La mostra de Carmela García reivindica el paper de la dona en l’espai públic
València. L’artista Carmela García i el director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, han presentat hui als mitjans la mostra site specific Carmela García. Imatges de(l) poder. Cartografia de l’invisible en un recorregut per la galeria 6 de l’IVAM. Una desena de fotografies de gran format, un mapa subjectiu amb documents, anotacions i fotografies sobre les associacions de dones que van sorgir a la fi dels anys 30 i un vídeo, protagonitzat per un equip de futbol de dones lesbianes, conformen l’exposició.
“A través dels projectes d’aquesta galeria de l’IVAM hem anat construint una cartografia diferent de la ciutat de València, amb aspectes com la transsexualitat de la qual parlaven Cabello-Carceller, la memòria en el cas de Xavier Arenós o ara la presència de les dones en l’espai públic amb Carmela García”, ha subratllat José Miguel G. Cortés. “El treball de Carmela García es caracteritza per ser seriós, molt reflexiu i per posar el focus en una part de la societat infravalorada, com és el cas de les dones i més encara de les que són lesbianes”.
L’artista ha explicat que per dur a terme aquest projecte ha partit del moment en què València va ser capital d’Espanya durant la guerra civil, i de les figures i associacions de dones de llavors per analitzar què queda d’elles en l’actualitat. Per això, ha fotografiat a diferents col·lectius com Dones de Frontera, Dones Lliures, Dones Progressistes, Les Heidis, Lesbian Band, Women in Black, Col·lectiu Joves Desobedients, Xarxa Feminista de Dret Constitucional, Associació de Dones Separades i Divorciades del País Valencià o l’Associació Brúfol.
Segons Carmela García: “Totes elles són hereves d’un tipus de dona molt combativa, molt moderna, hereves de tota aquesta lluita, de tota aquesta resistència al llarg del temps”.
El projecte es basa en tres eixos: les biografies d’algunes d’aquestes dones, utilitzades com a referències simbòliques mitjançant xicotets detalls engrandits de les seues pintures, les seues signatures, memòries inèdites, autoretrats o arxius; l’associacionisme representat per retrats de grups de dones que operen juntes com una manera d’ocupar l’espai públic i tindre així més presència cultural o política; i els espais i carrers de la ciutat com a creadors de sentit i de memòria.
García ha explicat com la primera fotografia que va realitzar per al projecte va ser la de la professora republicana Alejandra Soler, morta recentment, una dona “extraordinària i entranyable”, ha destacat l’artista. Figures, així mateix, com la de la poeta, anarco-sindicalista i lesbiana, Lucía Sánchez Saornil, creadora de l’associació Dones Lliures que encara segueix vigent, com es pot veure a la fotografia presa a algunes de les seues components actuals.
L’artista ha realitzat un treball de recerca, com ella emfatitza “no d’investigació”, per contactar amb totes aquestes dones i portar-les a espais reconeixibles de la ciutat, com les Women in Black, un col·lectiu pacifista a les que fotografia als peus de un dels ficus del Parterre, o la Lesbian band, una batukada formada per lesbianes que s’uneixen per fer-se més visibles i assagen “en un espai simbòlic de poder subvertit: sota un pont”.
La videoinstal·lació que es projecta al pis superior de la Galeria 6 comparteix títol amb l’exposició Imatges de(l) poder. Cartografia de l’invisible. En el vídeo es mostra una sala de juntes que representa l’espai de poder hegemònicament masculí, en el qual se situa posteriorment un grup de dones anomenades “Les Heidis”, que són un equip de futbol de lesbianes. Amb això l’artista realitza un joc visual per neutralitzar o subvertir aquest espai de poder.
L’exposició de Carmela García s’inaugurarà demà a les 20 hores després de la conversa prèvia, a les 19 hores, que l’artista mantindrà amb la conservadora del TEA de Tenerife Yolanda Peralta, gran coneixedora de la seua obra.