Joan Antoni Toledo

ExposicióIVAM Centre Julio González

Joan Antoni Toledo (València, 1940 – 1995) va iniciar la seua trajectòria artística, en els anys seixanta com a membre fundador d’Estampa Popular i de l’Equip Crònica, en el qual es va integrar durant un curt període de temps. La seua actuació en el marc del realisme dels anys seixanta, més en concret, en l’àmbit del que es va conéixer com a Crònica de la Realitat, el va destacar entre el conjunt d’artistes que van desenvolupar una obra crítica a partir dels repertoris iconogràfics dels mitjans de comunicació i la imatge gràfica. A mitjan dècada dels setanta, va iniciar una nova etapa, també de caràcter realista, en la qual, va extraure imatges del seu format quotidià, del paisatge urbà, i eren descontextualizades i sotmeses a una reflexió pictòrica.

La procedencia de les imatges servia de suport per a una figuració personal que va evolucionar de la crítica social a l’anàlisi de la quotidianitat. Extretes de revistes populars, premsa esportiva, revistes del cor, etc, els elements visuals que Toledo extreia mostraven una certa predilecció per les poses pròpies de l’àlbum fotogràfic familiar, moltes d’elles amb composicions rígides a les quals, en el seu transport al llenç, acompanyava amb tot l’aparte retòric de la pintura i la seua metahistoria: història del retrat, anàlisi del subjecte anònim representat, una resignficació de la pintura de retrat com un objecte elitista en el qual Toledo incloïa personatges anònims, capacitat d’abstracció de les figures i recursos formals (pinzellades soltes, figuració abstracta, gestualitat moderna).

L’exposició de Joan Antoni Toledo en l’IVAM, va ser la primera retrospectiva de l’autor. La proposta desplegava peces de 1969 a 1994, a més de seixanta pintures i al voltant de vuitanta obres sobre paper. La mostra permetia posar en la genealogia de la pintura, les noves figuracions i els vocabularis del llenguatge pop a un artista sempre vinculat a l’Equip Crònica que va saber generar un corpus d’obra que va transcendir les seues col·laboracions amb Estampa Popular o amb Equip Crònica. El catàleg publicat reproduïa la totalitat de les obres exposades i incloïa textos del pintor, Rafael Ramírez Blanco i els comissaris Teresa Millet i Tomàs Llorens.