Walker Evans

L'Havana 1933

ExposicióIVAM Centre Julio González

Walker Evans (Sant Lluís, Missouri, els EUA, 1903 – New Haven, Connecticut, els EUA, 1975) va voler ser escriptor, es va convertir en un fotògraf de premsa i docent prestigiós, a més de redactor, i les seues fotografies han acabat formant part de la Història de l’art per mèrits propis. No hi ha dubte que els seus projectes i llibres fotogràfics van marcar el decurs d’aquest llenguatge visual i artístic durant les dècades posteriors i algunes de les seues imatges han esdevingut icones visuals de la modernitat. La seua participació en la missió fotogràfica dependent de la FSA-Farm Security Administration —promoguda en els anys trenta pel govern presidit per Franklin D. Roosevelt i coordinada per Roy Stryker— va reunir un grup d’excel·lents fotògrafs i fotògrafes, entre els qui van destacar Dorothea Lange, Ben Shann, Louise Rosskam o Jack Delano.

La Habana 1933 (L’Havana 1933) recull les fotografies realitzades per a il·lustrar el llibre The Crime of Cuba, de l’escriptor compromès políticament Carleton Beals, al llarg de tres setmanes en la primavera de 1933. En aquells dies, l’illa estava governada per Gerardo Machado, el mandat de la qual, que va acabar aquell mateix any, havia derivat en una dictadura cruenta. Les escenes d’aquesta sèrie mostren tant la gent senzilla, com a llauradors, prostitutes, captaires, aturats…, com l’elit cubana, en composicions que conformen l’imaginari d’Evans: arquitectures variades, cartelleria urbana, preses frontals i un cert distanciament gens fred, propi d’un gran observador i també desconeixedor de la realitat cubana fins a aqueix viatge.

Aquesta mostra va ajuntar per primera vegada totes les fotografies de la sèrie, pràcticament inèdites fins a aqueix moment, i va fer patent la importància de Walker Evans en la història de la fotografia posterior. Sense risc a l’error, pot considerar-se al fotògraf nord-americà una de les figures claus de la transició entre la fotografia anomenada documental i la purament artística o «plàstica», segons el concepte ideat per Dominique Baqué.