Red Seesaw, 1968-69
Fusta, metall, cartó i pintura
115 x 233,7 x 18,5 cm
Óyvind Fahlström (São Paulo, Brasil, 1928-Estocolm, 1976)
L’artista, poeta i cineasta suec Óyvind Fahlström és considerat un pioner de l’art multimèdia i interactiu. La seua obra, iniciada sota la influència del surrealisme i centrada en la recerca de nous codis estètics i narratius, va arribar a adoptar els ingredients característics de la cultura pop. No obstant això, les seues motivacions eren molt distintes de les dels altres autors que van participar en aquest moviment: el seu treball sempre tenia com a objectiu o finalitat última la conscienciació i denúncia dels sistemes de domini econòmic, polític i social, amb la guerra del Vietnam, l’imperialisme i la guerra freda de fons.
La seua obra, més enllà de l’aparença de joc amb elements que procedeixen del món del còmic, la publicitat i els mitjans de comunicació, reflecteix de manera irònica, reveladora, àcida i feroç els mecanismes financers que regulen les relacions de poder. Fahlström va ser un artista convençut de la necessitat d’un art transformador que analitzara i incidira en les contradiccions de la societat.
La imatgeria pop es desplega tridimensionalment en forma de balancí en Red Seesaw amb retallables imantats la posició dels quals es pot modificar sobre el seu pedestal particular i ofereix escenes que repassen l’actualitat: les dues granotes que mantenen l’equilibri precari dels dos blocs comunista i capitalista, la funció castradora de l’Església amb la seua condemna en 1968 dels mètodes anticonceptius en contra de les llibertats individuals i col·lectives que alimentaven les revoltes estudiantils i la revolta hippie, entre altres icones del conflicte ideològic de llavors i d’ara.
Aquest paper moralitzador del seu treball busca la complicitat de l’espectador, que és convidat a “manipular el món” i desvelar l’absurditat que ens rodeja amb l’ajuda de les imatges que l’artista li proporciona.