VALENTINA KULAGINA

VALENTINA KULAGINA

Dones treballadores-Enfortiu la Brigada de Xoc, 1931
Gravat al buit
98 x 71 cm

 

Valentina Kulagina (Moscou, 1902-1987)

En les dues dècades que van seguir als fets històrics de la Revolució soviètica, entre l’experimentació formal de la primera abstracció i la tutelada producció artística del realisme socialista, la fotografia i el fotomuntatge van ocupar el nucli central en el desenvolupament dels moviments d’avantguarda que va il·luminar un llenguatge visual inèdit. Valentina Kulagina va participar activament en els debats i l’aplicació d’aquestes noves tècniques de comunicació, cultivant les possibilitats expressives de la combinació de fotografies i altres recursos de la impremta i el disseny gràfic en la realització de cartells de gran format exhibits en espais públics com a autèntics precursors de les possibilitats innovadores dels mitjans de comunicació de masses.

Va tindre una àmplia trajectòria com a dissenyadora de cartells i publicacions i va exhibir el seu treball en diverses exposicions a Rússia i Europa. En 1919 es va unir als estudis d’Antoine Pevsner i Vladimir Favorsky en els SVOMAS (escoles públiques d’art) de Moscou, on va conéixer al seu futur marit, l’artista Gustav Klucis. Durant 1920-1921 van estudiar junts en els VkhUTEMAS o tallers estatals d’art i tecnologia. Els seus primers fotomuntatges i tipografia constructivista van ser exposats en 1925 i destacaren per la força i potència de les imatges. En 1928 va col·laborar en l’organització de la secció soviètica de l’exposició Pressa en Colònia dedicada a l’actualitat del periodisme, i aquell mateix any es va convertir en membre del grup artístic Octubre, exhibint el seu treball en l’exposició col·lectiva de 1930 a Moscou. A la fi dels anys vint va dissenyar i va produir cartells per a Izogiz (l’editorial estatal per a l’art). Va mostrar la seua obra en les exposicions Fotomuntatge de Berlín en 1931 i Cartells al servei del Pla Quinquennal de 1932. Va continuar mostrant el seu treball en exposicions a Rússia i a través d’Europa fins a l’arrest del seu marit en les porgues estalinistes.

El compromís d’aquesta artista en aquest període de canvis profunds socials i culturals l’ha convertida en una figura ineludible quan ens detenim en l’evolució del fotomuntatge i el disseny gràfic i la seua capacitat d’anàlisi de la realitat i la seua transcendència per a la cultura visual implicada en la transformació de les estructures polítiques i socials. Aquesta estètica del disseny productivista es va recolzar en la consolidació i diversificació de l’oferta de recursos expressius en l’era de la reproducció mecànica que va impulsar l’intercanvi d’idees en un clara defensa del poder revelador de les tècniques compositives del muntatge.

En el conjunt de les portades i cartells de Kulagina, però també en els seus dissenys per a exposicions i fires, aquests mètodes de mobilització i conscienciació de masses van canalitzar l’energia en favor de la defensa de temàtiques contemporànies com la igualtat entre gèneres i la reivindicació activa de l’accés de la dona als nous mitjans de producció, com il·lustra aquest cartell de la col·lecció de l’IVAM, que atresora una selecció representativa d’obres d’aquesta artista adquirides en 1995.

Josep Salvador
Conservador