Articulacions – Programa d’estudis IVAM · UV · UPV 23/24

2a EDICIÓ del 4 d’octubre 2023 al 28 juny 2024

La paraula articular té el seu origen al terme llatí articulus, que significa peça de connexió. Un articulus és allò que és capaç de traçar un pont entre allò externament visible i allò microscòpicament invisible, unint allò micro amb allò macro, i desplaçant el debat dualista de l’escala cap a un sobre l’articulació, la conjuntura o la relació. Quan s’utilitza com a adjectiu, articulat, remet a la capacitat per utilitzar un llenguatge capaç d’expressar conceptes complexos, sostenir capes de sentit i possibilitar l’escolta a través de l’eloqüència. Però, quan va acompanyat del terme reticulat, remet a la capacitat de fer pell, membrana o coneixement encarnat.

Una articulació reticular és, en definitiva, allò que planteja el programa ARTICULACIONS 2023/24. La força per transformar les paraules, els gestos o la política de les imatges i els actes en teixit, epidermis o embolcall dóna continuïtat a l’entesa de l’IVAM com a organisme viu. El museu s’obre i desplega una sèrie d’òrgans amb la voluntat de fer cos, un que es nodreix de la fricció amb altres cossos en circulació, sense importar-ne l’escala o la naturalesa. Mitjançant aquest engranatge, el programa d’estudis realitzat en col·laboració amb la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València enforteix la vocació pública. Alhora, possibilita una experimentació pedagògica transdisciplinar sensible amb les urgències del nostre present global ferit, que tant requereix altres maneres d’estar al món.

Els quatre mòduls del programa, Pràctiques metabòliques contemporànies, Quibres i remediacions del discurs, Caminant amb el cap, pensant amb els peus i, en última instància, Singular/Plural, permeten assajar nous mètodes de treball de la mà dels feminismes postidentitaris, les pràctiques populars i decolonials, els processos de mundialització i virtualitat, les narratives especulatives i col·lectives o les cures del planeta.

L’alumnat que s’uneixi al programa formarà part d’un projecte institucional heterodox, centrat a atendre amb cura els processos socials, de creació i de pensament més enllà dels resultats. En definitiva, t’uneixes per ‘fer-amb’ una comunitat d’estudiants, docents amb perfils acadèmics diferents i professionals, procedents de diverses geografies les pràctiques de les quals modelen, de forma incisiva i crítica, com s’entén, assaja i pensa l’art contemporani en els seus diferents expressions.

D’aquesta manera, adquiriràs unes habilitats crítiques que et permetran analitzar, dissenyar i crear projectes culturals de naturalesa diversa, tant de forma individual com col·lectiva. Els projectes finals del programa es materialitzaran a l’IVAM i organitzacions associades, oferint la possibilitat de dur a terme una pràctica programàtica real.

Pots explorar el fitxer generat a partir de les diverses trobades i registres de la primera edició ací.

Preguntes Freqüents

MÒDULS

Els mòduls responen a les urgències del nostre present a través de pràctiques, discursos, metodologies i projectes artístics en diàleg amb els nuclis programàtics següents:

• feminismes postidentitaris
• pràctiques populars i descolonials
• processos de mundialització i virtualitat
• narratives especulatives i col·lectives
• cures del planeta

Mòdul 1 · Pràctiques
Pràctiques metabòliques contemporànies
Les pràctiques artístiques i de mediació defineixen la primera unitat que ens permetrà endinsar-nos en els processos civils que donen forma als nostres arxius i col·leccions. A través de la immersió en el museu i en altres organitzacions socials, i de les mirades pràctiques dels seus professionals en forma de conferències, laboratoris i tallers, podrem desenvolupar una visió complexa i crítica de l’ecologia artística. Unes pràctiques metabòliques que han de servir de pont entre el museu i l’acadèmia, però també entre les institucions i allò real.

Mòdul 2 · Discursos
Ruptures i remediacions del discurs
El pensament en acció i els discursos que han donat forma a allò que anomenem modernitat, així com les fractures que han permés desestabilitzar l’statu quo, defineixen el segon mòdul. A través de xarrades, conferències, seminaris i tallers, les persones que participen en el programa s’involucraran en un procés d’aprenentatge que obrirà nous camins per a entendre com abordar les diverses ruptures civilitzatòries mitjançant el desenvolupament de nous processos de remediació democràtics, feministes, ecologistes, descolonials, tecnològics, urbans i ciutadans.

Mòdul 3 · Metodologies
Caminant amb el cap, pensant amb els peus
El tercer mòdul ens permetrà «digerir» els plantejaments teòrics i pràctiques culturals desenvolupats en el marc del programa (sabers crítics, de gestió, mediació, producció artística, investigació, etc.) amb la finalitat d’articular les propostes metodològiques que definiran els projectes finals. Una experiència heterodoxa i metodologies experimentals contribuiràn a ampliar els rols, eines i espais que defineixen el que denominem allò contemporani.

