L’IVAM aposta per projectes vinculats al territori, per la internacionalització i per major presència de dones artistes
València (10.11.25). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) ha presentat el seu programa d’exposicions per a 2026 amb una agenda composta per un total de 13 projectes que s’aproximen al territori de la Comunitat Valenciana des de l’art contemporani i aborden problemàtiques actuals com les ecologies, el patrimoni immaterial i la ruptura entre alta i baixa cultura i entre disciplines del coneixement.
Un nou projecte que aprofundix en les línies del projecte museològic relacionades amb el patrimoni, la sostenibilitat i el territori, aposta per l’obertura de noves xarxes i col·laboracions amb altres centres nacionals i internacionals i per les dones creadores, amb mostres individuals de noms destacats com Joana Vasconcelos, Tania Candiani, Melanie Smith o Cristina de Middel.
La secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, ha destacat que “hui es presenta una nova programació de l’IVAM en la qual es podran veure exposicions de diferents llenguatges contemporanis i diferents tècniques i disciplines, sense oblidar les mostres de l’extraordinària col·lecció de l’IVAM, amb noms imprescindibles de l’art contemporani”.
Són projectes que “aposten, amb sensibilitat i una mirada molt especial, per dones artistes, entre les quals es troben les alacantines Cristina de Middel – Premi Nacional de Fotografia en 2017- i Rosana Antolí”, ha anunciat Pilar Tébar. La meitat de les propostes són mostres individuals dedicades a creadores de l’escena artística internacional contemporània, com la mexicana Tania Candiani, la britànica Melanie Smith o la portuguesa Joana Vasconcelos, guardonada amb el Premi Julio González 2026, en una decidida “aposta per la internacionalització de la institució”, ha destacat.
Per a la directora de l’IVAM, “esta important presència femenina, tant en número com en la diversitat de llenguatges i procedències, enriquix el discurs curatorial”. A més, permet visibilitzar “sensibilitats múltiples, pràctiques comunitàries i modes de fer que solen quedar al marge del relat hegemònic de l’art contemporani”, ha manifestat de la Torre sobre el programa que ha qualificat d’“inclusiu” no sols en el sentit d’integrar múltiples veus, sinó també per “crear espais més amables per als nostres visitants, la qual cosa implica abordar qüestions sobre accessibilitat física i cognitiva”.
En eixa línia de “posar el focus sobre altres relats i pràctiques invisibilitzades” se situa la primera exposició de l’any 2026 que porta per títol ‘A mig foc’. Abordarà la importància dels coneixements vernacles, l’artesania, els oficis i les tradicions vinculades a la terra. “L’exposició es concep com un filandó, com aquelles reunions nocturnes entorn del foc mentres es cosia, es brodava o es realitzaven labors manuals”, ha puntualitzat de la Torre.
Un IVAM més col·laboratiu i permeable que també obri les seues portes a nous relats sobre el patrimoni material i immaterial. En eixe sentit, un dels projectes clau en la programació serà una exposició per a commemorar el 40 aniversari de la declaració de l’Albufera com a Parc Natural. Segons la directora del museu, el projecte pretén “desmuntar i analitzar” l’Albufera a través de l’obra d’artistes com a Bleda i Rosa, Teresa Marín, Paula García-Masedo, Jorge Yeregui, Rosella Biscotti, Lucía Loren o Jorge Ribalta.
Col·lecció de l’IVAM
Un altre pas important en la renovació del museu i un dels canvis més visibles serà la presentació d’una exposició permanent de la col·lecció del museu en les galeries 4 i 5 de l’IVAM. Una nova posada en escena que combina el relat historiogràfic amb les lectures alternatives i que apostarà per “un format multirecorregut amb quatre itineraris que ressalten dimensions transversals: la importància del color i la llum, les ecologies, els feminismes o els conflictes”, segons de la Torre.
La mostra reunirà obres icòniques de la col·lecció de l’IVAM d’artistes fonamentals, com Alexander Calder, Equip Crònica, Juana Francés, Paul Klee, Marchel Duchamp, Man Ray, Sonia Delaunay, Aleksandr Rodchenko, Ángela García, Eduardo Arroyo, Richard Hamilton, James Rosenquist, Robert Rauschenberg, Martha Rosler, Bonica Hatoum, Claes Oldenburg, Equip Realitat o Isabel Oliver.
En línia amb eixa importància fonamental que cobra la col·lecció de l’IVAM com a eix sobre el qual pivota la renovació del museu, en 2026 es presentarà una gran exposició sobre Julio González i un complet programa d’activitats per a celebrar el 150é aniversari del naixement de l’escultor. Així mateix, al març s’inaugura l’exposició ‘L’aura d’una saga moderna’ sobre l’obra d’Ignacio Pinazo, el seu fill José i la seua neta Marisa, una saga d’artistes inquiets i innovadors que van practicar tot tipus de gèneres.
Artistes del context valencià
Avançant en la senda d’eixe IVAM que la directora concep com un projecte transformador, el programa atén artistes jóvens emergents o de mitja carrera de la Comunitat. “Convidarem a un artista valencià a participar al costat d’un altre artista designat per una institució col·laboradora”, ha explicat Blanca de la Torre sobre el projecte ‘Territoris en trànsit/sol duo’. Primer exposaran en l’IVAM i després en Es Baluard de Palma i la Fondazione Sandretto Re Rebaudengo de Torí.
Altres dos projectes compartixen l’objectiu de posar en valor l’obra d’artistes del context valencià amb una destacada trajectòria internacional, però al seu torn vinculades al context valencià. D’una banda, Regina de Miguel, les imatges del qual habitualment “entrellacen elements de la ciència-ficció, l’astronomia, la botànica, la geologia o disciplines diverses, donant com a resultat criatures fantàstiques i hibridacions diverses que transcendixen els dualismes convencionals com a mineral/vegetal, viu/inert, alienígena/terrestre i microcosmos/macrocosmos”, va relatar de la Torre.
D’altra banda, la mostra de Rosana Antolí que “aprofundix en la investigació sobre bioacústica, òpera i art, establint un diàleg amb el context valencià i la seua memòria de l’aigua i de la veu”.
Premi Julio González
El mes de novembre l’IVAM organitzarà una exposició sobre el treball de Joana Vasconcelos, guanyadora del Premi Internacional Julio González, comissariada per Blanca de la Torre. L’artista portuguesa, que ha participat en dos ocasions en la Biennal de Venècia, exposarà les seues escultures i instal·lacions monumentals que dinamiten amb ironia les fronteres artificials entre alta i baixa cultura.
Museu Amfibi
La directora de l’IVAM, Blanca de la Torre, també ha ressaltat el Museu Amfibi, “un programa transversal que combina art contemporani, sabers tradicionals, investigació etnogràfica i acció mediambiental”. El terme amfibi al·ludix a organismes capaços d’habitar i transitar entre l’aigua i la terra, una “condició simbòlica” que permet traslladar el seu significat a l’àmbit del museu. A este programa Amfibi pertanyen projectes curatoriales com els de Tania Candiani, Melanie Smith o l’exposició sobre l’Albufera.

