Rogelio López Conca: “s’ha considerat la ciutat com una mercaderia i comença a haver-hi una reacció”
L’exposició RADICAL GEOGRAPHICS presenta un nou 'mapa' de València i qüestiona l’imaginari col·lectiu
Pdf Nota de Premsa Presentació RADICAL GEOGRAPHICS
València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, ha presentat hui als mitjans de comunicació l’exposició RADICAL GEOGRAPHICS. Rogelio López Cuenca, en una visita guiada amb l’artista i amb la coordinadora de la mostra, Teresa Millet.
L’exposició aplega una sèrie de projectes desenvolupats per Rogelio López Conca des de finals dels anys 90 fins a l’actualitat que tracten d’elaborar un altre discurs a través d’obres preexistents. En aquest projecte expositiu l’artista malagueny se centra en València, elaborant ‘una altra’ geografia de la ciutat, un mapa de ruta que passa per la història, la memòria, l’Horta, el Cabanyal, les Falles, els grans esdeveniments, els arquitectes-estrella o el turisme, per a evidenciar un teixit fet de polítiques de dominació. “L’espectacle de Matrix en que han convertit València oculta els conflictes de la ciutat”, ha destacat l’artista.
En la presentació, José Miguel G. Cortés ha assenyalat que l’exposició és important per a l’IVAM “per la seua estreta vinculació amb la ciutat de València”. També ha incidit en l’important treball de col·laboració entre el museu i la Universitat Politècnica de València (UPV), ja que un grup d’estudiants ha col·laborat amb Rogelio López Cuenca en l’elaboració del projecte No/W/Here: Valencia que forma part de l’exposició.
RADICAL GEOGRAPHICS també és fruit de la col·laboració entre l’IVAM i Heineken Espanya. Pablo Maza, director de Relacions Institucionals de Heineken Espanya, ha destacat que l’exposició aplega valors com ara “innovació, avantguarda, cultura i València que són els que ens uneixen”, i ha manifestat la intenció de la firma cervesera de continuar donant suport a les arts plàstiques i la cultura.
L’artista ha explicat que el títol de l’exposició al·ludeix a la revista National Geographic com a metàfora del projecte, ja que “treballem des de dins del món mateix de l’espectacle per a experimentar altres narratives que qüestionen l’autoritarisme tradicional”. L’adjectiu ‘radical’ evoca les anomenades geografies crítiques; les ‘altres geografies’, aplicades a aprendre a mirar allò que no es veu, a l’anàlisi de la producció d’espais, desvelen el caràcter ideològic de la metodologia geogràfica.
“Tots els projectes tenen un caràcter col·lectiu i estan construint una nova cartografia treballant des del territori”, ha assenyalat l’artista malagueny. L’últim d’aquests treballs és No/W/Here: Valencia en què l’artista desconstrueix alguns mites associats a la ciutat per a crear un nou mapa fragmentari: “renunciem a una visió total, treballem sobre distints llocs i el significat final depén del lector”.
L’artista malagueny s’apropia d’icones que no són seues i les recontextualitza desplaçant els seus significats. En definitiva, els dóna un sentit social perquè López Cuenca vol anar contra els poders que dominen el món, contra l’establishment. “S’ha considerat la ciutat com una mercaderia i comença a haver-hi una reacció”, és l’explicació de López Cuenca a la consciència d’intervenció ciutadana que respon contra les polítiques liberals.
En aquest context, l’exposició també qüestiona l’impacte turístic com a radical transformador de la vida en obres com la videoinstal·lació ‘Nerja Once’, la identitat i les memòries col·lectives en treballs com ‘Malagana’ o ‘Málaga 1937’, l’extraterritorialitat del Sàhara Occidental en el vídeo ‘Historia de dos ciudades’ o la privatització del port de Valparaíso per Pinochet en ‘Valparaíso White Noise’. Tots aquests projectes d’investigació són intervencions temporals, amb mètodes col·laboratius -projectes en equip- i amb la participació del públic. “Els distints punts de vista per a investigar parteixen dels interessos del mateix grup de treball”, ha destacat l’artista.