José Miguel G. Cortés: “l’exposició sobre la fotografia nord-americana en els anys 30 està de plena actualitat”

Caso de estudio. Fotografia Documental als Estats Units mostra la iconografia americana després de la Gran Depressió

Nota de premsa

PDF Nota Post Fotografia Documental IVAM_VAL

Valencia. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, ha presentat hui als mitjans de comunicació l’exposició Caso de estudio. Fotografia Documental als Estats Units. Anys 30 en una visita guiada a la galeria 3 del museu juntament amb el comissari de la mostra i conservador de l’IVAM, Ramón Escrivà.

El director de l’IVAM ha destacat que “l’exposició s’emmarca dins de la línia Casos de Estudio que està posant en valor i mostrant la riquesa de la Col·lecció del museu”. Després dels casos d’estudi dedicats a Bruce Nauman, Ana Peters i Grete Stern, l’IVAM presenta aquesta exposició que reuneix “una sèrie d’artistes que van destacar en l’àmbit de la fotografia als Estats Units, sense allunyar-se de les preocupacions socials de l’època en què van viure i que està, per tant, de plena actualitat”, ha assenyalat Cortés. “Es pot fer un gran treball artístic sense estar abstret o allunyat del que ocorre en el món”, ha resumit el director del museu.

L’exposició reuneix fotografies d’artistes com ara Walker Evans, Dorothea Lange, Gordon Parks, Ben Shahn, John Collier, Jack Delano, Russell Lee, Carl Mydans, Arthur Rothstein, John Vachon o Marion Post Wolcott que participaren en el programa de documentació de la Resettlement Administration / Farm Security Administration dels Estats Units entre 1935 i 1943, en tempos de la Gran Depressió, dirigit per l’economista Roy Emerson Stryker.

La mostra inclou 60 fotografies de la Col·lecció de l’IVAM i de la col·lecció personal del fotògraf Gabriel Cualladó donada al museu, fons de la biblioteca de l’IVAM i de l’archiu Josep Renau, juntament amb més de 100 negatius de la Biblioteca del Congrés de Washington. “La col·lecció de Cualladó donada a l’IVAM va desencadenar aquesta recerca que ha reunit més de 200 imatges que il·lustren en tota la seua complexitat les iconografies d’Amèrica en temps de la Gran Depressió”, ha destacat el comissari de l’exposició.

Ramón Escrivà també ha puntualitzat que “és la primera vegada que es du a terme un estudi d’aquest projecte de documentació en Espanya”. Un projecte que va registrar, a través de més de 270.000 imatges (de les quals s’han conservat 170.000), el drama rural dels grangers i camperols dels Estats Units castigats per la pobresa, l’endeutament i l’emigració, a més dels senyals d’identitat d’un país en el qual s’havia fet fallida el seu model de vida dels anys 20.

Per a contextualitzar els treballs exposats, la mostra inclou pel·lícules documentals, revistes il·lustrades de l’època com ara Life, Look, o Fortune i fotollibres, com el primer que va realitzar el MOMA de Nova York en 1938. Aquests mitjans van ser fonamentals en la difusió del projecte de documentació de la FSA, imprescindibles per a entendre la propaganda política de l’època, així com la formació de les iconografies de la Gran Depressió i de la cultura popular americana.

Sobre el gegantesc treball de documentació que van dur a terme els fotògrafs, el comissari de l’exposició ha insistit a destacar que van concebre el seu treball “com un registre de la realitat a través d’imatges directes on els protagonistes eren les classes populars”.

Per últim, el comissari ha recalcat que “l’IVAM va ser un dels primers museus a apostar per la fotografia com a disciplina artística en la Col·lecció”. Així, la Col·lecció de Fotografia i Fotomuntatge de l’IVAM presenta una particular revisió de la Història de la Fotografia a través de quasi 6.000 peces.

El director ha aprofitat la presència dels mitjans per a demanar que es trasllade una imatge positiva del museu en el qual s’està duent a terme un gran esforç per a oferir un complet programa d’activitats i exposicions. Cortés ha subratllat que “l’IVAM com a institució està per damunt dels seus directors passats, presents o futurs” i ha advocat per la col·laboració de la premsa amb la finalitat de que les exposicions i el treball museogràfic centren l’atenció. “L’IVAM és de tots, de tota la Comunitat Valenciana”, ha conclòs el director de la pinacoteca.