IGNACIO PINAZO I LES AVANTGUARDES
AFINITATS ELECTIVES
Amb motiu del centenari de la mort d’Ignacio Pinazo Carmarlench (1849-1916), l’IVAM ha programat una de les exposicions més especials de la seua figura com a just homenatge a un dels seus artistes més genials. La mostra, que reuneix al voltant de 150 obres, pretén trencar amb prejudicis i visions restringides sobre l’artista valencià i la seua presència a l’IVAM, plantejant un diàleg i acostament de la seua obra a la de creadors dels corrents més diferents i tendències presents a la col·lecció del museu.
Encara que la major part de les obres que s’exhibeixen procedeixen dels fons de l’IVAM, la mostra s’enriqueix així mateix amb una trentena de treballs del pintor que pertanyen a la Casa Museu Pinazo i al Museu de Belles Arts de València. Per dissenyar el discurs expositiu s’ha plantejat el concepte d’afinitat amb l’objectiu de subratllar les coincidències de la seua mirada amb les d’altres creadors presents a la col·lecció de l’IVAM.
El títol de l’obra de Goethe Afinitats electives suggereix que aquestes afinitats es produeixen per una mena d’atracció entre les obres de Pinazo i les d’altres autors contemporanis que, en la majoria dels casos, mai van conéixer ni remotament l’obra del pintor de Godella. Precisament per aquest motiu, les intuïcions i premonicions de la modernitat per part de Pinazo es fan més efectives i pures, alhora que deixen la porta oberta a nous relats i anàlisis que van més enllà de les coincidències formals.
Per establir el diàleg amb Pinazo, s’han seleccionat més de 50 obres de diferents disciplines d’una trentena d’autors. Des de dibuixos i escultures de Julio González o Picasso, a pintures de Joaquín Torres-García, Pancho Cossío, Jean Dubuffet, André Masson, Kurt Schwitters, Manolo i Jacinta Gil, Joan González Pellicer, Francisco Lozano, Emilio Vedova, Vicente Esteban, Antonio Saura o Manuel Valdés; dibuixos de Robert Rauschenberg, Paul Klee o Pablo Gargallo.