L’IVAM presenta el concert “Tres improvisacions sonores a partir d’un quadre de Calduch”

Amb motiu de la clausura de la mostra sobre Rafael Calduch

Nota de premsa

Pdf Nota de Prensa Concierto JOP

València. L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) organitza el concert “Tres improvisacions sonores a partir d’un quadre de Calduch” a càrrec de JOP (Bartolomé Ferrando –veu & Truna- violoncel) el pròxim 11 de gener a les 12h en la Galeria 3 del museu. El concert se celebra amb motiu de la clausura de l’exposició ‘Rafael Calduch. Després de la mirada’, una mostra que reuneix una selecció d’obres de gran format realitzades entre 2011 i 2014 pel pintor (Villar del Arzobispo, 1943), un destacat artista que ha desenvolupat la seua labor des dels anys 60 fins a l’actualitat.

La música de JOP és una música improvisada, sense cap estructura prèvia. És una música que s’organitza sobre la base de l’escolta atenta del que l’altre fa. Escoltar atentament exigeix estar situat de ple en l’instant present, deixant a un costat qualsevol anotació de finalitat o qualsevol evocació o record. Escoltar atentament conté la capacitat d’escolta de la pròpia pulsió interna. Però per a improvisar no prou només amb saber escoltar. Cal construir en l’instant, sobre la base de l’escolta de l’altre, la teua pròpia grafia o la teua pròpia estructura, amb capacitat per a articular-se amb la forma proposada per l’altre, sense tapar-la ni ofegar-la en cap moment. Kandinsky deia que la improvisació es relacionava amb la interioritat i amb l’espontaneïtat. Tant una com una altra són ací precises. La primera facilita la troballa, mentre que la segona proveeix construccions curulles de sorpresa i de sorpresa.

Bartolomé Ferrando és un performer i poeta visual. Va estudiar música i filologia hispànica i actualment és professor titular de performance i art mitjança en la Facultat de Belles arts de València. Fundador de la revestisca Text Poètic, com performer ha participat en festivals i trobades celebrades a Europa, Canadà, Mèxic, Japó, Corea i Xile. Ha exposat la seua poesia visual i concreta en diverses ciutats d’Espanya, Itàlia i França. Forma part dels grups Flatus Vocis Trio, Taller de Música Mundana i Rojo, dedicats al desenvolupament de pràctiques creatives situades a mig camí entre la música, la poesia i l’art d’acció. A més de Text Poètic, ha publicat l’assaig Cap a una poesia del fer i el llibre teòric La mirada mòbil, a més de diversos enregistraments en MC, LP i CD i diversos vídeos de performance.

Truna (Andrés Blasco) ha centrat el seu treball des de 1995 en dues àrees principalment: la creació de nous instruments com lutier electrònic i composició d’un llenguatge sonor i musical particular, fruit de l’experimentació a partir d’instruments clàssics i instruments inventats. Aquests nous instruments funcionen com a escultures sonores que Truna també disposa com a instal·lacions interactives, convidant a l’espectador al fet que toc i interprete amb elles. Les seues instal·lacions o escultures sonores han sigut exposades en diversos museus. La seua faceta musical es va iniciar en 1982 amb el grup de post-rock “Carmina Burana” amb el qual va representar a València en la biennal de 1990 a Tessalònica (Grècia). Des de llavors fins avui ha format part d’altres grups de música experimental com “Fitzcarraldo”, “Torxa Amable”,”23 Ombres d’Amnèsia” i “JOP”. Actualment treballa en solitari musicant en directe antigues pel·lícules super 8, creant espectacles híbrids impregnats de Futurisme i Patafísica.

Galeria