L’artista Simone Fattal rebrà el Premi Internacional Julio González de l’IVAM en 2024

Nota de premsaIVAM Centre Julio González
  • El museu prepara una exposició sobre esta creadora francolibanesa el treball de la qual explora les cultures i la història del Mediterrani

 

València (04.12.23). El Consell Assessor de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha aprovat atorgar el Premi Internacional Julio González 2024 a l’artista Simone Fattal (Damasc, 1942) per la seua aportació a l’art contemporani. Amb motiu del guardó, l’IVAM prepara una exposició, comissariada per Nuria Enguita i Rafael Barber, que revisa les principals línies del treball d’esta creadora francolibanesa.

Simone Fattal s’ha mostrat molt satisfeta per un guardó que reconeix la seua contribució a l’escultura contemporània. “Em sent honrada i agraïda perquè l’IVAM m’haja atorgat el Premi Julio González”, ha declarat l’artista, que troba un fort vincle entre el seu treball i el de l’escultor en la manera d’entendre l’abstracció.

“En passejar per les sales dedicades a Julio González a l’IVAM, un queda impressionat per l’assoliment de l’artista en combinar —en una gesta estranya— l’abstracció amb el surrealisme del seu temps, transcendint, al meu entendre, este últim per a aconseguir un llenguatge atemporal. És enigmàtic, alhora que enginyós”, ha resumit la creadora.

La pràctica multidisciplinària de Simone Fattal entén el temps com una matèria elàstica que no distingix passat, present i futur. La seua inspiració beu de la mitologia (des de l’antic Egipte fins al misticisme sunnita, passant per la tradició grecoromana) i crea figures arquetípiques que porten al present totes les narracions que una vegada van servir per a explicar i entendre el món.

L’obra de Fattal, principalment escultòrica, opera en un espai pluricultural i nòmada diferent del que escriu la història oficial i que transporta l’espectador a un “lloc històric” quasi arqueològic que ve de molt lluny, que parla moltes llengües, que ha conegut molts déus i deesses però que, no obstant això, existix ací i succeïx ara.

Igual que en la pràctica de Julio González, al treball de la qual l’artista se sent profundament connectada, l’obra de Simone Fattal transcendix amb la seua pràctica els prejudicis que la història i l’acadèmia reserven per a ella. Els dos artistes, en èpoques molt diferents, s’han acostat a maneres de fer art connectades amb la terra i les seues històries, en un diàleg directe amb l’artesania i altres maneres de fer que conviuen amb el popular, per a oferir d’esta manera una visió del món que entén l’universal des de l’íntim.

El Premi Internacional Julio González, que es va instaurar l’any 2000, ha distingit artistes com Georg Baselitz, Anish Kapoor, Annette Messager, Robert Rauschenberg, Mona Hatoum, Miquel Navarro, Carmen Calvo, Pierre Soulages, Frank Stella, Jasper Johns, Christian Boltanski o Andreu Alfaro. Des de l’any 2016 el Premi Julio González és biennal i està dotat amb 20.000 euros.

 

Simone Fattal

Nascuda a Síria en 1942 i criada al Líban, Fattal va estudiar filosofia a París i es va establir com a artista a la fi de la dècada de 1970 a Beirut, on va exposar les seues obres fins al començament de la guerra civil libanesa. Va abandonar Líban en 1980 i es va instal·lar a Califòrnia, on va fundar The Post-Apollo Press, una editorial dedicada a obres literàries innovadores i experimentals. En 1988 es va matricular en l’Institut d’Art de San Francisco per a reprendre la seua pràctica artística i activar una nova dedicació a l’escultura i la ceràmica.

A través de l’escultura, la pintura, la fotografia i altres mitjans, investiga els límits de la figuració i per a fer-ho s’inspira en figures que apareixen al llarg de la història del Mediterrani: una cosmogonia de cossos en peus i arquitectures resistents. Les seues obres, sobretot fetes amb bronze, argila o gres, remeten a la literatura, els contes sumeris, l’èpica àrab o la poesia sufí.

Àngels, centaures, herois i déus se sumen a ruïnes arquitectòniques i figures de fruites, animals o menjar que fan referència al paradís perdut per la destrucció de llocs històrics com Palmira o Alep. Les obres de Fattal són atemporals, alhora arcaiques i modernes, i són exemple d’una reflexió sobre la humanitat i el seu lloc en el món i en la història.

El seu treball s’ha mostrat internacionalment mitjançant exposicions en importants institucions com – TBA21 Academy, Ocean Space, Venècia (2023); Portikus, Frankfurt (2023); La Biennale di Venezia, Venècia (2022); 16th Lyon Biennale, Lió (2022); 12th Berlin Biennale, Berlín (2022); Whitechapel Art Gallery, Londres (2021); ICA Milan, Milà (2021); Bergen Kunsthall, Bergen (2020); MOMA ps1(2019); Lilla Métropole Musee d’art moderne (2019); Punta Della Dogana, Pinault Collection, Venècia (2019).

Galeria