Kara Walker. Burning Village

Col·lecció Michael Jenkins i Javier Romero del MACA

ExposicióIVAM Centre Julio González

Esta exposició, fruit de l’acord marc de col·laboració subscrit amb el MACA, i comissariada per Rosa Castells, planteja un recorregut per la trajectòria de les darreres quatre dècades de Kara Walker.

L’obra de Kara Walker (Stockton, Califòrnia, 1969) aborda temes de violència, identitat, raça i sexualitat en el context de la ferida psicològica encara vigent causada pel tràgic llegat de l’esclavitud, i presenta una visió crítica del passat històric que examina els estereotips racials i de gènere en la nostra societat actual.

Coneguda pel seu treball de siluetes retallades en paper, inspirades en la tradició històrica dels retrats d’ombres victorianes, en el teatre d’ombres o en les llanternes màgiques, Walker utilitza, en treballs de gran bellesa formal, el llenguatge de la sàtira i els arquetips per a revelar les contradiccions del concepte que una nació té de si mateixa, al mateix temps que mostra una mirada subversiva molt lúcida sobre les al·lusions historicoartístiques que influeixen en les seues obres.

Des del començament de la seua carrera, els personatges de Walker han protagonitzat escenes caracteritzades pel caos desenfrenat i l’humor negre per a abordar qüestions de raça, identitat, poder i desig, utilitzats com a sistemes d’opressió i subjugació a través de segles i continents. L’esclavatge, el sexe o la injustícia social són alguns temes protagonistes de les seues obres. «Sempre estic reflexionant sobre l’estat dels esdeveniments actuals i la superposició del que és històric i mític», afirma Walker.

A través del dibuix, el gravat, l’escultura, el vídeo i la instal·lació, l’artista investiga sobre les narratives i els mites als Estats Units i com s’han explicat: històries mal recordades, perpetuacions còmplices i ruptures violentes. Tots estos mitjans li serveixen per a explorar la representació de la noció de raça en l’art modern i contemporani, així com la necessitat d’establir noves narratives que desafien la manera com mirem i entenem la història. Les imatges a l’obra de Walker, preses tant del realisme històric com de l’espai fantàstic del que s’imagina, sedueixen per l’estrip emocional, la força intel·lectual que abriguen i l’extraordinària bellesa visual.

La mostra reuneix els nombrosos treballs de Kara Walker presents en la col·lecció Michael Jenkins i Javier Romero del MACA. 44 peces que recorren tota la seua trajectòria i constitueixen un dels conjunts més complets d’obra de l’artista existent en institucions europees.

En l’exposició es mostraran dibuixos, gravats, escultures, llibres d’artista i un dels seus vídeos més recents, un total de 31 obres donades en propietat al MACA el 2021 i 13 peces depositades el 2024 per a esta exposició que han viatjat des de Nova York.