Mòdul 4 · Projecte final
Un projecte d’escriptura expandida (individual) i un projecte de programació, mediació, creació o performatiu (col·lectiu) donaran forma als projectes finals del primer i del segon quadrimestre, respectivament. Al juny del 2024 hi haurà jornades de presentacions obertes al públic com a part de la programació de l’IVAM i les organitzacions associades.

EQUIP DOCENT

Responsables acadèmics: Laura Vallés Vílchez (IVAM), Hasan G. López (UV), Eva Álvarez i Carlos Gómez (UPV) 

Responsables de tutories i projectes: Societat Doctor Alonso (Sofía Asencio i Tomás Aragay), Taller Placer (Paula Miralles i Vicente Arlandis) i Migue Martínez.

Pràctiques metabòliques contemporànies

IVAM: Alejandra Riera (artista), Otobong Nkanga (artista), Fabrizio Terranova (cineasta), Laura Vallés Vílchez (curadora i directora de Concreta), Bulegoa (oficina d’art i coneixement), La repartidora (llibreria associativa), Antonio Collados (investigador), Andrea Soto Calderón (filòsofa i escriptora), Jara Rocha (investigadore), Laurence Rassel (directora de erg), Caja Negra (editorial), Sandi Hilal (arquitecta); Tania Adam (periodista i productora cultural); Yinka Esi Graves (bailaora de flamenc); Elvira Espejo Ayca (teixidora, oradora i directora del MUSEF); André Lepecki (escriptor i curador de performance) Pedro G. Romero (artista); Carles À. Saurí (curador i director de l’Espai d’Art Contemporani de Castelló) i María Puig de la Bellacasa (investigadora).

Ruptures i remediacions del discurs

Universitat de València: Mireia Ferrer Álvarez (professora de l’àrea d’Història de l’art de la Facultat de Geografia i Història); Anacleto Ferrer Mas (catedràtic de l’àrea d’Estètica i Teoria de les Arts de la Facultat de Filosofia); Hasan G. López (professor de l’àrea d’Estètica i Teoria de l’Art de la Facultat de Filosofia); Eva Mompó López (professora de l’àrea de Didàctica i Organització Escolar de la Facultat de Ciències de l’Educació); Nicolás Sánchez Durá (catedràtic de l’àrea de Metafísica de la Facultat de Filosofia); Teresa Vicente Rabanaque (professora de l’àrea d’Antropologia Social i Cultural de la Facultat de Ciències Socials); Vanessa Vidal (professora de l’àrea d’Estètica i Teoria de l’Art de la Facultat de Filosofia); Luis Vives (professor d’Història de l’art) i Pau Carazo (professor de Zoologia).

Universitat Politècnica de València: Juan Vicente Aliaga (professor de gènere, sexualitat, polítiques en les pràctiques artístiques contemporànies en la Facultat de Belles arts); Eva Álvarez (professora del departament de Projectes Arquitectònics de la UPV); Carlos Gómez (professor del departament de Projectes Arquitectònics de la UPV); Mijo Miquel (professora de Teoria i Pràctiques Visuals a la Ciutat Contemporània en la Facultat de Belles arts); Guille Palau (director del Departament d’Enginyeria Rural i Agroalimentària, expert en creativitat aplicada, innovació i gestió d’equips), Marina Pastor (directora del Departament d’Escultura en la Facultat de Belles arts), Elena Rocamora (professora d’estètica i cultura visual en la Facultat de Belles arts) i Guillermo Ros (professor d’escultura en la Facultat de Belles Arts). 

Caminant amb el cap, pensant amb els peus

Migue Martínez García (investigador); Societat Doctor Alonso (Sofía Asencio i Tomás Aragay, dramaturgs i performers), Taller Placer (Paula Miralles, Vicente Arlandis, artistas) 

Singular / Plural

Responsables acadèmics i responsables d’acompanyaments i consultories.

TITULACIÓ: UV: Certificació en Articulacions. Pensament i pràctiques crítiques IVAM (30 ECTS) + UPV: Diploma d’Extensió Universitària en Articulacions. Pràctiques artístiques contemporànies IVAM (30 ECTS).
El programa d’estudis està dissenyat per a cursar-se de manera conjunta i consecutiva en l’IVAM. Cada universitat certificarà un quadrimestre. En el procés d’admissió es valoraran favorablement les persones que comuniquen la voluntat de matricular-se en ambdós certificacions.

DATES: 04.10.23 – 28.06.2024

REQUISITS: interés en les pràctiques artístiques contemporànies, el pensament crític, l’estètica i les històries de l’art. No cal titulació prèvia.

MATRÍCULA: 1900€ (inclou ambdues certificacions)

MODALITAT: presencial.

HORARI: De dilluns a divendres de 10 a 14h.

LLOC: IVAM. Centre Julio González
Algunes sessions es poden fer en les universitats i en altres espais col·laboradors.

CONTACTE: Coord_ext_articulacions@ivam.es
+ INFO: www.ivam.es/articulacions