Taller d’artista

Anna Malagrida. El pes de les cendres

TallersIVAM Centre Julio González

Elaborar un projecte específic EL PES DE LES CENDRES en la Galeria 6 de l’IVAM.

A través del conveni de col·laboració entre l’IVAM i la Universitat Politècnica de València, la Facultat de Belles Arts de Sant Carles ofereix el taller d’Anna Malagrida que es planteja en paral·lel a la seua exposició en l’IVAM, que estarà en exhibició fins al pròxim 24 de febrer de 2019.

El taller forma part de l’exposició “El pes de les cendres” d’Anna Malagrida i consta d’una sessió el dia 8 de febrer, en la qual es visitarà l’exposició amb l’artista que, a continuació, explicarà la producció de la mostra tenint en compte la seua trajectòria i modus operandi de treballar.

Dates: 8 de febrer de 2019
Horari: De 16 a 18h
Lloc: IVAMlab
Nombre de places: 15

Dirigit a Estudiants del Grau en Belles arts, Grau en Disseny i Tecnologies Creatives, Màster en Producció Artística, Màster en Arts Visuals i Multimèdia de la Facultat de Belles Arts de la UPV.

Matrícula. Gratuïta.

Inscripció. Enviar correu electrònic amb les dades personals i escrit de motivació a bellas.artes.cultura@upv.es, indicant en l’assumpte: “curse Elaborar un projecte específic. El pes de les cendres”.

Certificats. En finalitzar el curs s’atorgarà un certificat acreditatiu de l’assistència.

Informació
Vicedeganat de Cultura
Facultat de Belles Arts de Sant Carles (Edifici 3N)
Universitat Politècnica València
Camí de Vera, s/n. 46022 VALÈNCIA
Tel. 96 387 72 21
www.culturabbaa.webs.upv.es

 

Manifestacions de l’energia i transformació de la matèria. Entre l’entropia i el infralleu.

Podria ser l’alta entropia en el procés de transformació de la matèria una imatge premonitòria, una al·legoria d’un col·lapse o d’una agonia del nostre món? Quanta energia es desprén de les falles? Quant pesen les seues cendres?

Aquests treballs són reflexions, propostes plàstiques, que naixen de l’observació d’un cicle que té lloc durant la festa fallera. L’interés se centra en la transformació física d’alguns elements, en com els blocs de poliestiré que serveixen per a fabricar els ninots es transformen finalment en cendra. Un procés que es revela amb moments que resulten ser d’alta entropia, especialment durant la Cremà i la gestió dels residus i de les cendres. L’entropia és un concepte que naix de la física, és una magnitud que indica el grau de desequilibri d’un sistema i es refereix a aquella energia que no pot ser utilitzada com a treball.

Mitjançant la descontextualització i l’alteració del relat habitual, s’obrin noves línies de reflexió i relació sobre qüestions com són la memòria i la transformació de la matèria; la identitat cultural i l’entropia. Es dona cabuda a una altra manera d’avaluar la festa establint la cohesió social o la bellesa, beneficis que són patrimoni immaterial de la humanitat, com a elements a ponderar. Però per a pesar-los necessitaríem un altre tipus de balança, Quant pesa la resplendor del foc? Quant pesen els records? Marcel Duchamp va inventar el concepte de infralleu (inframince) que li servia per a mesurar aqueixa energia a penes perceptible (l’immaterial) i que es malgastava en xicotetes situacions o accions quotidianes (la calor d’un seient que s’acaba de deixar).
El pes de les cendres es mou entre aquests dos conceptes, d’allò xicotet allò gran, del material a l’immaterial, del local al global.

Professorat
Anna Malagrida (Barcelona, 1970).
Viu i treballa a París. Anna Malagrida utilitza fonamentalment la fotografia i el vídeo per a explorar i recrear, a través d’una observació atenta, la nostra experiència quotidiana i l’equilibri inestable entre el privat i el públic. L’artista abandona la representació de la realitat i apel·la en canvi a la nostra fantasia: ens convida a projectar-nos sobre la superfície de les seues imatges i a generar nostres propis continguts visuals dins i fora d’aquestes. Com per la seua pròpia gravetat, en el treball de Malagrida la ciutat queda transformada en teatre, escenari idoni per a narrar la fràgil relació de l’ésser humà amb el seu entorn. L’artista primer examina i després ens insta a mirar sense ser vistos. Des d’una proposta lúcida i sense pretensions, l’obra d’Anna Malagrida sedueix, reconcilia i ens situa entre el visible i l’invisible.

Directora
Laura Silvestre García.