VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició “Joan Miró, ordre i desordre” a càrrec del comissari Joan Minguet. (visita en valencià)

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s a través del correu electrònic: actividades@ivam.es

Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Joan Miró, ordre i desordre

15 feb. 2018 – 17 jun. 2018
Exposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Visites guiades a les exposicions a càrrec de Pilar Martínez, Llicenciada en Història de l’Art i Verónica Francés, artista i llicenciada en Belles Arts

Relació de visites:

Verónica Francés
DISSABTE 5 A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)

Pilar Martínez
DIUMENGE 6 Joan Miró, order i desordre

Verónica Francés
DISSABTE 12 Joan Miró, ordre i desordre

Pilar Martínez
DIUMENGE 13 L’eclosió de l’abstracció. Línia i color en la col·lecció de l’IVAM

Verónica Francés
DISSABTE 19 L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo a la col·lecció de l’IVAM
DIUMENGE 20 L’esperit d’una època: Ignacio Pinazo a la col·lecció de l’IVAM

Verónica Francés
DISSABTE 26 L’eclosió de l’abstracció. Línia i color en la col·lecció de l’IVAM

Pilar Martínez
DIUMENGE 27 L’eclosió de l’abstracció. Línia i color en la col·lecció de l’IVAM

Relacionats

A contratemps

26 abr. 2018 – 02 set. 2018
Exposició

Joan Miró, ordre i desordre

15 feb. 2018 – 17 jun. 2018
Exposició

L’eclosió de l’abstracció

20 jul. 2017 – 21 oct. 2018
Col·leccióExposició

Actuació dels alumnes del Centre de Perfeccionament del Palau de les Arts

MúsicaIVAM Centre Julio González

Actuació dels alumnes de Centre de Perfeccionament  Palau de les Arts

L’IVAM i el Centre de Perfeccionament Palau de les Arts Reina Sofia continuen en aquesta temporada 2017-2018 amb el cicle d’actuacions musicals iniciat el 2015, oferint una actuació cada mes entre octubre del 2017 i juny del 2018.

Aquesta col·laboració entre l’IVAM i les Arts sorgeix amb el principal objectiu d’integrarse mútuament en les programacions pròpies, com també per a fer patent la vinculació inexorable entre les diferents arts. Ambdues institucions, així mateix, pretenen posicionar la imatge cultural de la Comunitat Valenciana en un lloc de prestigi i reivindicar la importància de la cultura en el desenvolupament de les societats contemporànies.

Col·lecció de l'IVAM

Col·leccióIVAM Centre Julio González

Ignacio Pinazo (València, 1849-Godella, 1916) va obrir un espai nou per al tractament del naturalisme, la llum i la investigació. Amb els seus tocs i pinzellades àgils que transmetien una realitat en moviment, va definir un estil personal caracteritzat per les formes lliures i la defensa de l’autonomia de l’art que reivindica l’experiència i la interpretació a partir del seu aspecte inacabat.

En aquest camí cap a un determinat realisme que anunciava la independència artística i la superació d’estereotips acadèmics, l’expressió plàstica segueix la via oberta pels defensors de la sensibilitat moderna com el poeta Charles Baudelaire, que reclamava el valor d’ “allò transitori, allò fugaç”, evitant les formes existents. Aquest esperit de modernitat implicava un salt cap al futur que es plasma en la recerca de la innovació, en la pretensió d’una autonomia respecte a les institucions i els valors estètics acceptats. La voluntat de representar el món actual requeria buscar nous camins en la pràctica artística.

L’obra d’Ignacio Pinazo interpreta exemplarment aquest nou ordre incorporant les noves tècniques i temes, i adquirint un progressiu dinamisme que li atorga un lloc privilegiat en el desenvolupament de la pintura realista i el seu estudi de la llum i el moviment. En aquesta nova presentació dels fons que posseeix l’IVAM s’emfatitza aquest canvi de sensibilitat centrat en les propostes visuals de Pinazo, que va aconseguir superar la tradició acadèmica i conciliar-se amb el pensament i els descobriments de la seua època.

