L’IVAM repassa la figura del ‘performancero’, poeta i activista contracultural Miguel Benlloch
Assajos sobre ‘lo cutre’. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch reuneix accions, objectes, textos i documents que compilen el seu pensament crític i transgressor
La directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), Nuria Enguita, i els comissaris Alejandro Simón, Joaquín Vázquez i Mar Villaespesa, han presentat
hui als mitjans la mostra Assajos sobre ‘lo cutre’. Lectures de l’Arxiu Miguel Benlloch que repassa la trajectòria com a creador, poeta i activista d’aquest autor d’orígens valencians. «Miguel Benlloch va ser moltes coses: ‘perfomancero’ i poeta, pacifista, ecologista, artista de carnestoltes, xerraire de la disfressa, queer abans del queer, crip abans del crip, insubmís, anticapitalista, antifranquista, anti-OTAN…», ha explicat la directora Nuria Enguita. Però abans de res és un artista que «va començar a treballar des de la militància política antifranquista en la dècada dels setanta, una condició política que mantindrà en qualsevol de les seues pràctiques artístiques al llarg de tota la seua trajectòria».
L’exposició reuneix en la galeria 3 de l’IVAM una àmplia selecció del treball de Miguel Benlloch procedent del seu Arxiu que també es pot consultar a la sala: accions, objectes, textos i documents.
Núria Enguita ha destacat que «la mostra és un repàs a aqueixes maneres de fer, sempre col·lectius, d’aquest creador, poeta i activista nascut a Granada de pares valencians, que ha posat en el centre el debat i el qüestionament de les categories binàries i heterocentradas». Un pensament «des del cos i l’escriptura» que ofereix una primerenca mirada crítica a la identitat i no sols en el que té a veure amb el sexual. Com ha explicat la directora del museu, el títol de l’exposició, Assajos sobre ‘lo cutre’, «es refereix a un moment en el qual la militància política comença a assajar amb el cos i la veu, i a convertir «lo cutre» en una eina dissident de la norma i de desacatament a la forma».
En referència a aquest concepte, Alejandro Simón ha subratllat que «‘lo cutre’ acompanya tot el treball de Miguel Benlloch i opera des de la resistència». És un terme «que ressent al normatiu visibilitzant la precarietat de la terminologia de la diferenciació sexual i catalogació de gènere i ho fa des de la condicions materials i de producció que visualitza en les seues propostes». Sobre l’exposició ha assenyalat que «para atenció sobre l’escriptura de Miguel Benlloch i, en aqueix sentit, una de les peces que inicia aqueixa plantejament és SIDA DONA, una de les primeres vegades que es visualitza la pandèmia del VIH en l’estat espanyol».
El catàleg que acompanya la mostra també reuneix els seus textos que «apareixen de diferents formes: des de poesia o escolta musical fins a una conjugació amb el cos, des d’un pregó de setmana santa a l’activisme polític que desenvolupa», afig Alejandro Simón. La publicació inclou textos de Miguel Benlloch, dels comissaris i de tres autors: Mª José Belbel, Paula Pérez-Rodríguez i José Luis Ortiz Nuevo. A més, incorpora intervencions dels artistes inclosos en l’exposició que posen en relació els seus treballs amb els de Miguel Benlloch.
«Otrosyyo és una d’aquestes formes que apareixen en l’arxiu de Benlloch», ha continuat Alejandro Simón, «en el qual trobem un enorme entramat de col·laboracions como a part fonamental d’aquest arxiu i de la seua pròpia manera de pensar i escriure, sempre des de la col·lectivitat. Des d’aquesta manera de fer el seu treball i d’estar en el món s’han realitzat cinc noves col·laboracions amb amistats i noves amistats per a llegir l’arxiu. D’una manera o d’una altra estan en diàleg des d’escriptura, veu i cos amb el llegat que Benlloch ens deixa».
Sobre aquestes col·laboracions, Nuria Enguita ha comentat que l’IVAM «vol ser casa col·lectiva, lloc de trobada i conversa;
i per això els materials de l’Arxiu s’activen, mitjançant el treball d’altres artistes que han creat obres ex profeso en diàleg amb les de Miguel Benlloch. Són Equip re, Julio Jara, Guille Mongan, Álvaro Romero, María Salgado i Fran MM Cabeza de Vaca; persones que ho van conéixer o que es van veure fascinades en conéixer el seu treball».
La mostra, que s’emmarca en la línia de l’IVAM de presentar projectes crítics que analitzen des de les pràctiques estètiques les diferents exclusions en el museu, s’inaugura demà dijous 11 de novembre a les 20h amb la performance Somni Amb tu de Julio Jara. I el divendres a partir de les 19’00h es presenten altres dues performances a càrrec del flamencòleg José Luis Ortiz Nuevo i del cantaor Álvaro Romero. Al gener s’ha organitzat un taller, coordinat per Alejandro Simón, a partir del qual l’exposició s’ampliarà a la sala de la biblioteca.