Treballadores de la llar en la pantalla. La Filmoteca

En el marc de l'exposició 'En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures'

CinemaConversesIVAM Centre Julio González

El cicle Treballadores de la llar en la pantalla sorgeix com una col·laboració entre l’IVAM i la Filmoteca amb motiu de l’exposició En una casa. Genealogia del treball de la llar i les cures d’Ana Penyas i Alba Herrero. El cicle aborda, des de diferents mirades, la realitat de les treballadores de la llar i les cures en diferents temps i contextos.

A la dècada de 1960, dins del context espanyol, van ser abundants les pel·lícules en què la figura de l’empleada de la llar, amb populars actrius com Gracita Morales, era protagonista. Representava la tensió pròpia del franquisme i el desenvolupament entre present i passat, entre el camp i la ciutat, les tensions d’un canvi de model en forma de caricatura, l’èxode rural i la migració a Europa. Alhora, la de treballadora de la llar era una de les escasses professions femenines que es veien en escena. Si vas a París mostra, a través del documental, l’experiència de vida d’un grup de dones de Polinyà del Xúquer (València) que van migrar a París, on van ser treballadores de llar i cura.

A partir de la Transició el treball de llar i cura perd protagonisme al cinema i no és fins a l’actualitat quan reapareix, fent-ho des d’una mirada crítica al model social que representa aquest treball. L’escala geogràfica s’amplia i el neoliberalisme i la crisi global de cures travessa les formes i les condicions del treball de la llar, tant al nostre context com a altres latituds. El cicle inclou pel·lícules com Libertad, on apareixen amb nitidesa les dinàmiques de migració del sud global al context europeu i les desigualtats socials que reprodueix el model actual. També s’hi inclouen Room without a view o Una segunda madre que mostren la realitat d’aquest treball en altres contextos.

Programa

Si tu vas a París (2013), de Jacquie Chavance i Guillaume Mazeline, amb l’assessorament històric de Bruno Tur.
Dijous 30 març, 20.00 h. Presentació de la pel·lícula i el cicle a càrrec de Bruno Tur juntament amb Ana Penyas i Alba Herrero. Col·loqui

Room without a view (2021), de Roser Corella.
Divendres 31 de març, 20.00 h. Presentació de la pel·lícula i col·loqui a càrrec de Roser Corella i les comissaries Ana Penyas i Alba Herrero
2a projecció: dimarts 4 d’abril, 18:00 h.

Una segunda madre (2015), d’Anna Muylaert.
Dimecres 5 d’abril, 18.00 h i dijous 6, 20.30 h

El adiós (2015) + Libertad (2022), de Clara Roquet.
Dimecres 12 d’abril, 18.00 h i divendres 14, 20.15 h

Las que tienen que servir. El cine de chachas del franquismo y la Transición y el servicio doméstico.
Conferència fílmica d’Eider de Dios.
19 d’abril, 19:00 h. Saló d’actes del Col·legi Major Rector Peset, Universitat de València