José Miguel G. Cortés: “L’IVAM creix amb una nova sala d’exposicions en la biblioteca”
‘Art modern en l’Espanya franquista. Llibres, revistes i documents’ és la primera mostra que acull la sala
PDF Nota presentació Sala Biblioteca
València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, ha presentat avui als mitjans de comunicació la nova sala d’exposicions de la biblioteca, un espai polivalent annex a la sala de lectura “que naix amb l’objectiu d’impulsar el coneixement, la recerca i l’educació”, segons ha destacat el director de l’IVAM.
“Avui és un gran dia perquè l’IVAM s’amplia amb una nova sala d’exposicions en la biblioteca. Aquesta obertura és un acte xicotet que té un gran contingut simbòlic perquè dóna senyals del tipus de museu que volem construir”, ha assenyalat Cortés sobre aquest nou espai que mostrarà exposicions basades en els fons documentals de l’IVAM i en els arxius d’artistes dipositats en el museu, a més d’organitzar activitats com a tallers, taules redones o presentacions de llibres.
‘Art modern en l’Espanya franquista. Llibres, revistes i documents’ és el títol de la primera exposició que acull la sala, que presenta els antecedents dels col·lectius artístics sorgits en la València de la dècada dels seixanta a través de documents pertanyents als fons de la biblioteca de l’IVAM i a dipòsits d’artistes com els arxius de Josep Renau, Jacinta Gil i Manolo Gil. Aquesta exposició complementa i amplia la informació sobre la mostra ‘Col·lectius artístics a València sota el franquisme’ que exposa el museu fins al 3 de gener en la Galeria 7.
La responsable de la Biblioteca i Centre de Documentació de l’IVAM, Eloísa García, ha resumit els objectius d’una biblioteca especialitzada com la de l’IVAM: “col·leccionar els materials que reflecteixen l’activitat creativa contemporània i els seus vincles amb el món editorial i dels arxius, convertir-se en lloc de reflexió i debat i dissenyar programes de divulgació d’aquests materials amb la finalitat d’arribar al major nombre possible de persones”.
En aquest últim aspecte és en el qual cal emmarcar aquest nou servei que l’IVAM posa en marxa i que permetrà “donar visibilitat als fons més especials i interessants de la col·lecció de l’IVAM”. Es tracta de peces valuoses que per les seues pròpies característiques i seguint criteris de preservació i conservació no solen estar accessibles en la sala de lectura. “També pretenem facilitar el contacte amb els visitants que habitualment no vénen a la biblioteca i que s’atrevisquen a franquejar aquesta porta”, ha destacat Eloísa García.
Primera exposició: ‘Art modern en l’Espanya franquista. Llibres, revistes i documents’
Entre els documents exposats destaca el catàleg de l’exposició organitzada pel MoMA sobre art espanyol en 1960, el catàleg de la Primera Biennal Hispanoamericana d’Art celebrada a Madrid en 1951, documents originals de la formació del grupo Parpalló, la revista Dau al Set editada a Barcelona pel grup artístic Dau al Set entre 1948 i 1956 o el cartell de l’exposició ‘Arte Normativo, Ateneo Mercantil de Valencia’ de 1960, la primera exposició conjunta d’art normatiu espanyol que va comptar amb la participació d’Equipo 57, Equipo Córdoba, Manuel Calvo, José Mª de Llaura, Isidoro Balaguer, José Martínez Peris, Monjalés i I. Sempere.
La conservadora de l’IVAM, Irene Bonilla, ha explicat que l’exposició està dividida en tres blocs ben definits. “El primer bloc, ‘Cites Col·lectives 1951-1960’, aborda un llarg periple d’internacionalització de l’art espanyol amb la participació en grans certàmens i en les principals biennals com la de Venècia, Sao Paolo o París, on els artistes espanyols van aconseguir gran nombre de distincions”, ha destacat. En 1958 Espanya s’inclou en un dels programes d’exposicions itinerants del MOMA, una fructífera relació que culmina en 1960 amb la inauguració de New Spanish Painting and Sculpture en el Museum of Modern Art de Nova York, exposició que va reafirmar la vàlua d’aquesta generació d’artistes.
En el segon capítol, ‘Revistes i textos influents’, es mostra com les revistes van ser el mitjà de comunicació cultural més destacat de l’època, el mitjà en el qual artistes i teòrics van plasmar les seues idees. “Especial interès tenen les revistes que van sorgir en el nucli dels grups artístics, com Dau al set o Arte Vivo que s’exposen ací”, ha recalcat Irene Bonilla.
L’últim bloc tracta sobre els ‘Grups artístics i artistes’ que sorgeixen en el nostre país a partir de 1948, cadascun d’ells amb les seues característiques pròpies, i que amb gran esforç van crear en diferents territoris de la península cercles avantguardistes com a alternativa artística davant la cultura imposada pel règim. L’any 1957 destaca el naixement de tres grups fonamentals: Grupo Parpalló, Grupo El Paso i Equipo 57.
L’exposició estarà oberta al públic fins a gener.