XX. Plantejada des d’un delimitat marc cronològic (1930-1997) i restringida a un país (Espanya) o una nacionalitat (l’espanyola), ens proposa un apropament a la incontenible irrupció de l’estil modern en l’àmbit de l’escultura. També al procés que va determinar que l’escultura deixara de ser exclusivament estàtua i d’obeir lleis antigues; d’abandonar el pedestal per a instal·lar-se a terra i així ocupar o buidar l’espai; d’oblidar la seua materialitat per a fer-se fràgil o fugaç per a ser cos, escenografia o registre; fer-s’hi present i abraçar l’espectador o també lliurar-se a les lleis de la llibertat i l’experimentació, abandonada definitivament de les seues pròpies certeses. En aquest sentit, l’exposició Escultura infinita, reuneix obres de representants de la modernitat espanyola de la dècada de 1930, com Alberto Sánchez, Ángel Ferrant o Pablo Palazuelo, que van actuar com a ressort i inspiració per a autors de generacions posteriors com Sergi Aguilar, Cristina Iglesias o Fernando Sinaga.

Videos

Atlas Naturae: White Island

IVAM ProdueixIVAM Alcoi

Relat núm. I
El 1769, l’explorador James Cook descobreix una illa quasi circular amb un volcà actiu al Pacífic Sud. Un conglomerat de roca ígnia, l’andesita, modela l’única muntanya visible. El seu altre nom, Whakaari, significa en maori “volcà dramàtic”, però Cook prefereix White Island per l’exhalació visible de l’interior de la terra; els núvols que es formen en el seu centre cobreixen immutables el relleu de l’illa.
Localització: 37°31’23.2”S 177°10’57.1”E


La naturalesa continua sent un misteri per a l’espècie humana, en coneixem els ritmes i el funcionament, però l’atzar impredictible és un ingredient que no aconseguim atrapar malgrat els intents traçats pel nostre ésser tecnològic que ens ha fet creure en la possibilitat d’un Homo deus.


Relat núm. II
El 1539, Pedro Sánchez de la Hoz va ser nomenat amo i senyor de Terra Australis Incognita, un continent imaginat per Aristòtil i que Ptolemeu va representar com una gran extensió de terra pròxima al Pol Sud molt més gran que l’Antàrtida, amb els límits un poc més al nord. James Cook va corregir la ficció d’aquesta terra mítica esborrant-la dels seus mapes i cartografies i dibuixant la White Island on abans estava la Terra Incognita.
Localització: un lloc indeterminat a l’oceà Antàrtic (sense coordenades).


“Atlas Naturae: White Island” és una intervenció artística elaborada expressament per a la sala/taller de l’IVAM Alcoi gràcies al programa de suport a la producció artística IVAM Produeix. El títol de la proposta planteja un doble joc: en primer lloc, crear un atles visual sobre la naturalesa, i per a fer-ho, abordarem el treball del botànic Cavanilles, que relacionarem amb l’aventura viatgera de James Cook cap a White Island, i generarem una taxonomia de les troballes a través d’imatges i paraules; en segon lloc, farem una posada en escena instal·lativa de les pintures, els dibuixos, els objectes i els vídeos i identificarem el món analògic amb naturalia i el món digital amb artificialia.


El diàleg que hem establit amb el nostre entorn natural ha sigut ampli i divers. Hem sigut capaços de datar la creació de la Terra fa uns 4.550 milions d’anys i visualitzar la teoria del Big Bang en un laboratori. Hem estudiat la reproducció dels bacteris per a comprendre l’inici de la primera forma de vida i hem narrat el viatge de l’Homo sapiens pel Mediterrani, l’Europa meridional i Àsia des de fa més de 50.000 anys a través de les restes trobades, mentre que una altra extensió de nosaltres navegava cap als confins de Ptolemeu. La nostra memòria és una memòria de fragments, una amalgama de relats recitats a la llum del foc. Hem esculpit Demèter i hem pintat Saturn devorant els seus fills. Així mateix, hem desxifrat la cadena de l’ADN que reconeix les teories de Darwin sobre l’evolució de les espècies i, ara, visualitzem en línia que el lloc més fred del planeta, la terra pròxima a White Island i a la imaginada Terra Incognita, vessa tones d’aigua a la mar per la nostra ambició incontrolada.


