L’IVAM col·labora amb estudiants de l’institut IES Barri del Carme en un projecte d’Igualtat
El museu aposta per vincular-se amb el seu entorn més pròxim i treballar des d’una perspectiva territorial
L’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) presenta una activitat pedagògica realitzada en col·laboració amb 29 estudiants de Batxillerat artístic de l’institut IES Barri del Carme, situat enfront del museu. Aquesta iniciativa parteix del projecte #PortaldeIgualdad de l’artista Mau Monleón, una campanya de sensibilització amb perspectiva de gènere amb l’objectiu que els alumnes reflexionen sobre la presència de dones en els museus d’art.
La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, ha destacat que “el projecte respon a l’objectiu del museu de treballar amb una perspectiva territorial i d’estar més present en la ciutat, com a lloc, com a idea i com a referent. Mitjançant la programació i la mediació artística i comunitària, l’IVAM ha de vincular-se amb el barri del Carme, ha de convertir-se en un gran museu obert i habitat, en continu moviment i transformació, no delimitat per una barrera física”.
Amb la premissa de desenvolupar un cartell publicitari, els estudiants de l’IES Barri del Carme han recreat i interpretat diverses obres fetes per dones de la Col·lecció de l’IVAM, com Carmen Calvo, Maribel Doménech, Soledad Sevilla, Teresa Cebrián, Carmela García, Isabel Blaquedano, Varvara Stepánova, Ida Barbarigo i la mateixa obra de Mau Monleón, que ha inspirat el projecte. El resultat és un total de 17 cartells en grandària A3 que conformen l’exposició virtual ‘Espai per a dones en la col·lecció de l’IVAM’, una mostra en xarxes socials dels treballs duts a terme per l’alumnat que podrà veure’s a partir del 18 de desembre seguint el ‘hashtag’ #IESBarridelCarmeEspaiPerADones.
Per a l’artista i comissària Mau Monleón és molt important dur a terme aquestes campanyes de sensibilització, ja que “les obres de dones artistes en els museus no superen, a Espanya, en la majoria dels casos, ni una tercera part de les col·leccions, i els homes continuen tenint més protagonisme que les dones en una proporció desmesurada”.
Aquesta proposta pedagògica ha sigut possible gràcies a la col·laboració de l’IVAM i la coordinació de la professora de l’IES Sonia Alzola, que ha destacat “l’escassa presència femenina en els currículums oficials en les matèries artístiques”. Per aquest motiu, van voler posar el seu “granet d’arena” per a arribar a l’anhelada igualtat. El resultat són aquests 16 cartells en què els alumnes de Cultura Audiovisual de segon de Batxillerat artístic de l’IES Barri del Carme plasmen les seues pròpies reflexions sobre el tema.
El projecte s’obri a la participació d’altres instituts que vulguen treballar sobre el marcat biaix de gènere de les col·leccions d’art, un treball en què l’IVAM està compromés des de la seua col·lecció i la seua programació.