Congrés Imaginari del Meditarrani

SeminarisIVAM Centre Julio González

Inscripció oberta!
Per a formalitzar-la, envia un correu a actividades@ivam.es

  • Assistents al congrés: 30 euros
  • Estudiants (prèvia acreditació): 15 euros
  • Amics de l’IVAM: gratuït
  • Comunicacions acceptades: gratuït

L’IVAM expedirà certificats d’assistència i/o comunicació als participants del congrés que hagen assistit a un 80% de les sessions. Les confèrencies impartides en anglés i francés es realitzaran amb traducció simultània.

 

22 – 23 SETEMBRE 2017

A l’actualitat no es pot obviar que el Mediterrani és un factor comú determinant en la construcció de la identitat dels territoris que el delimiten. Aquest espai límit ha estat construït en els imaginaris culturals, marcats per l’esdevenir de la història i els esdeveniments socioculturals. Els moments presents ens empenyen a preguntar-nos per la visió actual que existeix al voltant del Mediterrani i com aquesta està canviant d’acord amb les diferents condicions sociopolítiques.

El congrés Imaginar el Mediterrani sorgeix amb l’objectiu de conèixer, construir i desenvolupar noves narracions i relacions entorn al context sociopolític i artístic del Mediterrani al segle XXI, sempre tenint present els temps passats. Per aquest motiu, es planteja un aprofundiment als diferents àmbits que composen aquest espai cultural i artístic a partir de la presència de diferents perfils de l’àmbit teòric i artístic provinents de diverses geografies.

El contingut s’articularà al voltant de conferenciants convidats i comunicacions seleccionades a través d’una convocatòria internacional, que permeten mostrar la pluralitat d’identitats i posicionaments actius. La finalitat principal d’aquest congrés és plantejar un espai de debat i intercanvi de coneixements i experiències per potenciar xarxes de comunicació en el context del Mediterrani.

PROGRAMA

Divendres 22 de setembre

10:00 h.- Presentació del Congrés a càrrec del Conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport i el Director de l’IVAM.

10:30 h.- Conferència «Floating Representations» de Marie Muracciole, Directora del Beirut Art Center, professora de Teoria de la Imatge, comissaria i crítica.

Floating Representations
Les representacions que han dominat les ribes del Mediterrani en el passat recent es nodreixen d’ideologies racials, territorials i violentes. Els mites de separació i de circulació entre Europa, Àfrica i Orient estan esgotant-se davant una situació, la complexitat de la qual, ha augmentat. Hem de considerar el Mediterrani com una illa al voltant de la qual podrien navegar persones, cultures, idees basades en la mescla, i on les jerarquies polítiques estan flotant en la superfície.

DESCANS

12:00 h.- Presentació Quaderns de la Mediterrània. El Mediterrani entre el mite i el conflicte

12:30 h. – 14:00h.- Comunicacions

Taula 1 (Saló d’Actes):

  • Lola Bañón: “Representación mediática, cultural y política de la contemporaneidad: visibilidad, wahabismo  y exilio interior en el imaginario colectivo del  Mediterráneo.”
  • Mª Àngels Roque: “”Observaciones y Percepciones mediterráneas.”
  • Josep Suñer: “Cremar el Mediterrani. Anarquisme i Sàtira al pensament del Migdia.”
  • Rocío Villalonga: “In limbo there is control.”

Taula 2 (IVAMlab):

  • José Luis Albelda, Chiara Sgaramella y Nuria Sánchez León: “Mediterráneo(s) en transición a la sostenibilidad. Carrícola, un estudio de caso.”
  • Elena Azzedin: “Espejismo y distopía: proyectos artísticos sobre el contexto sociopolítico del Mediterráneo. Artistas en residencia de AADK Spain.”
  • Mayte Ibáñez: “La Fundación ACM como espacio de diversidad cultural.”
  • Antonino Margagliotta: “Casas que miran al Mediterráneo para aprender a habitar y enseñar a proyectar.”

16:00 h. – 17:30 h.- Comunicacions

Taula 3 (Saló d’Actes):

  • Domingo Pujante: “Sexualidades e identidades diaspóricas en la creación francomagrebí.”
  • Adela Cortijo: “La imagen del nuevo harén en el cine contemporáneo de las directoras marroquíes: Narjiss Nejjar y Laïla Marrakchi y las tunecinas: Moufida Tlatli y Raja Amari.”
  • Ana Monleón: “Nadia El Fani: Compromiso y creación.”
  • Inmaculada Tamarit: “Miradas sobre la sexualidad femenina en el contexto mediterráneo a través del cine marroquí.”

