Conferència de Henry Rousso, organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

CàtedraIVAM Centre Julio González

Conferència a càrrec de l’historiador francès Henry Rousso organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI.

Henry Rousso és un dels historiadors que va inaugurar el camp de recerca historiogràfica sobre el temps present, i va participar, en aquest marc, de la creació del Institut d’Histoire du Temps Présent al començament dels anys 1980, institut que va dirigir entre 1994 i 2005. Les seues primeres recerques van ser sobre la història de la Segona Guerra Mundial, especialment sobre la col·laboració francesa i el règim de Vichy i el procés de purgues de la postguerra. Després es va dedicar a la història de la memòria col·lectiva i dels usos del passat. Entre els seus llibres es destaquen Le Syndrome de Vichy, Paris, Seuil, 1987 (reeditat en 1990); Vichy, un passé qui ne passe pas- amb Éric Conan (París, Fayard, 1994; reed. augmentada en Gallimard, 1996); Vichy. L’Événement, la mémoire, l’histoire, Paris, Gallimard/Foli-Histoire, 2001 i Le régime de Vichy (París, PUF, 2007). Henry Rousso participa activament en diferents comissions científiques de llocs de la memòria de l’holocaust (el Memorial de la Shoah a París, el Museu-Memorial de Buchenwald, el Museu de la Segona Guerra Mundial de Gdansk).

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directors: Juan Vicente Aliaga / Vicente Sánchez-Biosca

La vida de les imatges en la cultura contemporània desborda els espais tradicionals (materials i immaterials) en què aquestes van ser capturades en el passat, fins i tot en el recent. Els seus gèneres i registres, els seus àmbits de circulació, les seues migracions incessants donen la sensació d’oferir una experiència verge del real al mateix temps que, en aparent paradoxa, exhibeixen un orgull tecnològic res fingit.

Ara bé, per molt que els estudis d’Història de l’Art, Belles arts, Periodisme i Comunicació Audiovisual hagen tractat d’adaptar-se a les exigències d’aquest estat de coses, la labilitat de les fronteres entre creació i reflexió, tecnologia i art, mitjans de comunicació i imaginari col·lectiu, entre unes altres, exigeixen àmbits de reflexió i debat més dúctils que els propis de les carreres universitàries i la recerca tradicional. D’altra banda, a diferència de la filologia clàssica, la paleografia, l’exègesi de textos escrits, la imatge encara presenta un desajustament entre el seu impacte (emocional, conceptual, polític, memorístic) i els instruments posats en pràctica per a analitzar-la.

L’objectiu de la Càtedra Estudis Artístics, sorgida de la col·laboració entre la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, la Univerdad Miguel Hernández i l’IVAM, consistirà a animar aquesta reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, açò sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en el si de l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.