Pintura espanyola en la col·lecció de l'IVAM

Col·leccióIVAM Alcoi

Un dels eixos fundacionals de la col·lecció de pintura espanyola de l’IVAM és el conjunt d’obres d’artistes associats a l’informalisme espanyol, representat per Juan Francés, Antoni Tàpies, Manolo Millares i Antonio Saura. En les tres dècades de la seua història, l’IVAM ha anat augmentant aquest patrimoni pictòric amb obres d’artistes nacionals pertanyents a generacions més joves. En aquest sentit, l’exposició presentarà també el treball d’autors que des de València van fer el pas cap a l’abstracció i van fundar el grup Parpalló en 1956 com Jacinta Gil i Joaquín Michavila, passant pel nou realisme d’Eduardo Arroyo i Equip Crònica. La selecció inclourà obra d’artistes tan rellevants per a la història de la pintura espanyola contemporània com Pablo Palazuelo, Albert Ràfols Casamada, Soledad Sevilla, i Jordi Teixidor, així com representants més joves com José Manuel Broto, Carmen Calvo, Miguel Angel Campano, Susy Gómez, Ferrán García Sevilla i Jose M.ª Sicília.

EducacióTallersIVAM Alcoi

Amb motiu de la mostra que el museu dedica a Eusebio Sempere, us proposem un taller en què es parteix del que, en principi, era una dificultat que condicionava la percepció de l’artista però que va acabar sent l’eix de la seua obra. Sempere mai va veure bé per una malaltia en el seu ull dret, un “ull vague”, el que li feia impossible percebre la perspectiva i la distància. Des d’eixa visió plana que va condicionar l’obra de l’autor utilitzarem alguns materials amb què realitzar jocs d’observació per a comprendre com veia i creava Sempere.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és apropar a l’alumnat l’art contemporani així com fer-los partícips de l’espai museu, el CADA, com un espai de tots/es. Les activitats estan adaptades per nivells segons competències i continguts escolars atenent al currículum de Primària i es divideixen en dues parts: la visita en sala i una activitat pràctica en l’espai taller. Distingim dues activitats segons trams d’edat: de 1r a 3r i de 4t a 5é.

DATES D’ INTERÉS

Taller gratuit organitzat per l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM)

Dates: 12 – 13 – 14 – 19 – 20 – 21 de desembre
9 – 10 – 11 – 16 -17 – 18 – 23 – 24- 25 – 30 – 31 de gener de 2019
1 de febrer de 2019

Horaris: 9.30 – 10.30 – 11.30 i 12.30 hores

Duració: 90 minuts aproximadament

Adreçat a: Educació Primària

Grups: 30 alumnes/as per sessió

Inscripcions: educacio@alcoi.org

Impartit per: Luminaria. Educación Patrimonial

Informació: 965537140

Relacionats

Eusebio Sempere

16 nov. 2018 – 03 feb. 2019
ExposicióIVAM Alcoi
VisitesIVAM Alcoi

La visita pretén apropar l’obra al públic usant els arguments que el mateix Sempere investiga i explora: la percepció, la forma, el funcionament de l’ull i com es crea en el cervell una imatge. Així doncs, proposem una visita activa i experiencial. Usant els materials dissenyats per a aquesta exposició, volem que el públic s’aprope des de la manipulació experiencial d’aquests materials a conceptes com el color, la forma i el fons, les figures geomètriques, els patrons, l’efecte moiré i la llum.

Veurem com aquest edifici emblemàtic ha passat de ser una entitat financera, a una posterior beneficència, fins a finalment ser un espai cultural en l’actualitat. Així teixirem amb la visita la història de l’edifici i el patrimoni tèxtil, propis ambdós de la identitat alcoiana com a marc i vehicle de la visita. Establirem relacions entre aquests aspectes, definitoris d’Alcoi, en conjunció amb el procés creatiu de l’artista, vinculant la trama tèxtil amb la trama pictòrica i els seus efectes perceptius i visuals, posant com a exemple l’efecte Moiré, efecte visual de distorsió que podem encontrar en àmbits molt reconeguts del nostre enotorn com la publicitat o el disseny.

DADES D’INTERÉS

Dates: dissabtes

Horaris: a les 12 hores

Duració: 1 hora i 30 minuts

Adreçat a: públic adult

Aforament: 30 persones

Inscripcions:

Impartit per: Clarió. Gestió Cultural

Informació: 965537142

Taller gratuït

Relacionats

Eusebio Sempere

16 nov. 2018 – 03 feb. 2019
ExposicióIVAM Alcoi

“Halab”

EscèniquesIVAM Alcoi

POSAR EL COS

Amb el títol Posar el cos, l’IVAM Alcoi planteja una sessió on els espais de l’Institut són habitats, intervinguts i transformats per les accions de ballarins, ballarines i performers. Posar el cos és convertir la presència física dels cossos en compromís; i així mateix, implica plantejar qüestions obertes sobre el lloc que ocupa dins de l’art contemporani la dansa performativa, però també aquella registrada i convertida en peça audiovisual, en un museu com l’IVAM Alcoi.

