Presentació del llibre “Arte y Cine. Movimientos artísticos tras 1945”

AltresCinemaIVAM Centre Julio González

El Perro Andaluz (Luis Buñuel, 1929) és una obra mestra, una pel·lícula essencial per a comprendre les relacions entre l’art i la cinematografia del segle XX. Però trobar-li-la, una vegada i una altra, en textos i documents, com l’exemple d’aquest idil·li, pot resultar esgotador. Sembla que hem establit una barrera en aquest cas i en la resta d’experiments fílmics de les avantguardes artístiques, per a no aprofundir en la fructífera, encara que complexa, relació entre el cinema i l’art després de 1945. Com si el límit d’aquest període, haguera establit les bases d’un cinema autònom i d’assaig, alié a les derives del mercat i del cinema mainstream.

El llibre Arte y Cine. Movimientos artísticos tras 1945, pretén llançar una mica de llum sobre aquesta qüestió, mentre examina les derives i les principals figures que han compartit les arts i la cinematografia en el seu trajecte cap a la contemporaneïtat. Un camí que afronta les reflexions de moviments seminals com la Nouvelle Vague (Godard, Vardà, Marker, Rivette), l’Expressionisme Abstracte (Pollock), el Op Art (Vasalery, Albers, Riley) o el Pop Art (Warhol, Morrisey, Lester), els ressons del qual ressonen fins als nostres dies en l’obra d’artistes i cineastes com Stanley Kubrick, Georgina Starr, Larry Clark, William Kentridge, Tim Burton o Alex Garland. Fins als llocs de transformació del medium cinematogràfic, on la història dels mitjans i la història cinema, aborden la seua evolució digital (Trumbull, Whitney, Brackhage) i la seua connexió amb les tècniques actuals de la Postfotografia (Wall, Deutch, Crewdson) i el matte painting (Dawn, Yuricich).

La presentació del llibre serà a càrrec del Degà de la Facultat de Belles Arts de la UMH, José Vicente Martín; la comissària i crítica d’art Johanna Caplliure; el director de l’editorial Cinestesia, Miguel Herrero, i el co-editor del llibre, Dr. Mario-Paul Martínez.