José Miguel G. Cortés: “L’IVAM va ser el primer museu d’art modern que va nàixer amb un projecte sòlid”
1989. La Fi del Segle XX i Cas d'estudi: 1989. IVAM celebren el 30é aniversari del museu
València. “Un projecte que fa referència a 1989, l’any d’inauguració de l’IVAM, un any històric que va marcar un abans i un després”. Així ha resumit el director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, les dues exposicions que inaugura el dijous 24 de gener el museu: 1989. La Fi del Segle XX i Cas d’estudi: 1989. IVAM, comisariades per Sandra Moros i Sergio Rubira.
“Hem volgut explicar què passava en el món en 1989 a través d’esdeveniments com la caiguda del mur de Berlín, les protestes de la Plaça de Tiananmén o la crisi de la SIDA. Aqueix mateix any es va posar en marxa l’IVAM, un dels projectes culturals més importants de les últimes dècades”, ha explicat el director de l’IVAM sobre aquesta doble exposició organitzada amb motiu del 30é aniversari del museu. “L’IVAM va ser el primer museu que va nàixer amb un sòlid projecte artístic, gràcies també a una clara voluntat política i al suport de grans capes de la cultura i la societat”, ha matisat el director.
1989. La Fi del Segle XX reuneix prop de 200 obres de 80 artistes nacionals i internacionals produïdes en 1989 i vinculades a alguns dels esdeveniments més importants que van succeir en aqueixa data.
“L’exposició no s’estructura per temes, sinó com un discurs amb ressons i ressonàncies més complexes”, ha explicat la co-comissària Sandra Moros. Partint d’aqueixes relacions, se subratllen idees com el pas del temps, que està molt present en l’exposició a través dels rellotges de Artschwager i Allighiero & Boetti o en naturaleses mortes com la bola de roses de James Lee Byars. “Es tracta d’una natura morta viva que evolucionarà amb l’exposició quan les roses acaben caient, formant una piràmide”, ha matisat Sergio Rubira.
Altres idees destacades en la mostra són conceptes com la multiculturalitat “que avança la idea posterior de globalitat” segons el co-comissari, l’estratègia de la mascarada o els relats de vida, com ocorre en els dibuixos de Vittorio Scarpati que parlen sobre la seua experiència com a malalt de SIDA, o la sèrie de fotografies que Nan Goldin dedica al propi Scarpati i la seua parella, l’actriu Cookie Mueller.
.
La segona exposició porta per títol Cas d’estudi: 1989. IVAM i s’ha dut a terme a través de la investigació que ha desenvolupat el grup de treball del Centre d’Investigacions Col·laboratives (C.I.C.) sobre el procés de formació del propi IVAM.
La comissària ha comentat que “l’exposició mostra com s’estableixen els pilars de la Col·lecció de l’IVAM des de 1984, que és quan comença a gestar-se la idea del museu”. Cas d’estudi: 1989. IVAM inclou cartells d’algunes de les primeres exposicions del museu en 1989, com la dedicada a Joaquín Sorolla, Gabriel Cualladó o Antonio Saura, les notes de premsa, els tríptics publicitaris, les fotografies de les inauguracions i els muntatges, les actes del Consell Rector i altres documents que mostren que l’IVAM “va ser tot un exemple de modernitat per a l’època”
Cas d’estudi. 1989. IVAM ha sigut pensada també com una exposició viva que, a partir d’abril, acollirà xarrades, reunions i activitats.