Simone Fattal. Premi Julio González 2024

ExposicióIVAM Centre Julio González

La pràctica multidisciplinària de Simone Fattal (Damasc, 1942) concep el temps com una entitat elàstica que transcendeix les distincions entre passat, present i futur. La seva obra es nodreix de la mitologia, abastant des de l’antic Egipte fins al misticisme sunnita i la tradició grecoromana, creant figures arquetípiques que integren narratives històriques en el present.

L’obra de Fattal, predominantment escultòrica, es desenvolupa en un espai pluricultural i nòmada, diferent del de la història oficial. Aquest espai transporta l’espectador a un “lloc històric” de caràcter gairebé arqueològic, multilingüe i politeista que, no obstant això, existeix i es manifesta en el present.

A través de mitjans com l’escultura, la pintura i la fotografia, Fattal explora els límits de la figuració, inspirant-se en figures històriques del Mediterrani, creant una cosmogonia de cossos i arquitectures resistents. Les seves escultures de bronze, argila o gres, evoquen la literatura, contes sumeris, èpica àrab i poesia sufí. Àngels, centaures, herois i déus es barregen amb ruïnes arquitectòniques i figures de fruites i animals, al·ludint a la pèrdua de llocs històrics com Palmira o Alep. Aquestes obres, atemporals i simultàniament arcaiques i modernes, reflexionen sobre la humanitat i el seu lloc en el món i la història.

Fattal ha estat guardonada amb el Premi Internacional Julio González 2024 per la seva contribució a l’art contemporani. Amb motiu del guardó, l’IVAM organitzarà una exposició, comissariada per Nuria Enguita i Rafael Barber, que revisarà les principals línies de treball d’aquesta artista franco-libanesa. En el marc de l’exposició, es publicarà un catàleg que inclourà textos dels comissaris, així com contribucions de professionals com Jacqueline Burckhardt i Omar Kholeif.

Simone Fattal, nascuda a Síria el 1942 i criada al Líban, va estudiar filosofia a París i es va establir com a artista a Beirut. Després de la guerra civil libanesa, es va traslladar a Califòrnia, on va fundar The Post-Apollo Press. Va reprendre la seva pràctica artística el 1988 a l’Institut d’Art de San Francisco, centrant-se en l’escultura i ceràmica. La seva obra ha estat exposada internacionalment en institucions de renom com MOMA PS1 (2019); Lille Métropole Musée d’Art Moderne (2019); Punta Della Dogana, Pinault Collection, Venècia (2019); Bergen Kunsthall, Bergen (2020); Whitechapel Art Gallery, Londres (2021); ICA Milan, Milà (2021); La Biennale di Venezia, Venècia (2022); 16a Biennal de Lió, Lió (2022); 12a Biennal de Berlín, Berlín (2022); TBA21 Academy, Ocean Space, Venècia (2023); Portikus, Frankfurt (2023); Secession, Viena (2024).