Gordon Matta-Clark
Aquesta és la primera i més àmplia retrospectiva de l’artista Gordon Matta-Clark (Nova York, els EUA, 1943–1978) realitzada a Europa i una oportunitat única per a situar el seu treball polièdric en un lloc destacat de la història de l’art. Molts artistes posteriors tenen Matta-Clark com un referent que va saber conjuminar en la seua pràctica l’arquitectura, el cinema, les accions en l’espai públic, l’escultura, el dibuix i, en definitiva, una mirada transversal sobre la vida de les societats contemporànies realitzada a través de l’art. La mostra recull les seues primeres produccions, com a Foto–Fry (1969), Agar, Incendiary Wafers i Musem (1970) i una retrospectiva dels seus films.
En el vestíbul de l’edifici, enfront de la sala 1, que és la que acull la mostra, se situa un dels seus característics Bronx Floors (1972-1973), sèrie de sòls d’edificis que s’erigeixen en escultures, però que mantenen també adossada la memòria dels espais originals. Les fotografies i els vídeos que registren les seues accions en llocs fabrils o en cases particulars en procés d’enderrocament o d’abandonament han quedat com a exemples paradigmàtics de l’arxiu artístic contemporani. El fotocollage Splitting (Partició, 1974), per exemple, que mostra una casa partida en dues, ha esdevingut una imatge icònica dins de la seua producció i en l’àmbit de les intervencions públiques. Una peça inèdita, titulada El corredor, que és una adequació al territori d’altres realitzades per l’artista en els anys setanta, s’exhibia a l’esplanada del Centre Julio González. La publicació resultant, dissenyada per Manel Granell i Paco Bascuñán, és un bon exemple de la renovació dels catàlegs d’art del moment i reuneix textos de Judith Russi Kirshner, Dan Graham, Marianne Brouwer, Eugenio Trías i Corinne Diserens, així com entrevistes a persones que el van conèixer. Així mateix, inclou una sèrie exhaustiva de fitxes de les seues obres i fotogrames de les pel·lícules.