Richard Tuttle. La poesia de la forma
L’obra de Richard Tuttle (Rahway, Nova Jersey, els EUA, 1942) empra materials populars i fràgils, com a paper i tela, filferro o fusta, per a expressar-se de manera senzilla, lluny de les ambicions arquitectòniques del minimalisme, però també de l’excés de protagonisme del text en l’art conceptual. En generar peces que reivindiquen les seues formes, els seus materials, que empren colors vius i que no anhelen aconseguir res més enllà del que es veu, evita la interpretació, les anàlisis simbòliques o la derivació de conceptes afegits. Entre 1963 i 1964 va realitzar cubs de 7,5 cm construïts quan plegava i assemblava fins fulls de paper que manipulava després, creant buits i construint espais. Del paper al contraxapat, a les teles i a l’ús del dibuix, com una doble profunditat d’elements matèrics en superfície, els seus Floor Drawings (Dibuixos de sòl) són assemblatges d’una quotidianitat no exempta de reivindicacions celebratives.
Aquesta mostra, que és la primera de l’artista estatunidenca celebrada a Europa, presenta més d’un centenar d’obres realitzades entre 1964 i 1992 i ocupa diverses sales en diferents plantes de l’IVAM Centre Julio González. Destaca el seu diàleg amb l’exposició permanent de l’escultor Julio González i la sala on se situa una selecció de dibuixos que procedeixen de la col·lecció dels Srs. Vogel, que van donar suport al seu treball des dels seus inicis. Es completa l’exposició amb les Slat pieces i les peces denominades Esquinas. S’ha editat un catàleg en col·laboració amb l’ICA d’Amsterdam que inclou, entre altres materials documentals, un text de Susan Harris sobre els seus Dibuixos de sòl.