Nego (Negro Live Set) y Rosaa (RSRJ RJRS) de María Salgado i Fran MM Cabeza de Vaca, en el marc de l’exposició “Assajos sobre “lo cutre”. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch”
En el marc de l’exposició Assajos sobre “lo cutre”. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch i de la programació al voltant del Dia de la Dansa, l’IVAM presenta la performance/actuació Negro (Negro Live set) y Rossa (RSRJ RJRS) de María Salgado i Fran MM Cabeza de Vaca.
Totes dues peces exploren moments de desobediència subjectiva i col·lectiva no a través de discursos sinó de la materialitat estètica d’uns àudios i uns textos. Negro (Negro Live set) parla del desig com a força motora a partir de poemes de llengua luxosa, trossos d’un manifest polític amb forma de poema, posada en paraules de videoclips i loops lírics extremats; mentre que Rossa (RSRJ RJRS) porta fins a l’extrem les classificacions binàries de gènere i identitat per a dissoldre-les i delirar-les mitjançant la combinatòria (al Gertrude Stein i Steve Reich).
Per a acabar, una nana composta a partir de la qual gravaren Lorca i la Argentinita en 1931, ens convida i ens alerta del perill que ofereix el món després del somni, guardant el poder d’ànim i reencantament que eixe tipus de cançons tenen per definició. Per fora dels significats pre-gravats i dels tons homogeneïtzats pels discursos de l’ordre, una experiència d’escolta s’obri pas en el cos. Desitge + Dissolució + reencantament > una imaginació.
Duració: 45 minuts
Creació i Interpretació: María Salgado y Fran MM Cabeza de Vaca
Biografies
María Salgado (1984) i Fran MM Cabeza de Vaca (1976) treballen juntxs a Madrid des de l’any 2012, a partir d’una idea d’àudio text com a intersecció entre la poesia, el llenguatge, l’art sonor, la música i la performance. La zona d’investigació titulada Hacía un ruido (2012-2016), que va enfocar el cicle de desobediència política de 2011, va donar lloc a autoedicions gràfiques de pòsters i pamflets, un llibre, un disc, una peça instrumental per a ensemble, una instal·lació sonora de dos mesos de duració, i un recital híbrid que va girar per diferents espais i contextos en llocs com Madrid, Nova York, Barcelona, i Guadalajara (Mèxic). Jinete Último Reino (2017- en curs), la zona d’investigació en la qual actualment estan inmersxs, investiga sobre la dissidència sexual i de gènere. Té el seu origen en una peça instrumental la partitura de la qual va ser publicada en la col·lecció Present Tense Pamphlets (Northwestern University). En relació amb aquesta zona d’investigació també han produït una peça sonora per a la RRadio Reina Sofía, cartelleria (Manifest, 2018), partitures, i dues peces escèniques de 60 minuts: Frag. 3 i Frag. 2, que van ser estrenades respectivament en Matadero (Madrid, 2017) i en el MACBA (Barcelona, 2019). Ambdues han girat i continuen girant per diversos teatres, museus i festivals. Recentment, han produït el Frag. 1 de la trilogia, obra que es va estrenar el novembre de 2021, a la Sala Negra de Teatros del Canal, dins del FFestival de Otoño. Al voltant d’aquest, han produït la peça audiovisual titulada Nana de esta pequeña era, un encàrrec de Pedro G. Romero per a la Bergen Assembly (Noruega, 2020), exposada com a instal·lació en WKV Stuttgart (Politics of life, 2020), i la instal·lació ortofònica A la poesía la llama lengua a la lengua la llama continuidad…, recentment en exhibició dins de Komunikazio-inkomunikazio en Tabakalera (Donosti, 2021).