El camp artístic valencià (1939 -1975). Una conversa entre Patricia Mayayo i Clara Solbes

Diàleg en el marc de l'exposició 'El poder amb què saltem juntes'

ConversesIVAM Centre Julio González

En el marc de l’exposició El poder amb què saltem juntes. Dones artistes a Espanya i Portugal entre la dictadura i la democràcia, es presentarà el llibre El camp artístic valencià durant el franquisme: una intervenció feminista, fruit d’una investigació de Clara Solbes. La presentació comptarà amb una xarrada, moderada per Mireia Ferrer, en la qual participaran l’autora del llibre i Patricia Mayayo, una de les comissàries de l’exposició que acull l’IVAM fins a este mes de setembre.

El llibre s’endinsa en el món de l’art de la València franquista des de nous llocs realitzant el que la historiadora de l’art Griselda Pollock va denominar “intervencions feministes”. La investigació desgrana com es va produir la inserció de les dones en el camp artístic, les seues relacions amb diferents institucions i agents, i els camins que les van portar a la professionalització. Es recuperen alumnes de Belles Arts i Arts Aplicades, models, professores, artistes, galeristes i crítiques d’art. El llibre oferix, en definitiva, un passeig pel món de l’art de la València franquista des d’una mirada feminista que reflexiona sobre les problemàtiques que van embolicar a les dones com a subjectes creadors i històrics.

Clara Solbes és Doctora en Història de l’Art per la Universitat de València, Màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament per la Universitat Pompeu Fabra i Màster en Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat per la Universitat d’Alacant. Entre 2017 i 2022 va ser contractada predoctoral FPU en el Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València. A més, ha col·laborat amb museus com el MUBAG, Bombes Gens Centre d’Art, l’IVAM o el MNCARS.

Patricia Mayayo és Professora Titular d’Història de l’Art en la Universitat Autònoma de Madrid. En la seua investigació s’entrecreuen diversos camps de treball: la història de les dones, la historiografia feminista i queer i l’estudi de les pràctiques artístiques contemporànies. És autora, entre altres publicacions, dels llibres Cuerpos sexuados, cuerpos de (re)producción (Barcelona, UOC, 2011), Frida Kahlo. Contra el mito (Madrid, Cátedra, 2008), Historias de mujeres, historias del arte (Madrid, Cátedra, 2003) i Louise Bourgeois (Hondarribia, Nerea, 2002).

Mireia Ferrer és Professora Titular del Departament de Història de l’Art de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de València. Els seus camps d’estudi es referixen a l’art espanyol i valencià de l’època contemporània, Cultural Studies, Women i Gender Studies i estudis de Museologia, Patrimoni Artístic i desenrotllament local.

Relacionats

El poder amb què saltem juntes

30 mai. 2024 – 29 set. 2024
ExposicióIVAM Centre Julio González