Carmen Calvo: “Cosir és una manera d’anul·lar a la dona”
L'artista intervé la façana de l'IVAM amb una obra per la igualtat de gènere
Nota post intervenció Carmen Calvo_ IVAM
València. “Aquesta obra és un símbol del que és i del que vol ser l’IVAM, és una imatge que ens representa”. El director del museu, José Miguel G. Cortés, ha presentat així l’obra Els cels estan cosits, un retrat impactant de grans dimensions d’una dona anònima travessada per unes cordes de l’artista Carmen Calvo que s’exposarà en la façana de l’IVAM fins al 29 de desembre.
Es tracta d’una obra “poètica i suggeridora”, en paraules de Cortés, “que ens planteja interrogants” sobre la violència masclista, la discriminació sexual i la qüestió de gènere.
Sobre el títol de la fotografia, Els cels estan cosits, Carmen Calvo ha explicat que procedeix d’un poema i que té “una doble lectura”, perquè si bé cosir s’ha associat sempre a la dona, encara que en la pintura hi ha hagut homes que ho feien, en l’obra “cosir és una manera de fixar, d’anul·lar a la dona”.
D’aquesta manera el retrat vol representar a totes les dones anul·lades i manipulades amb l’objectiu d’evocar al vianant la igualtat entre homes i dones i evidenciar el rebuig a la violència de gènere.
El projecte, que s’emmarca dins de la línia IVAM PRODUEIX, és una fotografia realitzada a escala de 9m x 9m intervinguda a manera de collage que “podrà veure’s des de Campanar”, ha bromejat l’artista sobre les dimensions de la peça postil·lant que “jo no soc fotògrafa, soc una artista que va a la recerca de la imatge: les meues fotos són intervencions sobre fotografies anònimes i manipulades”.
José Miguel G. Cortés ha abundat en les dificultats de treballar en aqueixa escala destacant que “era un repte per a Carmen Calvo enfrontar-se a una obra de 90m2” que trenca els límits de la pròpia institució museística per a introduir-se en la vida quotidiana.
La peça es presenta davant l’espectador colpejant-li la retina, traient-li de la seua passivitat per a reflexionar sobre temes d’actualitat. “Això és art urbà”, va resumir Cortés: “plantejar una creació artística que afecte la vida quotidiana”.
El director de l’IVAM també ha destacat el treball “interessant i coherent” de Carmen Calvo, a més de la seua “generositat” per haver donat l’obra original al museu”.