Alberto Corazón
Obra conceptual, pintura i escultura
L’exposició retrospectiva que l’IVAM dedica a Alberto Corazón revisarà la seua producció des dels anys setanta fins a l’actualitat a partir de huitanta-quatre pintures, escultures i obres conceptuals. A pesar de ser considerat un dels artistes pioners del conceptual espanyol, este cicle de la seua obra és poc conegut, perquè no s’han pogut veure de nou aquelles aportacions experimentals i renovadores del nostre art.
Des dels seus començaments, Corazón va compaginar, primer, la producció artística amb l’activitat professional de dissenyador gràfic i, després, amb la d’industrial, sens dubte, una de les personalitats del nostre país més innovadores i rellevants en este camp. Les transferències de plantejaments teòrics i de recursos formals entre el disseny i l’activitat creativa han estat presents permanentment en la seua producció, caracteritzada per l’autoreflexió i la integració de coneixements interdisciplinaris. Les pràctiques desmaterialitzades que Alberto Corazón va desenrotllar en la primera meitat dels setanta, tot coincidint amb el que difusament s’anomena conceptual espanyol o, potser amb més precisió, nous comportaments artístics en l’àmbit de la postavanguarda, estan vinculades a la profusió d’imatges produïdes per l’emergent societat de la comunicació, recolzada en les noves oportunitats de reproducció mecànica i els consums massius.
Corazón partix de repertoris iconogràfics dels mitjans de comunicació, que reelabora mitjançant un singular vocabulari expressiu en el laboratori —accentua trames i línies, apura contrastos de positiu-negatiu, integra text i fotografia….— mentres conceptualitza els continguts visuals, a partir de la base teòrica proporcionada pels estudis semiològics i les teories de la comunicació i la informació. El mou un doble propòsit: reconéixer, d’una banda, l’allau d’imatges difoses per la premsa com un esdeveniment d’època determinant per a l’art i, d’una altra, relacionar tant les ruptures lingüístiques plàstiques com la descodificació crítica amb la necessitat de mantindre una nova relació amb eixes imatges quotidianes, banals, anònimes i de qualitat roïna.
L’aportació a la cultura espanyola que, en l’àmbit de la dictadura, va lluitar per obrir vies de resistència i sensibilitat democràtica, no la va fer només Corazón des del camp de l’art, sinó també des de les iniciatives editorials i de producció i difusió de coneixement, connectades amb les noves pràctiques. En les realitzacions gràfiques, verdaderament singulars en la seua època, s’apliquen fórmules lingüístiques de les seues investigacions conceptuals, mentres que la línia editorial de les publicacions difon continguts humanístics, socials i polítics progressistes i inèdits a Espanya.
Alberto Corazón reflexiona sobre la relació entre dibuix i color, representació i arquetip, construcció eidètica i fórmules retinianes. Dóna continuïtat als seus plantejaments sobre la percepció i la iconografia, alhora que, en el marc d’una pintura culta, aborda problemes de composició estretament vinculats a la identitat icònica del gènere i la seua comprensió. Les últimes naturaleses mortes, àmpliament representades en l’exposició, encarnen una pintura sostinguda sobre l’efusió cromàtica, l’objectualitat i la llibertat en l’organització de les figures.