Conferència de Maria Livia Alga organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència Etnografia terrona: nàixer en una illa, fer un arxipèlag de Maria Livia Alga, escriptora i professora en el Departament d’Humanitats de la Universitat de Verona.

Abstrac:

Etnografia terrona: nàixer en una illa, fer un arxipèlag

En aquesta trobada parlaré sobre l’ardu camí contra l’oblit i la integració, viscut pels qui deixen la terra nativa, migrant cap a occident.

Quina forma, visibilitat i valor donar a la presència de cadascun en els nous contextos?

L’experiència auto etnogràfica em va permetre treballar la tensió entre la nostàlgia i la memòria, entre l’eròtic i l’amor, entre una visió infernal i salvífica del Sud. L’aprofundiment de les dicotomies que construeixen l’imaginari exòtic ha sigut possible gràcies a la participació en alguns processos artístics juntament amb el grup transcultural ideadestroyingmuros: imaginar, tallar i cosir geocorps insulars, vegetacions carnals, nuar la mar Mediterrània amb el macramé i compondre una constel·lació de tela van ser algunes de les etapes d’aquest recorregut.

Aquestes experiències artístiques han permés a cada component de les comunitats diaspòriques que han format part d’elles fer eclosió imaginaris d’arxipèlag. Pensar-se en un conjunt significa posar en relació entre ells els paisatges natius, les històries dels cossos i dels pobles, aprenent així la descolonització i pràctiques de compartir per a orientar-se junts/es cap a la tornada.

Maria Livia Alga

Nascuda a Palerm (Sicília), encara és xiqueta durant l’última onada terrorista de 1992. Es llicencia amb una tesi sobre la valentia en Homer a la llum de la diferència sexual inspirant-se en la filosofia de la comunitat femenina filosòfica Diotima de la qual forma part.

Des del món clàssic, dirigeix la seua investigació cap als moviments socials contemporanis i les relacions polítiques entre dones. Quan emigra es dedica a l’etnografia i descobreix que és italiana a París i terrona a Verona. Compartint un treball artístic i existencial amb el col·lectiu ideadestroyingmuros, han creat una llar en una comunitat d’amigues i amics Baye Fall, amb els qui comparteix el compromís de renovar imaginaris i pràctiques en un sentit post exòtic. Participa en el laboratori interdisciplinari “Saperi Situati” (Sabers Situats) coordinat per Rosanna Cima en la Universitat de Verona i en el centre intercultural Casa di Ramia, on ha fundat amb Sandra Faith Erhabor i Houda Boukal l’escola per a la lliure circulació dels idiomes.

 

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directores:  Giulia Colaizzi / Marina Pastor

Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

TEMA DE ESTUDIO

“Cos, imaginari social i cultura visual”

L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.