SAVE THE DATE! Ressò. Entre brànquies i pulmons: jornades de mediació cultural amfíbia. 2a trobada
Un programa en col·laboració amb hablarenarte
Esta segona jornada de Ressò es mourà entre terra i aigua, a la manera de l’amfibi. Al costat de l’artista i nadadora Mariana Murcia ens submergirem en corrents gelats que travessen projectes educatius i activistes des de Seyðisfjörður a Islàndia fins als llacs de Suïssa. Després d’este viatge, tornarem a l’entorn més immediat acompanyades de Cristina Sola García, responsable de la Comissaria de les Aigües de la Conca Hidrogràfica del Xúquer, agent científic d’esta jornada.
Amb l’artista i activista Marina Monsonís, i al costat del col·lectiu el Menú de la Ciutat Rural, ens centrarem en el que la terra produïx i com ens alimentem. En el cas de Marina, la seua investigació sobre el metabolisme de les pròpies institucions culturals ens portarà a pensar en l’IVAM també com a aparell digestiu.
AVALEM ens acompanyarà de nou i, fent-se eco de la primera jornada, ampliarà la seua perquisició sobre projectes de mediació situats en el territori valencià i la seua relació amb l’amfibi.
Pròximament: programa detallat i horaris
Biografies
Marina Monsonís és una artista visual que escriu i cuina amb la frustració, la tensió i el desig de transformar, en la mesura que siga possible, les maneres de cuinar, d’alimentar-se i de produir alimentació i comunitat des de fa 20 anys. Co-desenrotlla projectes col·lectius, comunitaris i pedagògics basats en el lloc, que relacionen les ciències de la mar, el disseny situat, la gastronomia, el grafiti, la geografia radical, l’autoetnografia, l’espiritualitat de proximitat i la despulla de la memòria crítica, oral i gestual relacionades amb els fogons. Des de 2018 dirigix LA CUINA del MACBA. És autora de La cuina situada, il·lustrat per Carla Boserman (G. Gili, 2021), i de Mare mar (Llaura Llibres, 2024). Forma part de la xarxa de cuines Field Meal i del projecte Tools for a Warming Planet.
Mariana Murcia és artista i nadadora. El seu treball explora maneres en què el llenguatge emergix a través de la matèria i la memòria física, assumint una actitud performativa en relació amb la temperatura de l’entorn i els seus corrents. Li agrada parar atenció a les ficcions que es tixen entre els hàbits i les repeticions que constituïxen la seua pràctica. Des de 2010 fa part d’Escola de Garatge, una escola diaspórica i sense infraestructura permanent que explora coneixements i ferramentes sovint passades per alt o mancats de validesa oficial. Des de 2023 co-dirigix LungA School en Seyðisfjörður una escola que insistix en el valor i l’existència d’allò que no es pot mesurar, i insistix a fer-ho sentir. Viu entre Basel i Seyðisfjörður a l’est d’Islàndia, el seu treball s’ha mostrat recentment en CRAC Alsace, Kunsthalle Basel, Kunstsenter Bergen, Skaftfell Art Center, entre altres.
AVALEM (Associació Valenciana d’Educació i Mediació en Museus i Patrimoni), fundada en 2012, agrupa professionals dedicats a l’educació artística i la mediació cultural en museus i patrimoni, amb l’objectiu de visibilitzar i enfortir la seua formació i desenrotllament professional. A nivell estatal, AVALEM forma part de Almazuela.
Agent científic: Cristina Sola García, responsable de la Comissaria de les Aigües de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer
El Menú de la ciutat rural és un col·lectiu que utilitza la cuina com a ferramenta creativa per a vincular-se amb l’activisme social i la investigació crítica i al mateix temps expressar-se de manera estètica i poètica.
hablarenarte: Escrit en minúscula i en constant mutació, hablarenarte és una organització sense ànim de lucre amb seu a Madrid que treballa des de l’any 2002 en l’àmbit de la mediació cultural, el comissariat expandit, la creació contemporània i l’educació. hablarenarte és una plataforma de projectes culturals interdependents i sostenibles que aposta per la investigació situada i la producció immaterial. A través de programes propis i concebuts al costat de diferents organitzacions i agents locals i internacionals, hablarenarte contribuïx a la cultura contemporània aportant en la construcció de nous imaginaris i defenent formes feministes, inclusives i participatives de fer. hablarenarte impulsa residències d’investigació a través de Planta Alta i habilita un espai d’experimentació artística amb base comunitària en Planta Baixa.

