L’obra de Julio González (Barcelona, 1876 – Arcueil, França, 1942) és una contribució fonamental per al desenvolupament de l’escultura contemporània. Immers en el creuer dels nous llenguatges que hi hagué en les primeres dècades del segle passat, les propostes constructives de l’artista estan entre les expressions més autèntiques de la sensibilitat moderna, carregades de raó, sentiment i esperança.
L’adquisició i donació al juliol de 1985 d’un conjunt de 360 obres (escultures, dibuixos, orfebreria, pintures i relleus) i d’una part de l’arxiu de l’artista va ser el punt d’arrancada del projecte de l’IVAM i ha marcat profundament les línies expositives i de la col·lecció del centre dirigides a les manifestacions artístiques que més bé plasmen les inquietuds i preocupacions de cada època. Els fons de Julio González que custodia l’IVAM el converteixen en un referent mundial quan es vol descobrir l’evolució de les diferents sensibilitats que conflueixen en el camp de l’escultura. Una representació magnífica procedent del llegat de l’artista que es va reforçar amb una selecció significativa d’obres del germà, Joan, dels anys de París, i de la seua filla Roberta, que va vetlar per la difusió i la projecció del treball de son pare.
Nascut en el si d’una família d’artesans que regentava una metal·listeria a la Barcelona modernista que va impulsar grans projectes arquitectònics, va aprendre les tècniques del treball del metall durant la joventut. No obstant això, les seues aspiracions creatives que compartia amb el seu germà Joan el van animar a ampliar la formació acadèmica abans del trasllat a París en 1900. Amb l’arribada a la capital francesa es consolida la vocació creativa a través dels contactes amb els cercles artístics i amb figures de la talla de Pablo Gargallo i Pablo Picasso.
La seua col·laboració amb l’artista malagueny a la fi de la dècada dels anys vint, centrada en una sèrie de projectes d’escultures en metall, va ser crucial per a González. Si bé li va ensenyar les possibilitats plàstiques que el ferro havia aconseguit per l’activitat artesanal de diverses generacions, les conseqüències van ser més importants en el cas de l’escultor català, que va veure l’alternativa d’una renovació formal en la seua pràctica creativa. Es decideix clarament per l’escultura, i mamprén una trajectòria singular que oferirà uns resultats sorprenents. En la dècada següent, el veurem participar en les propostes expositives més avançades, com la mostra internacional del moviment Cercle et Carré (Cercle i Quadrat) organitzada per Torres-García i Michel Seuphor i que incloïa obres d’artistes com Mondrian, Arp, Pevsner, Kandinsky, Le Corbusier, etc., que va tindre una repercussió enorme.
Julio González utilitza els procediments de la soldadura autògena per a crear assemblatges metàl·lics a base de varetes, xapes i objectes diversos que generen peces basades en l’absència de massa sòlida i en el principi de l’escultura construïda. Va adaptar el seu domini de la soldadura i la forja a les noves exigències d’un art obert als grans temes i reptes que marcarà l’ascens de l’esperit modern, enfrontat a grans tragèdies que van truncar les ànsies de progrés. Amb un domini exquisit va penetrant en la matèria per a aconseguir unes obres de gran capacitat d’evocació a partir de la combinació de plans, línies i formes que es complementen, entrecreuen o rivalitzen. En el període dels anys trenta farà escultures importantíssimes en la seua trajectòria artística. Obres que despleguen una varietat de temes i tècniques que responen a l’obstinació de l’artista de deixar-nos un llegat artístic que, partint d’una època i un lloc concrets, es projecten cap al futur i cap al passat. Els caps, les dones, les màscares, els braços… que fa, mantenen eixe fi equilibri entre l’abstracció i la figuració, que transmet eixa emoció continguda pròpia de la naturalesa humana.
En el recorregut per l’obra escultòrica de Julio González podem parlar a grans trets d’una primera fase caracteritzada per una anàlisi formal a través de plans, amb planxes retallades i soldades. Després sorgeix una altra forma lineal que li permet aprofundir en l’expressió del caràcter tridimensional i dinàmic de les figures. El tercer camí d’investigació formal es distingeix per la utilització positiva del buit i es concreta en els efectes de llum i ombra que s’obtenen mitjançant l’ús de planxes corbades. Finalment, ens trobem amb una manera naturalista que s’accentua en els últims anys, a partir de la seua contribució al Pavelló de la República Espanyola de l’Exposició Internacional de París, on exhibeix La Montserrat. L’obra que trià González va ser originalment Mujer delante del espejo (Dona davant de l’espill), però va prevaldre l’opció de José Gaos, comissari del pavelló, i finalment es va presentar l’escultura que encarna la resistència enfront de la barbàrie. La primera proposta es va destinar a una altra exposició que tenia una intenció més específicament artística, Orígens i desenvolupament de l’art internacional independent, que el mateix any es va celebrar en el Jeu de Paume parisenc i que va constituir el primer panorama sistemàtic de les tendències artístiques del segle xx.
Un altre factor de varietat present en el treball de Julio González, i que s’entremescla amb el factor sintàctic, radica en la perseverança en temes com la maternitat, les màscares, les figures femenines i dansants, el somni. Una permanència dels temes que respon a una tradició en l’escultura clàssica que rep en mans de l’artista noves solucions formals.
Julio González continua sent l’espill on mirar-nos i confrontar-nos quan volem trobar allò més essencial i més complex de l’experiència estètica en el vessant més innovador i humà. Les seues investigacions de les possibilitats expressives i estètiques del ferro l’han encimbellat com a l’inventor de l’escultura feta amb eixe metall, que ha donat exemples il·lustres en les últimes dècades dins i fora de les nostres fronteres. Les solucions estructurals i la càrrega emocional que presenten les obres de Julio González van preparar el camí per a les propostes espacials imponents d’Eduardo Chillida o Richard Serra.
Llegir més
Llegir menys