L’IVAM destaca obres de dones artistes de la seua col·lecció en ‘IVAM Shots’
Cindy Sherman, Gillian Wearing o Carmen Calvo són algunes de les creadores destacades, i les seues obres són comentades en la segona entrega d’‘IVAM Shots’
L’IVAM destaca obres de dones artistes de la seua col·lecció en ‘IVAM Shots’
València (27.04.20). L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta una nova selecció d’algunes de les obres més rellevants de la col·lecció del museu realitzades per dones artistes. Es tracta de la segona sèrie d’‘IVAM Shots’, una iniciativa en què els mateixos comissaris i conservadors de la institució trien una obra icònica, en aquest cas creada per una dona, i la comenten en 100 paraules a través de la pàgina web del museu.
La col·lecció de l’IVAM té peces de 284 dones, la qual cosa representa un percentatge del 14 %. El compromís del museu amb la visibilització de les dones es manifesta no sols en la seua línia expositiva, sinó en una política d’adquisició d’obres d’art que pretén augmentar la presència de creadores en la col·lecció i reduir la bretxa de gènere que hi ha.
Entre les obres que conformen aquesta selecció femenina d’‘IVAM Shots’ s’inclou ‘Rock ‘n’ Roll 70’ (2015) de la britànica Gillian Wearing (Birmingham, 1963), en la qual reflexiona sobre la identitat personal i la seua percepció sobre les transformacions en l’aparença de l’ésser humà produïdes pel pas del temps, però també per les circumstàncies vitals.
Els conservadors de l’IVAM també han triat un foto-llibre de Margaret Bourke-White (Nova York, 1904 – Stamford, EUA 1971), la primera fotògrafa estrangera que la Unió Soviètica va autoritzar per a retratar la gesta del Primer Pla Quinquennal estalinista. Una de les imatges potser més fascinants del segle XX mostra aquesta artista en la part alta de l’edifici Chrysler preparant-se per a fotografiar la ciutat de Nova York enfilada en una de les seues gàrgoles metàl·liques, una metàfora del nou model de dona que aquesta intrèpida autora va encarnar com poques en la seua època.
En aquesta segona entrega d’‘IVAM Shots’ no podia faltar una de les icòniques fotografies de Cindy Sherman en les quals l’autora utilitza la càmera per a retratar-se a si mateixa adoptant multitud de clixés. Es tracta d’una de les seues sèries més rellevants, ‘Untitled’, en què desenvolupa escenes que ens remeten visualment i narrativament al cine negre americà dels anys quaranta i cinquanta en què la mateixa Sherman, caracteritzada, vestida i maquillada, utilitza el seu cos com un objecte més d’attrezzo.
Els experts del museu també han triat una obra de la valenciana Carmen Calvo, Premi Nacional d’Arts Plàstiques en 2013. ‘Recopilación’ (1977) és un exemple de la tendència a l’acumulació i la repetició rítmica que associem al treball d’aquesta creadora des que va començar a destacar com a artista en la dècada dels setanta del segle passat.
La selecció continua amb un fotomuntatge de Grete Stern (Elberfeld, 1904 – Buenos Aires, 1999) de la sèrie ‘Sueños’, en què retrata dones tancades, en perill, amb dificultats, aclaparades, assetjades, patint o subtilment iròniques davant de situacions relacionades amb els homes, el matrimoni o la vida domèstica. Aquests fotomuntatges els componia utilitzant xicotetes maquetes que muntava a manera d’escenaris teatrals, jugant amb la col·locació de figures, fons, llums i ombres, i després fotografiava.
Altres formats que tenen cabuda en aquesta selecció d’obres és un cartell de Valentina Kulagina (Rússia 1902–1987), una dona clau en el desenvolupament de l’avantguarda soviètica que va tindre una àmplia trajectòria com a dissenyadora de cartells i publicacions i va exhibir el seu treball en diverses exposicions a Rússia i Europa.
La il·lustradora, pintora i dibuixant d’avantguarda Marie Čermínová, més coneguda com a Toyen (Praga, 1902-París, 1980), també forma part d’aquesta llista. En 1934 il·lustra ‘Nas svet’ (El nostre món), un llibre dedicat al públic infantil amb estètica figurativa que busca un llenguatge modern de fàcil interpretació.
L’artista palestina Rula Halawani (Jerusalem, 1963) tanca aquesta selecció d’‘IVAM Shots’ en femení amb una fotografia de la sèrie ‘Negative Incursions’ presa un mes després de l’ocupació israeliana d’una de les zones de Palestina. Halawani posa en pràctica la seua formació i treball com a fotoperiodista reflectint a través de les seues obres les conseqüències del conflicte, així com la seua experiència vivencial en el seu propi lloc d’origen.
A través del projecte ‘IVAM Shots’, englobat en el programa ‘#IVAMdesdecasa’, el museu pretén acostar la col·lecció del museu als usuaris a través de la seua pàgina web (/) i difondre el valor dels seus fons, un patrimoni de més de 12.000 obres d’art que atresora fruit de contínues adquisicions i donacions des que va obrir les seues portes l’any 1989.