SOL PICÓ. HALAB

Halab és una peça que vol retre homenatge a les més de 16.000 persones mortes al Mediterrani, mentre tractaven d’aconseguir les costes europees, fugint de la misèria i dels horrors de la guerra de la seua terra natal. 16.000 persones, homes, dones i xiquets que en la desesperació més absoluta, han finalitzat un viatge ple de penúries, violència i abusos sota les aigües del nostre mar.

Una tragèdia humanitària a escassos quilòmetres de la nostra casa, que compta amb la complicitat de màfies despietades, capaces de llançar al mar a centenars de persones en llanxes precàries i amb jupetins falsos i d’una Europa a la qual només el preocupa blindar les seues fronteres. Tan sols les organitzacions no governamentals, com a Proactiva Open Arms, que ha col·laborat en la creació d’aquesta peça, alleugereixen amb la seua labor titànica aquesta situació, posant en primer lloc el que sempre hauria de prevaldre: ajudar a qui més ho necessita.

Halab, nom que rebia antigament la ciutat d’Alep a Síria, pretén donar visibilitat a aquesta injustícia insuportable, conscienciar-nos del que ocorre dia a dia en el Mediterrani i donar veu a qui no la té. Perquè, per desgràcia, el degoteig constant d’aquestes notícies en els nostres televisors ens torna insensibles a aquest dolor, amb consciències cada vegada més impermeables, més acostumades a la mort, més dormides…

Interpretada per 20 ballarins estudiants de dansa i coreografiada per Sol Picó, amb música en directe de Pere Jou, Halab és una peça austera, impactant, compromesa i emocionant, que a través del llenguatge poètic de la dansa ens acosta a una terrible realitat que pateixen milers de persones davant la inacció d’una Europa amb el cor cada vegada més dur. Que el nostre silenci no es convertisca en el seu còmplice.

Relacionats

Olga Pericet “Enfoque”

13 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Sol Picó “Perseguint un somni”

19 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González

Sol Picó. “Halab”

20 des. 2018
EscèniquesIVAM Centre Julio González
ExposicióIVAM Alcoi

Eusebio Sempere (Onil, Alacant, 1923-1985) va arribar a París per primera vegada el 1948, amb una beca que li va permetre imbuir-se en el coneixement de l’art modern i establir un contacte directe amb la pintura de Vasili Kandinsky. L’estiu de 1949 va exposar a València una primerenca mostra d’aiguades abstractes que naix, segons les seues paraules, del “enlluernament” que li havia produït l’art exposat a París. De retorn a la capital francesa, el 1950, s’enfronta a l’obra de Mondrian com a expressió del rigor i l’ordre de l’abstracció i s’alinea amb el vessant d’aquest, derivat dels corrents concretes del període d’entreguerres. Sempere freqüenta dos escenaris en els quals es forja aquesta abstracció: el Salon des Réalités Nouvelles, on va tindre relació, primer, amb Auguste Herbin i, més tard, amb Michel Seuphor, i la Galerie Denise René, que representava una sèrie d’artistes amb els quals va travar contacte, especialment Victor Vasarely i Jesús Rafael Soto.

L’estada a París li va donar l’oportunitat d’emprendre, a partir de 1953, una labor coherent i pausada d’investigació plàstica, que va culminar amb la definició d’una obra personal, coetània al sorgiment de l’art cinètic, moviment que es va presentar a l’abril de 1955 en la cèlebre exposició Le mouvement, impulsada per Vasarely a la Galerie Denise René.

La investigació cinètica d’Eusebio Sempere es plasma en dos tipus d’obres. D’una banda, un treball ampli, que ell va considerar com experimental, amb dibuixos a l’aiguada sobre paper Canson generalment negre; i, d’una altra, un conjunt de relleus lluminosos mòbils elaborats amb planxes de fusta, làmines de plexiglàs, bombetes i motors elèctrics xicotets. Sempere va presentar diversos relleus en l’edició de l’estiu de 1955 del Salon des Réalités Nouvelles –poc després de la celebració de l’exposició Le mouvement– i va distribuir un manifest en el qual es refereix a la llum com l’element amb el qual construir un diàleg poètic a través del temps. Totes aquestes obres van sorgir, segons les seues pròpies paraules, com un “impuls de reestructurar la pintura, tan maltractada llavors per l’èxit i la difusió de la tendència informalista”.

