L’IVAM revisa a Alcoi la seua col·lecció de fotografia des de 1950
L'exposició ofereix una nova lectura dels fons fotogràfics del museu amb artistes com Robert Frank, Cindy Sherman, Martha Rossler, Ian Wallace, Joan Fontcuberta o Pilar Beltrán
L’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, la directora de l’Institut Valencià d’Art Modern, Nuria Enguita, i el comissari Enric Mira, han presentat hui als mitjans la mostra La fotografia al mig. Fotografia en la Col·lecció de l’IVAM des de 1950 en la seu del museu a Alcoi. L’exposició ofereix una nova lectura dels fons de fotografia de l’IVAM a través de la selecció de 43 artistes que utilitzen la fotografia de maneres molt diverses, en un marc temporal que comença amb Robert Frank i Lee Friedlander en la dècada dels cinquanta.
«El títol de l’exposició, La fotografia al mig, vol posar en relleu el caràcter relacional de la fotografia, com una intrusa en les nostres vides i en les arts, i la seua capacitat per a desenvolupar nous discursos», ha explicat la directora Nuria Enguita.
«D’aquesta manera, l’exposició mostra com la fotografia, a partir de 1950 i sobretot des de la dècada dels seixanta, més enllà del seu valor com a espill de la realitat o memòria del passat, esdevé temps, teatre, narració o arxiu», matisa. És a dir, la fotografia «no com a reflex de la realitat, sinó com a construcció d’altres realitats, com un instrument per a armar nous dispositius de comunicació artística».
La selecció de creadors inclou des del nou documentalisme de Robert Frank i Lee Friedlander; les produccions de l’art pop i post-pop amb John Baldessari, Cindy Sherman o Richard Prince; les diferents derives de l’art conceptual i l’art d’acció amb Gordon Matta- Clark, Hamish Fulton o Valie Export; el tema de l’arxiu amb Bern i Hilla Becher; la potència visual de la nova objectivitat alemanya de Thomas Ruff i Candida Höffer; les estratègies narratives de Douglas Gordon o Gillian *Wearing; el treball de l’arxiu amb Akram Zaatari; els paisatges de Bleda i Rosa; el qüestionament sobre la veracitat de Joan Fontcuberta o les composicions de Pilar Beltrán.
El comissari de la mostra, Enric Mira, ha destacat que en el discurs expositiu es trenen les nocions de petjada, narrativa i concepte com a reflex d’aqueixa pluralitat del fotogràfic en relació amb l’art. «En primer lloc, com a petjada, la fotografia és una inscripció material de la realitat capaç de generar un vincle tangible amb el món i amb els altres. En segon lloc, com a narrativa, la fotografia posseeix la qualitat de representar el món per analogia per a revelar-lo o documentar-lo, però també per a relatar-lo i, a vegades, inventar-lo. I finalment, com a concepte, la fotografia posseeix una dimensió cultural que sorteja el somni subjectiu de les imatges, estimulant el pensament crític de qui les percep».
Totes les obres de l’exposició procedeixen de la Col·lecció de l’IVAM, un museu «pioner a Espanya en la creació d’un fons fotogràfic que ha resultat primordial pel fet d’incloure tant obres de naturalesa estrictament fotogràfica, com a publicacions i documents en els quals el fotogràfic és matriu», com ha assenyalat la directora de l’IVAM.
Segons ha recordat l’alcalde d’Alcoi, Toni Francés, «aquesta exposició és una nova mostra de l’aposta per la vertebració territorial, que reforça la posició d’Alcoi com a capital cultural valenciana. Al mateix temps, suposa una oportunitat excel·lent per a gaudir de la col·lecció fotogràfica de l’IVAM, que cobreix de forma tan exhaustiva i diversa el talent nacional i internacional en l’àmbit de la fotografia, especialment durant la segona meitat del segle XX».
Després de l’exposició Escultura Infinita, que proposava un treball de recerca i relectura discursiva sobre la Col·lecció de l’IVAM i, simultàniament, de posada en valor de l’IVAM Centre d’Art d’Alcoi com a espai expositiu de prestigi, es presenta ara La fotografia al mig. Fotografia en la Col·lecció de l’IVAM des de 1950.
«Totes dues exposicions han sigut concebudes amb un esperit crític que planteja la dificultat d’acostar-se a l’heterogeneïtat de les produccions artístiques des de criteris tradicionals, com ara ‘l’escultura’ o ‘la fotografia’, categories que com unitats ideals s’han dissolt en el transcurs del temps», ha conclòs Núria Enguita.