L’IVAM tanca el balanç de l’any de la pandèmia amb 74.173 visitants
L’ Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha rebut 74.173 visitants l’any 2020 a causa de les restriccions i tancaments obligats per la pandèmia del coronavirus. Des de mitjan març, el museu va romandre tancat al públic degut al confinament general de la població espanyola, fins que va reobrir les seues portes coincidint amb la celebració del Dia Internacional dels Museus.
La ‘nova normalitat’ que va rebre als visitants de l’IVAM en la seua reobertura va estar limitada pels protocols sanitaris contra la covid-19. Les restriccions d’aforament, la caiguda del turisme nacional i estranger i la desaparició de visites escolars i grupals han provocat un descens del 60% de visitants respecte a l’any 2019 en què l’IVAM va registrar 188.235 persones.
Des de la reobertura del museu el perfil del visitant va variar en la seua procedència. En absència del turisme internacional, l’any 2020 un 83% dels visitants van ser nacionals, enfront de només un 16% d’estrangers de països com França, Holanda i Itàlia. Els grups van donar pas a les visites solitàries i els assistents es van convertir en mers espectadors, ja que qualsevol relació entre el museu i el públic va quedar prohibida.
Tot i que ha estat un any complex, un aspecte molt positiu ha sigut el retrobament amb el públic local ja que les dades confirmen que un 91% dels visitants nacionals eren de la pròpia Comunitat Valenciana. L’entrada majoritària ha sigut de públic valencià amb una mitjana d’edat menor, ja que s’ha observat una major afluència de joves i famílies. Així mateix, l’IVAM ha consolidat la seua aposta per les activitats educatives, entre el presencial i el virtual, amb la realització de projectes com ‘Signem la Col·lecció de l’IVAM. Càpsules audiovisuals de les obres mestres del museu per a persones sordes’, comentades en llengua de signes espanyola (LSE) gràcies a la col·laboració de FESORD CV, iniciatives com ‘A l’IVAM com a casa!’ en la qual cent famílies van il·lustrar la façana del museu, la publicació del conte infantil ‘Què hi ha davall de la terra?’ d’Elisa M. Matallín, tallers familiars com Saitama i visites comentades a les exposicions des d’una perspectiva de gènere.
L’exposició que va rebre més públic durant l’any 2020 va ser ‘DES/ ORDRE MORAL. Art i sexualitat a l’Europa d’entreguerres’, un recorregut per les representacions de la sexualitat en l’art i en la cultura visual sorgides en el context europeu durant aqueixa època. Altres mostres programades pel centre valencià van ser ‘Orientalismes’, ‘Gülsün Karamustafa’ i ‘Quina és la nostra llar?’, amb obres procedents del museu MAXXi de Roma.
També l’IVAM Alcoi ha tancat amb uns números molt per davall de l’habitual passant dels 22.098 visitants del 2019 als 9.397 registrats en 2020. La crisi sanitària també ha afectat aquesta seu que va programar exposicions com ‘La societat del rendiment’ o ‘Disseny valencià (2009-2019). Productes per a un món global’.
Adaptació a la crisi
Durant el temps de confinament, l’IVAM va implementar els seus continguts en línia. Des de la seua pàgina web i les seues xarxes socials (Twitter, Facebook, Instagram i Youtube) el centre valencià va oferir un concurs en Instagram relacionat amb l’exposició ‘Contracultura’, vídeos virtuals en els quals els comissaris explicaven el contingut de les exposicions i un arxiu de conferències i seminaris online amb desenes d’intervencions de pensadors i creadors tan variats com Annette Messager, Elisabeth Lebovici, Griselda Pollock, Marta Gili, Zineb Sedira, Frances Morris o Santiago Auserón, entre altres.
El museu també va dedicar activitats als més xicotets amb tallers d’educació a través dels seus canals digitals amb l’etiqueta #IVAMdesdecasa.