El programa Art i Context de l’IVAM és un projecte bianual que es compon d’actuacions, produccions, tallers, xarrades, converses, nous formats d’investigació i producció de la pràctica artística i pensament contemporani. Curat per un equip convidat per la institució, Art i Context es proposa com un diàleg entre la nova producció de projectes artístics seleccionats per l’equip curatorial i el públic actiu del context. Com a cos annexat a la institució, Art i Context es planteja com un procés d’intercanvi entre els recursos institucionals (col·lecció, exposicions, departaments, sabers), les veus convidades (artistes, crítiques, comissàries, artesanes, pedagogues) i espais d’intervenció (museu, web, catàleg).
Art i Context funciona com una conversa entre els artistes seleccionats, l’equip curatorial i altres veus convidades: un acompanyament a cinc projectes amb el qual pensar la contemporaneïtat, el context i l’activació oberta del diàleg. La presencialitat pública es planteja com una connexió entre la investigació interna i el públic local i internacional. El programa finalitza amb un acte expositiu en el qual es presentaran els projectes artístics resultants del procés d’investigació i accions que es duguen a terme al llarg d’estos dos anys.
En definitiva, el propòsit d’Art i Context és la creació d’una xarxa de converses per a activar intercanvis de sabers entre l’escena local i internacional. Una sèrie d’intercanvis que assumixen treballar el context sense una posició hermètica i situant els cossos com eixos d’escolta: una transferència de dades i afectes pensats des de les presencialitats i pràctiques contemporànies.
La primera edició es va dur a terme entre els anys 2021 i 2023. El primer equip curatorial convidat van ser Carles Àngel Saurí, Ali A Maderuelo i Julia Castelló, que van dissenyar la metodologia del programa i la selecció del grup d’artistes. El primer grup d’artistes va ser format per Darío Alva i Diego Navarro, Claudia Dyboski, Marina González Guerreiro, Álvaro Porras i M Reme Silvestre. A partir de desembre de 2021, la coordinació va continuar amb Ali A Maderuelo i Julia Castelló i, a partir d’abril del 2022, s’incorpora a l’equip Elena Santamaría per a dissenyar i coordinar la línia d’educació.
La segona edició del programa (2023-2025) continua amb el comissariat d’Ali A Maderuelo i Julia Castelló i la coordinació de la línia d’educació d’Elena Sanmartín. En esta segona edició, s’ha continuat buscant oferir una panoràmica interdisciplinària de l’estat de la qüestió de les arts en el context valencià actual. Els artistes seleccionats són Bella Báguena, Pablo Bolumar, Juan de Dios Morenilla, Marco Henri, Sandra Mar i Gema Quiles. Esta segona edició d’Art i Context ha posat el focus d’atenció a qüestionar la definició de “art”, els seus límits i connotacions, posant en relació amb creadors provinents de camps que tradicionalment formen part de les “belles arts” com la pintura o l’escultura, amb uns altres que transiten camins com el disseny industrial, el sonor o la performance.
Llegir més Llegir menys