L’IVAM destina més de 800.000 euros a comprar obres de 19 artistes

La col·lecció s’amplia amb referents històrics de la contemporaneïtat, creadors del context valencià i dones artistes

Nota de premsaIVAM Centre Julio González

València (27.07.23). La col·lecció de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) s’incrementa amb l’adquisició d’un conjunt d’obres de 19 artistes, nou dels quals són dones, per un valor global que supera els 800.000 euros. Entre els treballs adquirits s’inclouen tota mena de manifestacions artístiques, des de pintures fins a escultures, instal·lacions, fotografies o dibuixos.

Les noves adquisicions confirmen el compromís de l’IVAM amb la producció contemporània a la Comunitat Valenciana. Aposten per obres de referents històrics de l’art contemporani com Otto Piene o Miroslaw Balka i aprofundeixen en la inclusió de dones artistes en moments diferents de les seues trajectòries.

El llistat inclou treballs de Miroslaw Balka (Polònia, 1958), Otto Piene (Laasphe, 1928 – Berlín, 2014), Gina Pane (Biarritz, 1939 – París, 1990), Dadamaino (Milà, 1930-2004), Jordi Teixidor (València, 1941), Gabriel Cualladó (Massanassa, València, 1925 – Madrid, 2003), Antoni Miralda (Terrassa, Barcelona, 1942), Patricia Gómez (València, 1978) i M. Jesús González (València, 1978), LUCE (València, 1989), Azucena Vieites (Hernani, 1967), Andrea Canepa (Lima, 1980), Alejandro S. Garrido (Madrid, 1986), Claudia Pagès (Barcelona, 1990), Fermín Jiménez Landa (Pamplona, 1979), Belén Rodríguez (Valladolid, 1981), Ángela García Codoñer (València, 1944), Nico Munuera (Lorca, 1974) i Diego del Pozo (Valladolid, 1974).

Entre les peces adquirides destaquen obres de creadors històrics internacionals com ara l’alemany Otto Piene, fundador, junt amb Heinz Mack, del grup ZERO, un col·lectiu fonamental de l’art de postguerra europeu. La col·lecció també s’amplia amb la incorporació d’una escultura de Miroslaw Balka, un dels artistes polonesos vius més destacats i un dels escultors més rellevants de la seua generació. Un altre exemple és la peça ‘Moduli sfasati’ (1959-60) d’Eduarda Emilia Maino, coneguda com a Dadamaino, molt important per a comprendre l’abstracció geomètrica i les seues derives en els anys seixanta del segle passat a Itàlia.

L’adquisició de l’obra de Dadamaino aprofundeix, així mateix, en la inclusió de dones artistes en moments diferents de les seues carreres. L’aposta de l’IVAM inclou creadores imprescindibles dins de les pràctiques amb el cos, com ara Gina Pane o Claudia Pagès; artistes com Ángela García Codoñer, Andrea Canepa o Belén Rodríguez, que desconstrueixen el treball tèxtil com a element de vinculació a la identitat femenina, i dones que treballen el pensament feminista, com ara Azucena Vieites.

L’IVAM també afig a la seua col·lecció l’obra ‘Falla aquàtica’ d’un dels artistes conceptuals més destacats del país: Antoni Miralda. L’obra i el títol remeten a la popular tradició valenciana de les falles. Miralda va comptar amb la col·laboració del mestre faller Manolo Martín per a elaborar-la.

Una altra línia fonamental és l’aposta de l’IVAM per artistes valencians com ara Jordi Teixidor, sumant a la seua col·lecció un oli de grans dimensions que porta per títol ‘Final de partida’. El museu també adquireix un conjunt de 684 fotografies en Polaroid de Gabriel Cualladó, Premi Nacional de Fotografia en 1992. Aquestes obres no només amplien el corpus de l’artista que ja alberga el Museu, sinó que entren en diàleg amb altres creadors que treballen amb la imatge d’una manera més experimental.

Seguint la línia d’apostar per la creació contemporània, pròxima en el temps i en el context, pròxima en l’àmbit geogràfic, l’IVAM adquireix una instal·lació del duo de valencianes Patricia Gómez i M. Jesús González, un conjunt de peces de l’artista urbà LUCE i una obra de Nico Munuera.

De Fermín Jiménez Landa, un creador que forma part del context cultural valencià, es compra una instal·lació formada per un vídeo, publicacions, objectes, dibuixos i fotografies; mentre que d’Alejandro S. Garrido s’adquireix una sèrie de fotografies en color, que completa la col·lecció de fotografia contemporània de l’IVAM vinculada al context urbà.

El llistat de noves adquisicions es completa amb una obra audiovisual de Diego del Pozo que treballa des de les polítiques dels afectes.

 

Galeria