L’IVAM i el Museu de Belles Arts presenten una línia de treball amb exposicions conjuntes
La primera mostra obrirà del 4 d'octubre al 13 de gener de 2019 en el Museu de BBAA
El Museu de Belles Arts de València i l’IVAM han traçat una línia de treball conjunta per als pròxims anys que iniciarà amb una exposició en el Museu de Belles arts. La mostra s’ha configurat amb al voltant de 70 obres de la col·lecció de tots dos museus que es disposaran en la planta baixa del centre de Belles arts.
Un total de 34 obres de 24 artistes d’art modern i contemporani de la col·lecció de l’IVAM compartiran espai amb obres de 36 creadors de la col·lecció permanent del Museu de Belles arts, datades entre els segles XIV i XX. L’exposició, titulada Teníem tot al nostre favor, podrà visitar-se entre el 4 d’octubre i el 13 de gener de 2019 en el centre de Belles Arts.
A través d’aquesta exposició, es generarà un diàleg entre els diferents moviments artístics i es mostrarà com les creacions dels segles XX i XXI recuperen una vegada i una altra els gèneres clàssics de l’art a través de la natura morta, el retrat i el paisatge.
L’exposició s’inicia amb la maqueta del projecte a gran escala, Bottle of Notes, 1989-1990 de Claes Oldenburg & Coosje Van Bruggen, que se situarà en el vestíbul del Museu. Una cita dels diaris de viatges del Capità Cook forjada en alumini dóna forma a la botella.
Amb aquesta botella comença el diàleg, així com el relat entorn de la recuperació dels clàssics de la pintura a través de l’art modern i contemporani. Moltes de les peces recorden a retaules o díptics, que representen alguns dels formats clàssics.
El text complet del diari del primer viatge de Cook en 1769 a l’oceà Pacífic deia: “Teníem al nostre favor tot el que poguérem desitjar per a observar el paisatge complet del planeta Venus des de l’òrbita del sol.” A partir d’ell explica que el seu objectiu era observar el trànsit del planeta Venus a través del sol i buscar evidència de la Terra Australis Incognita.
Aquesta peça, que és la maqueta del projecte a gran escala instal·lat en Middlesbrough, Regne Unit, és la icona dels antics viatges per mar i constitueix el fil conductor de l’exposició encarnant la metàfora del viatge de la col·lecció de l’IVAM al Museu de Belles arts. L’obra es relaciona amb les peces marines exposades en el centre de Belles arts: Buc fantasma de Muñoz Degrain, Sense Rumb, de Ferrer Calatayud i A la deriva de Salvador Abril.
Oldenburg està considerat un dels precursors de l’art Pop que es va desenvolupar a Nova York, paral·lelament al seu sorgiment a Regne Unit a mitjan anys 1950.
En aquesta exposició es trobaran peces d’artistes destacats de la col·lecció de l’IVAM com Pablo Picasso, André Dérain, Markus Lupertz o James Rosenquist, a més de les d’altres 20 grans creadors de projecció internacional.
Un exemple d’aquest diàleg és el que entaularà l’obra Nails, de James Rosenquist de l’IVAM amb el quadre Sant Francesc d’Assís abraçant al crucificat del valencià Francisco Ribalta i propietat de la col·lecció del Museu de Belles arts. S’establirà així un paral·lelisme entre una obra de 1620 i una altra de 1973, amb un llenguatge molt diferent i menys explícit.
A la sala de retaules es relaciona l’ús del daurat i el concepte de retaule amb les obres en format de políptico de Carmen Calvo, Ana Peters, Equipo Crónica i Robert Rauschenberg.
En el cas de l’Equipo Crónica, la seua obra Panfleto incideix en el caràcter narratiu de la pintura flamenca, ja que relata l’art de les avantguardes. La relació amb el paisatge s’ha tractat a través de les obres de Dieter Roth i Gerard Richter, situades en l’àrea de pintura flamenca i italiana. En elles es mostra la incorporació del paisatge en la pintura occidental i el tenebrisme en la pintura barroca valenciana. Són les peces d’Equip Realitat, com La Nit o l’escultura de Miquel Navarro, les que mostraran la connexió entre els moviments clàssics i els moderns i contemporanis.
El director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés ha assegurat que aquest viatge i intercanvi d’estils, gèneres i missatges permetrà aprofundir millor en el sentit i significat de les obres de tots dos centres i constituirà la primera de les actuacions conjuntes entre els dos museus que es prolongarà al llarg de 2019.
Per la seua part, el director del Museu de Belles arts, José Ignacio Casar, ha assenyalat que ambdues exposicions són possibles gràcies a les esplèndides col·leccions de tots dos centres i permetran, més enllà de la permanència dels formats i de les tècniques, explicar línies de continuïtat en els processos de producció artística.
Col·lecció Museu de Belles Arts
Noms de grans artistes com Antonio Muñoz Degrain, Salvador Abril, Joan de Joanes, El Bosco o Francisco Ribalta formaran part d’aquesta mostra, que a més de conformar una diàleg, compondrà una retrospectiva a la història de l’art i la seua evolució en paral·lel als avanços de la societat i la realitat i context de cada època.