Presentació del llibre fotogràfic “A chupar del bote” de Ximo Berenguer
Presentació del llibre fotogràfic “A chupar del bote” de Ximo Berenguer.
Editorial RM.
L’IVAM va incorporar a la seua col·lecció el passat any 2016 sis fotografies de Ximo Berenguer (Picanya, 1946) de la sèrie “El Molino” realitzades entre els anys 1974 i 1976 en el local de varietats barceloní. Este treball documental ofereix una visió descarnada dels personatges que freqüentaven aquell espai de reunió social, política i cultural.
En la presentació intervindran:
- Mira Bernabeu, artista i director de la Galeria Espai Visor de València, comissari de l’exposició de Ximo Berenguer realitzada en la Galeria centrada en la sèrie “A chupar del bote”.
- Fernando Castro, crític i professor universitari.
Este llibre culmina la recuperació per a la història de la fotografia espanyola del llegat de Ximo Berenguer, autor mort prematurament en 1978 als 32 anys d’edat. Valencià de naixement i barceloní d’adopció, Berenguer va ser un testimoni excepcional del procés de transició política, que va documentar des de les trinxeres de l’esquerra clandestina, de la cultura marginal i, particularment, del Moviment Espanyol d’Alliberament Homosexual. La seua obra, reduïda però intensa, ha sigut equiparada a la de Anders Petersen en el seu Cafè Lehmitz: un humanisme fet fallida entre la tendresa i l’esquinçament.
Per a este projecte Berenguer va focalitzar el seu reportatge en El Molino, el popular music hall del Paral·lel barceloní, famós per la participació del públic reclamant diversió i llibertat a colp de cobles, riures i destape. Des d’una perspectiva sociològica El Molino va reflectir l’evolució de la societat espanyola, que, alliberada de corset franquista, aspirava a la normalització democràtica.
El text ve signat per Manolo de la Mancha, pseudònim d’un escriptor o grup d’escriptors la identitat dels quals es desconeix, però el to incisiu i irònic dels quals, sembla proper a l’estil de les plomes que ens van delectar des de les revistes satíriques “Hermano Lobo” o “Por Favor”.
La publicació ha respectat escrupolosament la maqueta original que Berenguer va deixar acabada en 1978 i que finalment ha pogut eixir de l’armari i veure la llum. En una separata encartada, l’historiador de l’art Horacio Fernández traça la crònica d’aquesta obra pòstuma que completa la històrica col·lecció “Palabra e Imagen” amb un títol que havia quedat pendent.