Conferència d’Agustín Fernández Mallo, organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI
RETRANSMISSIÓ EN STREAMING Canal Youtube de l’IVAM
Conferència “Realismo Complejo, el poder de los residuos” a càrrec d’Agustín Fernández Mallo, llicenciat en Ciències Físiques i escriptor.
La seua última novel·la publicada és Trilogia de la guerra (Seix Barral, 2018), Premi Biblioteca Breve. El seu últim assaig és Teoría general de la basura (Galaxia Gutenberg, 2018), Premi Cálamo Extraordinario.
És autor del Proyecto Nocilla (Alfaguara 2006-2012), que consta de les novel·les, Nocilla Dream, Nocilla Experience y Nocilla Lab, guardonades amb diferents premis i traduïdes a diversos idiomes. És autor del llibre de relats, El hacedor (de Borges), remake (Alfaguara), i de la novel·la Limbo (Alfaguara). Autor de diversos llibres de poemes premiats, recollits en Ya nadie se llamará como yo + Poesía reunida (1998-2012) (Seix Barral, 2015).
El seu llibre, Postpoesía, hacia un nuevo paradigma, va ser finalista del Premio Anagrama de Ensayo 2009. El seu blog és “El Hombre que Salió de la Tarta”. Juntament amb Eloy Fernández Porta té el duo de spoken word, Afterpop Fernández i Fernández.
Títol de la conferència: Realismo Complejo, el poder de los residuos
Es un tòpic afirmar que vivim en una societat fragmentada, però al mateix temps funciona el tòpic que vivim en una societat hiper-connectada. La pregunta que immediatament apareix és, com és possible que una cosa fragmentada puga estar al mateix temps hiperconnectat? Sobre aquesta contradicció, típica de la col·lisió entre la modernitat i la postmodernitat, i de les maneres de superar-la tracta l’així anomenat Realismo Complejo desenvolupat per Agustín Fernández Mallo, en la seua reelaboració dels materials rebutjats per la societat contemporània, i a fi de convertir-los en agents de canvis reals.
Twitter: @FdezMallo
Instagram: AgustinFernandezMallo
Blog: http://fernandezmallo.megustaleer.com/
http://www.facebook.com/AgustinFernandezMallo
CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI
Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)
Directores: Giulia Colaizzi / Marina Pastor
Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.
TEMA DE ESTUDIO
“Cos, imaginari social i cultura visual”
L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.