Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa
L’exposició Lluny del buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa ofereix una revisió dels grups d’artistes que van superar l’estètica i l’atmosfera existencialista de la postguerra en rebutjar la pintura expressionista, l’abstracció gestual matèrica i l’informalisme que van dominar l’escena artística després de la Segona Guerra Mundial. Les aportacions dels joves artistes reunits en l’exposició van ser centrals en el “big bang” de l’art de la dècada de 1960. Considerant ZERO i els grups coetanis que van compartir esperit i van formar una espessa xarxa de contactes, exposicions, publicacions i esdeveniments (Azimut, Nul, Gruppo T, Gruppo N, Equip 57, Nove Tendencije, entre altres), l’exposició mostra “congregacions” d’artistes que van operar sense un credo ni un lideratge intel·lectual unificat, però amb ambicions compartides de “començar de zero” una nova manera de fer i gaudir de l’art. Sense una mirada enciclopèdica, l’estructura de l’exposició recull els moments més rellevants d’aquesta breu història, emmarcada entre 1957 i 1966, en el qual apareix una cartografia del Vell Continent, més enllà de les grans capitals, a les províncies de l’Europa Central.
L’exposició reuneix més de cent obres de més de trenta artistes (Mack, Piene, Uecker, Manzoni, Castellani, Klein, Tinguely, Fontana, Dadamaino, Grazia Varisco, Nanda Vigo, Megert, Peeters, Haacke, Verheyen, Schoonhoven, Daniel Spoerri, entre molts altres), així com nombrosos documents i arxius. El catàleg de la mostra està concebut com una compilació de fonts originals (textos d’artistes, manifestos, etc.), en diàleg amb les imatges de les obres en exposició i una selecció dels documents més rellevants.
L’exposició renova l’interés de l’IVAM-Centre Julio González per les relectures crítiques dels artistes que van contribuir, en la història recent, al fet que l’art ampliés les fronteres de la percepció i la consciència.
L’exposició Lluny del Buit. ZERO i l’art de postguerra a Europa ha sigut realitzada amb la inestimable i generosa col·laboració científica i patrimonial de la Fundació ZERO en Düsseldorf.
Agraïm igualment el concurs d’un gran nombre de persones i institucions públiques i privades:
Als artistes: Grazia Varisco, Heinz Mack i Christian Megert
Als prestadors de les obres en l’exposició: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Madrid; Museum Kunst Palast Düsseldorf; Stedelijk Museum i Rijksmuseum, Amsterdam; Museum Tinguely, Basilea; MuHKA-Centrum Kunstarchieven Vlaanderen, Anvers; Centro Andaluz de Arte Contemporáneo i Filmoteca de Andalucía, Sevilla; Museum Morsbroich, Leverkusen; Stiftung Kunstfonds, Colònia; ZERO Foundation, Düsseldorf; Fondazione Piero Manzoni, Fondazione Enrico Castellani, Archivio Nanda Vigo, Archivio Varisco, Milà; The Major Gallery, Londres; Galleria Allegra Ravizza, galeria A Arte Invernizzi, així com a Marco Meneguzzo, Milà.
Volem agrair, així mateix, molt especialment la seua ajuda a la Dra. Barbara Könches, Romina Dümler, Rebecca Welkens i Anna-Lena Weise (ZERO Foundation), Rosalía Pasqualino di Marineo i Agnese Boschini (Fondazione Manzoni), Lorenzo Wirz Castellani i Federico Sardella (Fondazione Enrico Castellani), Francesca Pola, Marco Meneguzzo, Maura Pozzati, Mattijs Visser (0-Institue), Dr. Sophia Sotke (Atelier Mack), Galería Cayón, Lucia Aspesi (Hangar Bicocca) i Iolanda Ratti (Museo del Novecento).