El meu projecte anterior, titulat “Sistema Humboldt. Pensar/Pintar”, proposava una xarxa aleatòria de relacions entre les col·leccions d’història natural de la Universitat de València, la figura del naturalista Alexander von Humboldt i la producció artística derivada d’aquesta trobada mitjançant un glossari de binomis de paraules per a contraposar el món de l’atzar intuïtiu al món digital de l’algoritme, on els cossos desapareixen després de la pantalla líquida. No obstant això, els temps de la naturalesa són uns altres, i “Atlas Naturae: White Island” planteja una nova taxonomia, un arbre de categories per a reflexionar sobre el que Humboldt va definir com una “xarxa intricada d’organismes que es desenvolupen i destrueixen successivament, cada pas que es fa cap al coneixement més íntim de la naturalesa condueix a l’entrada de nous laberints”.

Propostes d'acció educativa a partir de l'exposició. Disseny valencià (2009- 2019): productes per a un món global.

Centres educatiusIVAM AlcoiTerritori

Com naixen els objectes? és un projecte de mediació educativa multinivell que permet traslladar les dinamitzacions presencials de l’exposició “Disseny valencià (2009-2019): productes per a un món global”, a l’IVAM Alcoi, del 18 de setembre de 2020 al 18 d’abril de 2021.

El dossier per al professorat està compost per iniciatives d’aula, propostes reflexives i activitats diverses a través de les quals explorar i aprendre sobre el disseny de producte. El material s’acompanya de suport audiovisual i recursos lúdics, sense descurar la fonamentació pedagògica del projecte original i l’essència conceptual i temàtica de l’exposició.

Públic General

MediacióIVAM Alcoi

La mediació que proposem, a través de les visites comentades tant per a visitant individual com per a grups culturals i educatius, pretén acostar i facilitar l’accés als continguts de les exposicions de la mà de l’equip de mediació de l’IVAM ALCOI.

Exposició: Un contínuum comú indefinidament llis. Projeccions sobre la contemporaneïtat en la col·lecció de l’IVAM (10 juny 2022 – 29 gener 2023).

Aquesta proposta curatorial s’endinsa en la Col·lecció de l’IVAM per a projectar altres mirades cap al contemporani, abordant les obres des d’una perspectiva àmplia i complexa, com si foren el fil conductor necessari per a reflexionar sobre diversos temes: la naturalesa canviant de la institució museística, el paper de l’artista i la seua identitat, o les anticipacions de diversos moviments que van canviar les nostres respostes davant l’art.

Dates:
11, 18 i 25 juny 2022
2, 9, 16, 23 i 30 juliol 2022

*Mesures de seguretat: de cara al correcte funcionament de les sessions i per a desenvolupar-les amb total seguretat, totes i tots els assistents hauran de fer ús obligatori de la mascareta durant el temps de les sessions. Es pregarà fer ús de gel hidroalcohòlic abans de començar i es guardarà la distància de seguretat entre nosaltres.

*María de los Llanos Iborra Candela és Llicenciada en Història de l’Art, Màster en Patrimoni Cultural, Diploma en Educació Artística i Gestió de Museus i Tècnica Superior de Turisme. Com a professional d’àmplia experiència  en mediació educativa per mitjà del patrimoni, participa en nombroses propostes turístiques i culturals a la ciutat d’Alcoi i altres localitats del territori valencià, destacant la seua especialització en visites guiades i dinamitzacions creatives a exposicions de l’IVAM Alcoi per a públics diversos.

Relacionats

Un contínuum comú indefinidament llis

10 jun. 2022 – 23 abr. 2023
Col·leccióIVAM Alcoi