Vídeo

ConversesIVAM Centre Julio González

Trobada amb Rosa Ferré, “«Quienes somos». Ródchenko y su entorno de experimentación”  amb motiu de l’exposició “Cas d’Estudi. Ródtxenko”.

Rosa Ferré és Directora de Matadero Madrid i ha sigut Cap d’exposicions i d’Activitats del CCCB. Com a comissària ha centrat principalment la seua recerca i ha escrit sobre l’art i la cultura russos; en aquest àmbit destaquen l’exposició «La Caballería Roja, creación y poder en la Rusia soviética 1917-1945» i la publicació homònima (Casa Encendida, Madrid, 2011). Ha participat també en els projectes expositius: «Kasimir Malévich» (La Pedrera, Barcelona, i Museu de Belles arts de Bilbao, 2006); «Ródchenko. La construcción del futuro» (La Pedrera, 2009); i «Gustavs Klucis. En el frente del arte constructivista» (Ajuntament de Còrdova – Cajasol, Sevilla, 2009).

Relacionats

Cas d’estudi: Ródtxenko

13 mar. 2018 – 26 ago. 2018
Col·leccióExposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut per l’exposició “A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)” a càrrec de les comissàries de l’exposició Isabel Tejeda i Mª Jesús Folch

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de la visita en el mostrador situat en el Hall d’entrada de l’IVAM. Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

A contratemps

26 abr. 2018 – 02 set. 2018
Exposició

Conversa amb motiu de l’exposició “A contratemps. Mig segle d’artistes valencianes (1929-1980)

26 abr. 2018
ConversesIVAM Centre Julio González
ConversesIVAM Centre Julio González

Conversa entre les comissàries de l’exposició Isabel Tejeda i Mª Jesús Folch amb les artistes Ángela García i Soledad Sevilla, participants en la mostra.

L’exposició recrea el camí lent i espinós que les artistes valencianes van haver de recórrer per a conquistar la seua visibilitat i professionalització des del final de la dictadura de Primo de Rivera i la Segona República –moment de verdadera emergència de les dones en la vida pública–, passant pel franquisme –període en què aquest procés va patir un aturada–, fins a la dècada dels anys huitanta –quan la integració i posicionament d’aquestes va experimentar una forta consolidació.

Dos artistes marquen l’inici i la fi d’aquest trajecte. D’una banda, Manuela Ballester publica el 1929 una portada en Blanco y Negro que es pot entendre com un símbol de rebel·lia contra l’academicisme que regna a València; disputa que continuarà de manera contundent durant la República en uns treballs escassament vistos. D’una altra, Carmen Calvo exposa el 1980 al Guggenheim de Nova York en la mostra New Images from Spain en un moment de transició que, institucionalment i políticament, trencava amb el conservadorisme patriarcal.

En aquest parèntesi cronològic s’aprecia el compromís polític i social de les artistes representades en A contratemps que, de manera més o menys explícita, va suposar una doble militància: la que afectava la situació política que els va tocar viure i la que corresponia al fet de ser dones en una societat que les discriminava i les tractava com a ciutadanes de segona classe. La mostra reuneix obres d’artistes com ara Amparo Segarra, Jacinta Gil, Juana Francés, Ana Peters, Monika Buch, Isabel Oliver, Ángela García Codoñer, Cristina Grau, Victoria Civera, Soledad Sevilla o Cecilia Bartolomé.

Vídeo

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència “Els joves, de la tribu a la xarxa” de Carles Feixa organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

Carles Feixa (Lleida, 1962) és catedràtic d’antropologia social en la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona). Doctor per la Universitat de Barcelona i Honoris causa per la de Manizales (Colòmbia), ha sigut professor en la Universitat de Lleida i investigador visitant a Roma, Mèxic, París, Berkeley, Buenos Aires, Santiago de Xile, Newcastle i Lima.