Taula 4 (IVAMlab):

  • Fran Ayuso y Anna Colomer: “Frontera, cuerpo e identidad: el concepto de “intruso” en los films La Blessure (Nicolas Klotz, 2004) y L’intrus (Claire Denis, 2004).”
  • Andrea Gimeno y Lluis Juan: “La Exciudad como imaginario colectivo”
  • Javier Moreno y Daniel Tejero: “Arcadismo y mediterraneidad en la representación fotográfica del muchacho adolescente desnudo a finales del siglo XIX y principios del siglo XX en el Sur de Italia.”
  • Mª Ángeles Pérez-Martín: “Paisajes de hormigón, periferia y memoria”

17:45 h.- Conferència «Entre le rêve et la réalité: la Méditerranée» de Nadira Laggoune-Aklouche, Directora del MAMA, crítica d’art, comissaria i professora d’Història de la Imatge.

Entre le rêve et la réalité : la Méditerranée

La imatge de l’espai mediterrani sobre el qual es recolzen les esperances de pobles que l’habiten està desestabilitzada avui dia pels conflictes i les tensions que el travessen. Convertit en un cementiri per als migrants, camp de batalla i de conflictes interminables, comprendre’l com aquest cresol de civilitzacions i intercanvis idealitzats seria reductor i ocultaria les realitats de la història actual. Aquesta situació el transforma en una matriu que fecunda la inspiració dels artistes. Per tots dos costats del Mediterrani, les produccions artístiques es troben en les mateixes qüestions: Quin és el relat de la civilització que es construeix per al futur? Quins són els suports per a l’intercanvi cultural del futur?

19:00 h.- Conferència «Walter Benjamin à Ibiza: l’art contemporain et la pensée archipélique» de Nicolas Bourriaud, Director de l’ Espace D’Art Contemporain La Panacée de Montpelier, comissari, crític i teòric de l’art.

Walter Benjamin à Ibiza: l’art contemporain et la pensée archipélique
L’espai mediterrani, des de l’Odissea d’Homer, ha sigut identificat per la seua diversitat territorial. Tot açò es fa ressò del què s’està convertint en l’arxipèlag de la cultura global: una nova concepció del temps, una heterocronología. Amb Walter Benjamin com a guia, i especialment les seues estades a Eivissa, aquesta conferència explora les noves dimensions del temps tal com es desenvolupa en l’art d’avui.

20:30 h.- Lectura teatralitzada de textos de Jean Genet a càrrec de l’actor Ximo Solano en l’exposició «En Rebel•lia. Narracions femenines en el món àrab»

Dissabte 23 de setembre

10:15 h. – 11:45 h.- Comunicacions

Taula 5 (Saló d’Actes):

  • María Gómez: “Cartografías de un no-lugar. El Mediterráneo como espacio de tránsito.”
  • Elsa Gomis: “A renewed anthropology of images. Representing exile around the Mediterranean sea since 2000.”
  • Álvaro Pons: “Oriente Medio desde el cómic: de la reconstrucción de la memoria a los puentes entre civilizaciones.”
  • Luis Vives: “Ante el naufragio de los demás.”

Taula 6 (IVAMlab):

  • Maite Aldaz: “Re-imaginar el Mediterráneo: Rogelio López Cuenca, Hito Steyerl, María Ruido.”
  • Johanna Caplliure: “This isn’t my story, I don’t know how it got in there. Bilocación e historia en la obra de Basma Alsharif.”
  • Lourdes Santamaría: “Banksy Hotel: Odisea Horror Story”
  • David Segarra: “De València a Gaza. Raíces disidentes en el Mediterráneo”

11:45 h.-Conferència «Patterns of revolt» de Begüm Özdem Firat, Professora de sociologia en la Universitat Mimar Sinan Fine Arts i teorica de la imatge.

13:00 h.- Conferencia “Notas sobre el espacio común en el Mediterráneo (del ágora a la plaza)” de Pedro Azara

Patterns of revolt
La fotografia d’un manifestant brutalment colpejat per les forces de seguretat en la plaça Tahrir en 2011 es va convertir en una imatge emblemàtica. En 2013, durant les protestes de Gezi, la foto d’una dona que portava un vestit roig que es negava a retrocedir prompte es va convertir en el símbol de la resistència. «Peces de vestir i un paquet de colors han arribat a simbolitzar la recent ona de protesta, revolució i guerra que ha posat potes enlaire Orient. Sense una llengua comuna, l’esfera pública global haurà de dependre en gran manera de les imatges», escriu Susan Buck-Morss. Llavors, com parlem d’aquestes imatges? Què veu l’Oest del Mediterrani en aquestes imatges? O, tal vegada, tenim un llenguatge comú?

