Xavier Arenós: “Cal reflexionar sobre el passat amb totes les seues contradiccions”
L'IVAM presenta la mostra 'La presència i l'absència' inspirada en dues fites de la València Republicana
Nota post exposició Xavier Arenós
El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, i l’artista valencià Xavier Arenós han presentat hui als mitjans de comunicació La presència i l’absència. Xavier Arenós, que s’inaugura dijous 26 de gener a les 20h.
El director José Miguel G. Cortés ha explicat que “Xavier Arenós ha realitzat una exposició ex professo per la galeria 6 de l’IVAM centrada en entendre les conseqüències polítiques, culturals i socials de la memòria i l’oblit, perquè sense oblit no hi ha memòria”. Sobre l’artista ha destacat “el seu caràcter polifacètic, tant per les tècniques que utilitza com pels plantejaments de les seues obres, sempre enigmàtiques i ambigües, el que ens obliga a reflexionar-hi perquè no són evidents”.
La mostra de Xavier Arenós indaga en dos esdeveniments que van tenir lloc a la ciutat de València quan va ser capital de la Segona República durant la guerra civil: l’Institut per a Obrers i el Pavelló Espanyol per a l’Exposició Internacional de París.
“Es tracta del primer acte que organitza l’IVAM per recordar dues dates importants que tindran lloc el 2017: es compliran 80 anys des que València va ser capital de la Segona República, una etapa en què artistes com Renau van exercir un important paper, i es compleixen 100 anys de la Revolució Russa. Dos fets de gran transcendència que hem de recordar perquè les noves generacions els coneguen i no obliden “, ha destacat el director del museu.
L’exposició consta de 7 obres realitzades mitjançant diferents tècniques com la fotografia, el vídeo, el dibuix i l’escultura i s’organitza al voltant de dos eixos: el Pavelló Espanyol per a l’Exposició Internacional de París, a la planta baixa de la galeria 6, i l’Institut per a Obrers, a la planta superior, amb l’escala com a fil conductor. L’artista ha recalcat que “la pedra angular de l’exposició és el passat, cal reflexionar sobre el passat amb totes les seues contradiccions. Més que memòria històrica, m’agrada més parlar de memòria política “.
Instal·lacions
La primera obra, Promenade (et Promesse), 2016, és un díptic fotogràfic que mostra una maqueta tallada en fusta de l’obra El poble espanyol té un camí que condueix a una estrela.
Tensegritat roja i blanca, 2016 està composta per tres columnes idèntiques a les quals suportaven el Pavelló Espanyol, però amb la particularitat de romandre suspeses en l’aire mitjançant cables. “M’interessa el joc de tensions que es genera”, ha destacat l’artista
Peanya per a tres banderes, 2016 es una rèplica que es va instal·lar al Pavelló Espanyol perquè onejaren les banderes republicana, catalana i basca. “El resultat s’assembla a un fèretre, a un vaixell encallat, a una ruïna arqueològica, és una obra que qüestiona la idea de sobirania”, ha explicat Xavier Arenós.
Trama i ordit, 2016 és una composició de 24 dibuixos realitzats amb la tècnica del frottage sobre el seient d’una cadira de l’època. Estan alineades igual que en una fotografia del Pavelló Espanyol en la qual es veuen 24 cadires buides en què, probablement, van seure els principals protagonistes. “La tècnica del frottage es relaciona amb la violència de l’exiliat, d’aquell que va a viure fora. No oblidem que la majoria dels artistes que van participar al Pavelló acabaren exiliats”, ha matisat l’artista.
Ja a la segona planta, Franja roja i negra, 2016 és una instal·lació composta d’un vídeo, que mostra la recerca d’una franja rojinegra a l’Institut per a Obrers de València, i una pintura mural que replica la franja. “M’interessava territorialitzar l’IVAM amb aquesta franja roja i negra perquè em preocupa la despolitització de la nostra època”, ha comentat Arenós.
Arc voltaic, 2016 és una instal·lació formada per una notícia sobre la inauguració de l’Institut per a Obrers de València, el llibre La Guerra Civil està escrita d’Hugh Thomas i un pupitre que és una rèplica semblant al que ens mostra la fotografia.
Finalment, Dibuixar una estrela de cinc puntes, 2016 és una obra, composta per un conjunt de fotografies i un banc de fusta, realitzada amb la col·laboració dels participants del taller que va dirigir Xavier Arenós a la facultat de Belles Arts de València i amb l’Institut per a Obrers com a eix vertebrador.