S’ha especialitzat en l’estudi de les cultures juvenils, duent a terme recerques sobre el terreny a Catalunya i Mèxic. És autor o coautorde 50 llibres, entre els quals podem destacar De jóvenes, bandas y tríibus (Barcelona, Ariel, 1998; 5ª ed. 2012), Jovens na America Llatina (São Paulo, Escriptures, 2004), Global Youth?(London & New York, Routledge, 2006), De la Generación@ a la #Generación (Barcelona, Ned, 2014) i Youth, Space and Time (Boston & Leiden, Brill, 2016). Ha sigut coeditor de la revista Young (Londres/Delhi) i és membre del consell editorial de Nueva Antropología (Mèxic), Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Infan cia y Juventud (Colòmbia), Revista Austral de Ciencias Sociales (Xile), Mondi Migranti (Itàlia), Analise Social (Portugal), entre unes altres.

Ha sigut assessor per a polítiques de joventut de Nacions Unides i vicepresident del comitè de recerca sobre Sociologia de la Joventut de la International Sociological Association. En 2017 va obtenir dos dels màxims reconeixements a la seua labor investigadora: el ICREA Acadèmia de la Generalitat de Catalunya i el Advanced Grant del European Research Council.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

Vídeo

AltresIVAM Centre Julio González

L’horari durant els dies de Setmana Santa i Pasqua serà el següent:

Dijous 29/03: de 10 a 19 hores
Divendres 30/03: de 10 a 21 hores
Dissabte 31/03: de 10 a 19 hores
Diumenge 01/04: de 10 a 19 hores
Dilluns 02/04: de 10 a 19 hores

Dilluns 09/04: tancat

Trobada oberta sobre educació i mediació en museus. Parlem de mediació?

ConversesEducacióIVAM Centre Julio González

Col·labora:

Ressò són trobades obertes sobre educació i mediació que es venen celebrant a l’IVAM des del Departament de Didàctica. A l’anterior sessió va sorgir la necessitat de parlar sobre les diferents perspectives que tenim de la mediació, des de la performance, des de la intervenció social, des de l’educació, des de la història de l’art… o totes juntes.

Reflexionarem sobre les pràctiques desenvolupades al museu i aprendrem d’altres professionals de la mediació procedents d’altres centres convidats.

Per a aquesta tercera edició, hem convidat a 4 mediadores que estan desenvolupant el seu treball en diferents llocs del territori espanyol per compartir els seus punts de vista sobre el tema plantejat: la mediació.

Participants:

Dolors Juárez. Codirectora i membre d’Experimentem amb l’ART (Barcelona).
Doctora en Belles Artes por la UB, transitant entre l’art i l’educació.

Beatriz Martins. Sócia fundadora de AMECUM Associació de Mediadoras Culturales de Madrid i cofundadora del Colectivo La Liminal.

Jodie Dinapoli. Especialista en educació en entorns artístics i museus, creadora del Projecte Creixem al Carme (València).

Luis Noguerol. Mediador cultural de Culturama i Lambda, i membre d’AVALEM (Associació Valenciana d’Educadors de Museus i Patrimonis).

 

VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició “Joan Miró, ordre i desordre” a càrrec de Sandra Moros, conservadora de l’IVAM.

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s a través de l’e-mail: actividades@ivam.es

Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Joan Miró, ordre i desordre

15 feb. 2018 – 17 jun. 2018
Exposició
VisitesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició “Joan Miró, ordre i desordre” a càrrec d’Álvaro de los Ángeles, Subdirector d’Activitats i Programes Culturals.

Activitat gratuïta. Prioritat per als Membres d’honor, Amics i Amigues de l’IVAM.

És necessari inscriure’s a través de l’e-mail: actividades@ivam.es

Places limitades (se seguirà l’ordre d’inscripció).

Relacionats

Joan Miró, ordre i desordre

15 feb. 2018 – 17 jun. 2018
Exposició