 

A més de les conferències principals, a través d’una convocatòria internacional s’han seleccionat diverses comunicacions que treballen sobre la construcció d’imaginaris vinculats al context del Mediterrani des de diferents disciplines: història i teoria de l’art, gestió cultural, pràctica artística, cultura visual, antropologia, cinema, còmic, etc

CERTIFICATS

L’IVAM expedirà certificats d’assistència i comunicació als participants del congrés que hagen assistit a un 80% de les sessions.

CONFERENCIANTS CONVIDATS

Nicolas Bourriaud (París, França)
Director de lEspace d’Art Contemporain La Panacée, a Montpeller. Comissari, crític i teòric de l’art, cofundador del Palais de Tokyo, a París, i codirector del mateix centre des de 1999 a 2006. També va ser fundador i director de la revista Documents sur l’Art (1992-2000) i corresponsal a París per Flash Art (1987-1995). En 2007 va ser nomenat, a la Tate Britain, Gulbenkian curator for contemporary art responsable de la Tate Triennial de 2009. Ha estat director de l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts (2011-2015). De la seua bibliografia destaquen títols dedicats a la Teoria de l’Art com Formes de vieUne généalogie de la modernité, Esthétique relationnelle, Postproduction o Radicant, que han estat traduïts a diversos idiomes.

Pedro Azara (Barcelona, Espanya)
Arquitecte i professor d’Estètica a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona. Ha realitzat diversos comissariats com Cases de l’ànima (1997) i La fundación de la ciudadMitos y ritos en el mundo antiguo (2000) al CCCB (Barcelona), Antes del diluvio. Mesopotamia 3500-2100 aC (CaixaForum, Madrid i Barcelona, 2012-2013) i From Ancient to Modern. Archaeology and Aesthetics (ISAW, Nueva York, 2015. Entre les seues publicacions es troben La imagen y el olvido. El arte como engaño en la filosofía de Platón (1995) i Castillos en el aire. Mito y arquitectura en Occidente (2002). És membre de la missió arqueològica internacional de Tell Massaïkh (Síria, 2007-2010), Qasr Shamamok (Iraq, 2011-), l’IPOA (UB, Barcelona) i de la ASOR (Chicago).

Begüm Özden Firat (Istanbul, Turquia)
Professora associada de Sociologia a la Universitat Mimar Sinan Fine Arts University d’Istanbul. Les seues línies de recerca giren al voltant de la cultura visual, la sociologia urbana i els estudis sobre moviments socials. És coeditora de títols com Commitment and Complicity in Cultural Theory and Practice (2009), Cultural Activism: Practices, Dilemmas, Possibilities (2011) i Resistance and Aesthetics in the Age of Global Uprisings (2015). És autora de la recent publicació Encounters with the Ottoman Miniature Contemporary Readings of an Imperial (2015).

Maria Muracciole (Beirut, Líban)
Directora del Beirut Art Center. És professora de Teoria de la Imatge en diversos centres com en l’École Supérieure des Beaux Arts de Bordeus o la Université of Balamand (Líban). Des de 1991 fins 2011 va ser cap del Departament de Programes Culturals del Jeu de Paume, a París. Ha comissariat exposicions d’artistes com Allan Sekula, al Akbank Sanat-Istambul o Yto Barrada al Deutsche Guggenheim (Berlín). Regularment col·labora amb revistes com Texte zur Kunst, Les Cahiers du Musée d’Art Moderne i Art Press. És editora d’Allan Sekula, Yto Barrada i Claude Closky.

Nadira Laggoune (Alger, Algèria)
Directora del MAMA (Musée Public National d’Art Moderne et Contemporain d’Alger). Crítica d’art i curadora, és professora d’Història de la Imatge Contemporània a l’Escola de Belles Arts d’Alger. És llicenciada en Dret i egressada del Màster en Crítica Audiovisual i Teoria de l’Art. Especialista en art contemporani, el seu tema principal de recerca se centra en atorgar la visibilitat a les noves generacions d’artistes d’Algèria i del Magrib. Ha estat membre de nombrosos jurats i ha organitzat exposicions internacionals com el Festival International d’Art Contemporain d’Alger (2009 i 2011), Dak’Art 10ème Biennale de l’Art Africain Contemporain de Dakar (2012) i la Biennal BJCEM, 16ème Biennale des Jeunes Créateurs d’Europe et de la Méditerranée (2013). Recentment ha comissariat la mostra Arab Territoires, que s’emmarca en el programa Constantine-Capital de la Cultura Àrab 2015.