Fragments, històries i ambivalències cinematogràfiques del cinema colonial francés. Damien Mottier
Conferència i presentació del llibre al costat dels comissaris Hasán G. López i Nicolás Sánchez Durá
Amb motiu del tancament de l’exposició Nobosudru, l’esdevenir icona d’una dona mangbetu, i de la mà de dos els seus comissaris Hasán G. López i Nicolás Sánchez Durá, es presenta la publicació homònima que arreplega la investigació associada a l’exposició i gràcies a la qual, s’obrin diferents visions i aportacions sobre la mateixa mostra.
Participarà, com a ponent principal de la presentació, Damien Mottier, antropòleg i cineasta, col·laborador de la publicació i especialista en cinema documental i colonialisme per a parlar, en concret, sobre el treball cinematogràfic de Léon Poirier, autor de El crucero negro, pel·lícula que es mostra en l’exposició i que és exponent de la visió colonial i imperialista a la França dels anys 20.
Mitjançant l’anàlisi de dos curtmetratges menys coneguts de Poirier, Mottier aborda els aspectes més avantguardistes del seu cinema, els quals li acosten a Man Ray i Jean Epstein i marquen una sèrie de fites al cinema etnogràfic, mostrant la pluralitat i ambivalència del gest cinematogràfic de Poirier.
L’esdevindre-icona de la fotografia d’esta dona Mangbetu, Nobosudru, que és objecte de l’exposició en l’IVAM, se situa així en el context de les paradoxals produccions audiovisuals de Poirier durant l’expedició «Citroën Centrafrique de 1924-1925 », produccions que obrin noves perspectives per a entendre el cinema colonial.
Damien Mottier és Director de la càtedra d’Antropologia Visual de l’Escola Pràctica d’Alts Estudis (EPHE) de París. Fins a l’any 2023 va ser director del màster en Cinema Documental i Antropologia Visual de la Universitat París-Nanterre. Després d’una tesi defesa en la EHESS sobre les figures contemporànies dels profetes africans, va continuar la seua investigació sobre la materialitat i la sensorialitat dels fets religiosos en el Musée du Quai Branly i en el Fonds National de la Recherche Scientifique. La seua pel·lícula Prophète(s), premiada en el Festival Internacional Jean Rouch en 2009, està estretament vinculada a la seua etnografia del pentecostalisme africà a la regió de París. La seua investigació actual ho porta a interessar-se per les epistemologies visuals en l’antropologia i la història dual del cinema i l’etnologia. Actualment coordina un projecte d’investigació dedicat a la controvertida memòria cinematogràfica dels mons africans en situacions colonials.