Concert de piano Carmen Barradas (1888-1963) al voltant dels imaginaris mecànics sonors a càrrec de Patricia Pérez
L’exposició Imaginaris Mecànics i Tècnics en la Col·lecció de l’IVAM reuneix obres d’artistes de la col·lecció de l’IVAM, que al llarg de tot el segle XX s’han sentit fascinats pels avanços tècnics i tecnològics de la ciència i han dirigit les seues investigacions i pràctiques a la relació entre ciència i art des d’enfocaments molt diferents: aquells interessats de dissenyar i construir mecanismes, però també de crear imaginaris que reflecteixen l’esperit de la cultura industrial i científica que els envolta amb l’ús de materials i tècniques estretes de la manufactura industrial, que reflexionen sobre l’esperit, el temps, el cos i la memòria, com per exemple Alexander Calder, Germaine Krull Marcel Duchamp, Lászó Peri o Man Ray, creadors que defenen el diàleg entre la ciència i l’art com Yturralde, Alfaro, Sempere, Elena Asins o Soledad Sevilla, o narradors conceptuals, com Thomas Ruff, entre d’altres.
Amb motiu de l’obertura d’aquesta mostra i coincidint amb la celebració del Dia de la Dona, des de l’IVAM volem donar visibilitat a les aportacions realitzades durant aquest període per les dones i ho fem mitjançant la figura de la compositora Carmen Barradas, qui tot i que es troba molt a prop de moviments avantguardistes com el Vibracionisme, l’Ultraisme espanyol o el Futurisme musical maquinista, va ser oblidada com moltes altres artistes.
Per a fer-ho, hem organitzat, en col·laboració amb el professor Miguel Molina-Alarcón, director del Laboratori de Creacions Intermèdia de l’UPV i la pianista Patricia Pérez, la sèrie de concerts CARMEN BARRADAS (1888-1963), amb què li volem retre homenatge. Farem una interpretació de les seues composicions mecanicistes més representatives.
PROGRAMA:
- Campanero loco (Montevideo, 1934. Revisió i transcripció de Néffer Kröger, 1971)*
- Taller Mecánico (estrenada a Barcelona, 1928)
- Poema del reloj (sense data)*
- Canción del Trabajo (part II de Campana de Toledo. Madrid, 1924) *
- Espera el coche (publicada en la Revista de Casa América-Galicia, 1923)
- El coche (nocturn, sense data)*
- Nocturno en el taller (sense data)*
- Cajita de música (de la sèrie Miniaturas, ca.1915)
- Aserradero (Madrid, ca. 1921)
- Fundición (Madrid, ca. 1922, publicada en la Revista de Casa América-Galicia, 1923)
- Fabricación (Madrid, 1922. Publicada a Montevideo, 1939)
* Estrena absoluta.
Interpretació:
Piano: Patricia Pérez Hernández