En les aiguades que va crear, Sempere desenvolupa un concepte compositiu que deixa fora la perspectiva, tot és primer pla i les figures geomètriques es multipliquen per l’espai neutre del paper. Construïdes quasi sempre per una multitud de ratlletes i xicotets plans de color molt matisat, les formes semblen evolucionar físicament en l’espai, perquè, com ell mateix explica, “tot es converteix, aleshores, en un anar i vindre continu del nostre ull”.

Els relleus lluminosos mòbils –dels quals s’ofereix una representació exhaustiva en aquesta exposició–, ofereixen una evolució que va des de les formes geomètriques simples i la llum blanca dels primers, a uns altres en els quals aquesta es filtra per mitjà de plàstics fins de colors, les formes es compliquen i s’introdueix un mecanisme de motors xicotets que produeix una seqüència en l’engegat de les bombetes i en l’apagat d’aquestes. Són obres que Vasarely va valorar pel rigor del signe i la mesura del color i la llum i que, segons ell, “s’inscriuen en el temps amb una sensibilitat continguda i commovedora”.

Després de participar en la Biennal de São Paulo de 1959 amb alguns relleus i exposar en alguna de les mostres del grup Parpalló, creat per Vicente Aguilera Cerni el 1960, Sempere torna a Espanya quan l’acceptació de la modernitat artística ja era un fet i l’ambient pictòric estava definit per l’informalisme. Comença llavors la segona etapa de la seua carrera, en la qual l’artista s’esforça per centrar-se en la pintura. Va seguir treballant amb l’aiguada, en suports de més grandària i amb una preparació que aportava textura i rugositat al fons, sobre el qual va introduir referències figuratives lleus. Desenvolupa la seua gramàtica a força de fines línies de color mai homogeni, amb una varietat rica i refinada de tonalitats que, amb les dificultats tècniques que ell mateix assenyalava, li va permetre crear obres impactants en les quals la vibració i la mobilitat de la llum i l’efecte espacial i atmosfèric d’aquesta resulta determinant.

A partir de 1964, any en què va viatjar per EUA i va conéixer Josef Albers, Sempere pren un nou impuls que el va portar a definir la sintaxi de la seua obra madura i a incorporar dos materials nous en el seu treball: el cartó i el ferro. Durant un període de temps curt i intens va elaborar un grup d’obres a les quals va anomenar collages, que requerien un treball minuciós de retallat del cartó. Aquest desenvolupament efectiu de la interacció de plans successius en profunditat és també la base de la creació de la sèrie de mòbils en varetes de metall cromat o pintat que va exposar aquell mateix any a Nova York. Des de 1965, Sempere va intensificar la producció de mòbils a força de pantalles, amb el propòsit d’investigar al màxim els múltiples contrastos òptics al quals pot donar lloc el joc de plans diferents si es crea una escultura dinàmica, mutable i lluminosa. En aquesta època la seua pintura conté els elements essencials del seu llenguatge, a partir del signe primari de la línia juntament amb el color, ja siga en obres de caire exclusivament geomètric o en altres en què és possible entreveure referències a una figuració paisatgística que al·ludeix a la llum de la naturalesa. També crea una producció important de carpetes de serigrafies, tècnica en la qual l’aportació que va fer va ser molt notable.

Sempere va participar, a més, en les iniciatives més variades (que ell anomenava treballs d’investigació), influïdes per la interacció de l’art plàstic amb la música, l’arquitectura, les noves tecnologies, la cibernètica i la ciència, fet que demostra la riquesa dels interessos artístics que tenia. La idea de concordança de les arts, de poesia concreta, musicalitat i objectivació, es troben, per exemple, en el projecte que va fer per a la companyia IBM: una estructura mòbil i lluminosa sincronitzada amb la música i la poesia concreta, elaborada el 1969 per Eusebio Sempere juntament amb el músic Cristóbal Halffter i el poeta Julio Campal. En aquest context destaca també la participació que va fer en els “Seminaris d’Anàlisi i Generació Automàtica de Formes Plàstiques” del Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid (l’actual Complutense), els anys 1969-1972, dels quals sorgeixen algunes obres creades amb computadora; i en les exposicions Abans de l’Art. Experiències òptiques perceptives estructurals, que va organitzar Aguilera Cerni a València i a Madrid el 1968.

Aquesta mostra, que abraça tres dècades del treball de Sempere i hi inclou aiguades, relleus lluminosos, pintures sobre taula, collages, mòbils metàl·lics i escultures mòbils, itinerarà a la seu de l’IVAM a la ciutat d’Alcoi, del 16 de novembre de 2018 al 3 de febrer de 2019.

Videos