Marina Núñez: “Els museus són ens estranys en una societat on la cultura importa poc”
L'IVAM presenta la intervenció Un cos estrany situada en la façana del museu
València. El director del Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i l’artista Marina Núñez (Palència, 1966), han presentat hui la intervenció efímera titulada Un cos estrany situada en la façana de l’IVAM.
“Quan em vaig plantejar aquesta intervenció vaig tenir clar que havia de ser un artifici”, explica l’artista sobre la fotografia de 81 metres quadrats, en la qual la façana de l’IVAM sembla trencar-se violentament perquè una dona impacta contra ella. La força de la col·lisió fa que la seua carn es vesse en múltiples esquitxades que revelen la seua naturalesa fluïda.
“El títol de la intervenció al·ludeix a un ‘cos estrany’ des del punt de vista mèdic com alguna cosa perjudicial que cal expulsar i també a una dona ‘estranya’ perquè és líquida, blana, mal·leable, és una dona que s’està liquant”, ha comentat Marina Núñez.
El director de l’IVAM ha destacat que en el treball de Marina Núñez sempre està molt present la representació de la dona. “La intervenció és una metàfora sobre el trencament dels límits de l’IVAM, un dels objectius del museu: expandir-se, tombar murs, créixer…”, ha explicat José Miguel G. Cortés sobre el projecte que ocuparà la façana del museu fins al 25 de març de 2018.
La intervenció de Marina Núñez permet múltiples lectures. “No se sap si és el museu mateix qui expulsa a la dona, tenint en compte les baixes xifres d’inserció de dones en els museus. O potser algú la llança cap a fora. O bé es tracta d’una dona avorrida del territori interior i es veu forçada a escapar”, ha resumit l’artista.
L’obra forma part de la línia IVAM Produeix que promou la producció d’obra de diferents artistes i posa en valor projectes site specific per a alguns espais aparentment no museístics, com la façana, el vestíbul o l’esplanada del museu.
“Els museus també són ‘ens estranys’ perquè són marginals i poc benvolguts. Una societat que no valora la cultura és una societat més empobrida”, ha conclòs l’artista.
És la segona intervenció en la façana del museu dins d’aquesta línia de producció artística que es va iniciar el passat mes de gener amb l’obra de Cristina Lucas (Jaen, 1973) titulada Box, que al·ludia a un nínxol mortuori “a l’últim contenidor de les nostres vides, alguna cosa que té a veure amb allò efímer i amb allò universal”, explicava l’artista.