El nou programa educatiu de l’IVAM inclou danses urbanes, tallers de consciència ambiental i projectes en el medi rural
• El nou programa educatiu de l’IVAM inclou danses urbanes, tallers de consciència ambiental i projectes en el medi rural
• El Museu aposta per activitats en sala entorn de les seues exposicions, experiències dissenyades per al barri del Carme i una línia de projectes que s’estenen per tot el territori
• El 7 de setembre es presenta la programació a la comunitat docent amb una xarrada performativa a càrrec de Lluc Mayol i Gabriela Halac
València (05.09.23). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta el pròxim 7 de setembre el programa educatiu per al pròxim curs 2023-2024 amb novetats com ara danses urbanes, tallers de consciència ambiental i altres propostes que es consoliden com el projecte dirigit a majors de 55 anys o la biblioteca escolar itinerant.
El programa, dividit en cinc grans àrees d’acció, inclou propostes viscudes en sala sobre les exposicions, accions formatives per a docents, experiències dissenyades per al barri del Carme i una línia d’activitats més enllà del Museu en tot el territori valencià. L’objectiu és generar valuoses experiències de coneixements compartits i aprenentatges crítics.
Dins dels projectes dissenyats a partir de les exposicions i de la col·lecció del Museu, sorgeix una proposta de danses urbanes dirigida a alumnat d’Educació Secundària i Batxillerat. La coreògrafa i ballarina Julia Zac i la mediadora cultural Elena Sanmartín revisaran els orígens dels balls urbans i els qui els van popularitzar en el marc de la mostra popular, i es crearà una gran pista oberta. Sobre aquesta mateixa exposició, l’equip de mediació ha preparat una activitat per a reflexionar sobre l’anomenat art del poble i els seus estereotips.
La mostra sobre l’artista nigeriana Otobong Nkanga també inspira un taller per a educació primària sobre la terra i la necessitat de preservar els seus recursos naturals.
L’alumnat d’Infantil podrà gaudir de les possibilitats infinites del joc i la creació a través de materials inusitats, com els rebutjos que generen els visitants o les vitrines que s’utilitzen per a exposar les obres d’art. Una altra proposta presenta visites dinamitzades amb ulleres ‘crítiques’ per a mirar més enllà dels grans genis de la història de l’art.
Entre les activitats que s’hi consoliden destaca ‘Els grans de l’IVAM’, un grup resident de visitants sèniors (majors de 55 anys) interessats a ampliar el coneixement sobre història de l’art contemporani i creació artística.
Més enllà del Museu
L’IVAM consolida, en aquest nou curs, un treball específic en residències socioeducatives per a menors d’edat en conflicte amb la llei. Aquest projecte s’emmarca en la línia d’intervenció educativa de Club Collage, un taller dirigit per l’artista Alberto Feijóo que es desenvolupa en centres penitenciaris de la Comunitat Valenciana.
En el territori rural, l’IVAM prossegueix en l’obstinació que té per acostar l’art a través de propostes de mediació artística a partir del programa ‘Confluències’, les intervencions artístiques als municipis de la Ruta 99.
Així mateix, l’IVAM continua amb projectes educatius dissenyats específicament per al barri del Carme, el context en el qual s’assenta. És el cas de ‘L’extraordinari!’, que proposa trencar la concepció clàssica d’activitat extraescolar i ‘Moguda!’, la biblioteca escolar itinerant, que ha començat a expandir-se a altres barris de la ciutat.
Paral·lelament, l’IVAM també inclou en el pla educatiu accions formatives dirigides expressament a la comunitat docent, així com un banc de recursos pedagògics atemporal i d’accés gratuït.
Presentació programa educatiu
El pròxim 7 de setembre, a les 11 hores, l’IVAM presentarà el programa educatiu en una reunió dirigida a docents i educadors. Durant la jornada Lluc Mayol i Gabriela Halac activaran ‘La biblioteca negra’, un projecte a partir de llibres marginats i rebutjats que no han sigut llegits ni, probablement, ho seran mai. Aquesta xarrada performativa indaga entorn de la destinació de les biblioteques i reflexiona sobre les nocions de llibre-cos o llibre-performance.